Gå til innhold
Arkivverket

[#10989] 1 matte tobakk


Gjest Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Noen som vet hvor mye ei matte tobakk var? På 1600- og 1700-tallet finner en dette ofte. Historisk leksikon nevner ei matte som en sekk flettet av bast, tauverk e. l. En slik sekk ble ei tid regnet som 144 kg, men da i mel. Videre ser det ut som ei matte bestod av 60 ruller tobakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan en matte vaere det samme som et pud? Dvs 16,38 kg. 144 kg tobakk hörest da litt mye ut.Synest aa huske at jeg har sett mel regnet enten i pud eller matte og trodde derfor det var noenlunde det samme.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

At det skal være det samme som pud tviler jeg på. Dette er etter det jeg ser en russisk måleenhet.Når man snakker om tobakk i matter, nevnes ofte også at det dreier som om hollandsk tobakk. Måleenheten kan derfor ha med Holland eller utlandet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Iflg. Norsk Hist. Leksikon veide en matte 9 pud (144 kg.) i 'nyere tid' i forb. med pomorhandelen av rugmel, - tidligere kanskje mindre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.