Gå til innhold
Arkivverket

[#10997] Gausdal : Jacob Nicolaisen Nordgaardshaugen og Paul Andersen Megrunden


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvem disse to var gift med? Jeg vet ikke når de har giftet seg. Men i 1830 er disse to personene omtalt i forbindelse med et arveoppgjør, der det fremgår at de handler på vegne av sine koner. Konenes navn er ikke oppgitt, og det er det jeg søker etter nå.Har du ellers annen info om disse mennene/parene tar jeg også imot denne med takk.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er lenge siden denne etterlysningen ble lagt ut, så du har kanskje funnet det du var ute etter i mellomtiden, men Jacob Nicolaisen Nordgården giftet seg 22/6 1817 i Svatsum med enken Ingrid Olsdtr. Nordgårdshaugen. Jeg vet ikke mer om henne, men han var døpt 19/10 1786 i Gausdal, bodde da muligens på Hole-eie. Foreldrene var Nicolai Nicolaisen Moen og Anne Paulsdatter, opprinnelig fra Holumshagen i Fron. De bodde på flere husmannsplasser i Svatsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva seim

Jo, jeg har funnet ut det sammen som deg. Men tusen takk skal du allikevel ha for svar!Jeg kan også tilføye at Ingrid hadde vært gift med Ole Toresen Nordgårdshaugen som døde i 1814. De to hadde sønnen Tore Olsen (født i 1802, året før paret giftet seg). Jeg tror også at Ingrid hadde to uekte barn fra før, Sigrid og Anne; kanskje begge med samme far Anders Olsen.Og Paul Andersen var gift med søsteren Anne Olsdatter. To andre søstre var Berit og Marit Olsdatter. Foreldrene til disse 4 søstrene var Ole Olsen og Berit Andersdatter. Disse giftet seg i 1770 og vielsen er innført i kirkeboka for Gausdal. Men jeg tror at dåpen til alle barna deres ble innført i kirkeboka i Fron, og tapt i brannen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.