Gå til innhold
Arkivverket

[#10999] Gift i østre Fredrikstad i 1757. ØSTFOLD. Kan noen hjelpe?


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Marie Fyren og Johan Christopher Zincke gifter seg den 15 november 1757 i østre Fredrikstad. Dette ifølge familysearch.Er det noen som har sjans å sjekke dette?Står det kanskje også der hvem som var forlovere, hvem foreldrene er, og hvor de var født? Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fredrikstad: 13/10 trolovet Johan Christopher Sincke 'Zincke' med Marie Fyren. Signert 22/10 1757 av A ellerH Lange..(mulig Langes) og J? Weig..(mulig Weigs). Det var en dårlig kopi, så kanskje du kan finne mere ved å se i orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Tusen takk Berit.Jeg bor jo i Bergen, vet du om jeg må til Fredrikstad for å lese orginalen? De som har signert er det forloverene eller prest?Er ikke så dreven i dette..*rødme*Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Originalen beror på Statsarkivet i Oslo; samme bygning som Riksarkivet. Jeg vil tro at signaturene tilhører forloverne, men jeg har ikke sett dette selv.En mikrofilm med kirkeboka vil du garantert kunne få et bibliotek i Bergen til å bestille for deg, så kan du se selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Tusen takk til deg også Kristian.Må spørre noen spørsmål til... Idag når en gifter seg er det vanlig at kvinnen velger sin beste venninde og mannen hans beste kamerat som forlover. Var det sånn i gammel tid også?? Eller var det familie som var forlovere? Var det kun mannlige forlovere eller en av hvert kjønn??Mvh. Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har jeg etter hvert sett en del trolovelser, og jeg tror i alle fall det kan slås fast at forloverne alltid var mannlige. Jeg har aldri sett noen kvinnelige!Når det gjelder hvem disse mennene var, tror jeg ikke det var noen regler for det. Det kunne være familie, men også naboer, lensmannen eller kirkesangeren for den del. Det viktige var at forloverne, eller cautionsmennene som de kaltes, kunne gå gode for at ingenting var til hinder for ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Hei. Fant dette i gifte i Østre Fr.stad.Marie Fyren og Johan Chrsitopher Zincke. g. 15.11.1757. Navn på foreldrene står ikke ,ei heller forlovere. Det ble ikke en lov før ca 1820 om å sette navnet på foreldrene i kirkeboka ved giftemål.Forlovere kunne være hvem som helst, behøvde ikke nødvendigvis være i slekt.Dette har du jo fra før, men jeg fant ihvertfall noe mere. Lette i fødte Fredrikstad fra 1721 og fant disse. barn; Elisabeth Margaretha f. 26.09.1758 Maria Elisabeth 29.05. 1760 Margaretha 16.09.1762 Johan Anton 13.03.1765 Dorothea 19.04.1768.(døde bare noen måneder gml.) Dorothea 27.06.1769. Hans Hendrich 28.04.1772. Alt er dåpsdatoer, det var de som ble regnet med, ikke nødvendigvis når de ble født !I folketelling Fredrikstad 1769 fant jeg: Nr. 3 (hus i Gamle Fr.stad hadde bare ett nr. Dvs. det var bare f.eks. ett hus med nr 3) nr. 0610. En Logerende Johan Zinche Uhrmager. 46.(år) nr. 0611. Maria Fyren. 37. 0612. Sønnen Johan ( J. Anton) 4. 0613. Datteren Margrethe døpt. 16.09.1762 (7 år) 0614. do. Anne døpt. 27.06.1769. A. Dorothea 7 uger. Men dette er blitt skrevet inn senere når folketellingene er blitt skrevet av og bundet inn....*****: J. Christopher Z. Kalles Christopher ved b.dåp. Fikk skjøte av Ole Engebretsen på et hus og tomt i byen 28.04.1759 (Fredrikstad) Skifte 6.8 1790 etter JOhan Christopher Zinche. Enke Maria Fyren. Barn Johan Antoni Zinche, myndig, hos borger Stabel på Moss. (JAZ er 35 år, ug, og kjøpmann på Moss ved f.1801 der) Hans Hendrich 19 år og hjemme- Marie Elisabeth 30 år, tjener i ' Gulbrandsdalen'- Johanne Dorthe g.m. Soldat Ole Olsen Forse. Foruten nevnte barn har de flere som døde før tellingen; samt Hans Hendrich døpt 28.04.1772.Jeg lette også etter både Johan Christopher ved dåpen, på begge navnene. Han skulle da være født ca 1723, men fant han ikke i Fr.stad. Heller ikke Maria/Marie Fyren. Vet du hvor navnen kommer fra ? Kan se litt mere neste gang jeg er på biblioteket om du vet at de kommer fra Fredikstad. Kanskje du har noen andre navn på dem ? Mvh. Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

TUSEN TAKK Gro, her var det endel info jeg ikke visste fra før.Jeg vet egentlig ikke hvor Johan Christopher og Maria kom fra. I et julenummer fra Sunnfjord står det litt om den ene datteren deres,Anna Dorthea. Der står det at foreldrene hennes stammet fra Tyskland.Har hatt tidligere innlegg om saken og er da blitt tipset om dette:På familysearch finnes det en Johann Christoph Zincke født 1725 i Thaldorf, Sachen. Han er sønn av Johann Georg Zincke og Maria Margarethe Hartmann.Johann Georg Zincke og Maria Margarethe Hartmann har disse barna:1)Johann Christoph f.1725. 2) Johann Georg f.1727. 3) Christina Elisabeth f.1729 4) Johann Georg f.1732. 5) Maria Elisabeth f. 1732. 6) Johann Andreas f.1733. 7) Maria Elisabeth f. 1735. 8) Maria Elisabeth f.1738. 9) Maria Dorothea f. 1742.Som en ser så går en del av disse navnene igjen hos barna til Johan Christopher og Maria, men jeg vet ikke om det virkelig er Johann Georg Zincke og Maria Margarethe Hartmann som er foreldre til 'min' Johan Christopher.Videre er det fundert på om Maria Fyren kan være av Fyren-slekten i Stavanger, datter av Morten Henrich Petersen Von Fyren og Christine Sophia Smith.Jeg har ikke fått sjekket dette mot kirkebøker. (har fire barn og mann som pendler så tiden blir knapp selv om jeg har desperat lyst *smiler*)På internett har jeg funnet ut at Morten Henrich Petersen Von Fyren og Christine Sophia Smith hadde barna:1) Birgitta Nyrop f.1734. 2) Morten f. 1710. 3) Magdalena Christina f.1736. 4) Birgitta Nyrop f.1737. 5) Magdalena Christina 6) Henrich f.1741 7) Lauritz Smith f.1742 8) Elisabeth Dorthea f.1743 9) Børge f. 1745 10) Sophia Dorthea f. 1746 11) Elisabeth Trane f. 1748 12) Axeliane Christina f. 1750 13) Morten f 1751..Som du ser er ikke Maria nevnt her, så jeg vet ikke, men Fyren var ikke et vanlig navn, og tidspunktet stemmer bra.Det er også fundert om at navnet Fyren kan være en feilskriving av navnet Füren. Det er det jeg har av disse, om det er nok til å klare å nøste opp hvor de kom fra og hvem de er barn av vet jeg ikke.Er takknemlig for all hjelp, også tanker og synsing for den del..Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Hei igjen... Tok en ny sjekk da jeg var på biblioteket igår. Det eneste jeg fant var at Johann Christopher Zinke hadde fått 'Borgerbrev' i Fredrikstad i 1753. Han var jo urmaker ! Fant også Maria Fyren oppført en gang som Fûren, så dine antagelser mht.det kan jo være riktige. Det ble ikke en lov før 1814 å melde i fra når en flyttet inn et sted. Det sammen med at ingen behøvde å melde i fra hvem som var foreldre ved ekteskap, gjør at det er nesten umulig for oss i nåtid å finne ut om vi har de 'riktige' personene ! Holder selv på med noe tilsvarende fra Nordfjord, i 1750 årene. Finner mannen( 2 ektemenn, barn osv, men ikke foreldrene til dama ! Men har noen 'det kunne ha vært ')Mvh. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Tusen hjertelig takk igjen Gro, du er kjempesnill!!Fryktelig frustrerende at de ikke lagde lov om at en måtte oppgi både foreldrenes navn og hvor de kom fra mye tidligere...Må også takke for hjelp med opplysning når de forskjellige lover ble innført, dette visste jeg ikke.Må vel innse at det å finne forfedre bakover på Johan Christopher og Maria blir bortimot umulig...Har du noen forslag som kan prøves før jeg legger disse to på hyllen?Lykke til med de i Nordfjord.Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Jeg synes den familien du hadde mht. Johan Christopher høres ganske sannsynlig ut, men å finne håndfaste bevis blir jo vanskeligere ! Maria er født ca 1732, om det er korrekt at hun er 37 år ved telling i 1769.Hun skulle da i tilfelle være den eldste av barna von Fyren, om hun hører med blant de du har funnet . Jeg skal spørre neste gang jeg er på biblioteket, slektsforskergruppa pleier å møtes der hver tirsdag, så kommer jeg over noe sender jeg det her ! Du kan jo låne 'kirkebokfilm' fra Stavanger, for ca 1730 , og sjekke der også.Finner du det der, så er du sikker. Bodde von Fyren fam. i Stavanger når alle ble skrevet ned ? Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Etter å ha sett nærmere på de opplysningene jeg har funnet om Morten Henrich Petersen Von Fyren og Christine Sophia Smith finner jeg det lite trolig at Maria kan være datter av de. Jeg ser at de har fulgt vanlig skikk fra den tid og kallt opp første datter etter farmor osv...Så spørsmålet da er jo om det fantes flere i Norge den gang som het Fyren, eller om hun er av utenlands opprinnelse..? Vet ikke om det er mulig å finne ut av det første.Jeg tror også det er ganske sannsynlig at Johan Christopher er den Johann Christoph Zincke som fantes på familysearch. Det som kan betvile dette er at på fam.search stod denne mannen oppført som gift med en annen.Uff, det skal ikke være lett dette her..Jeg er utrolig glad for hjelp Gro, tusen tusen takk.Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Hei igjen ! Sjekket folketellingen for 1801, og der er Marie Zinche i 2det Quadrat nr. 14 i Fr.stad. Hun er 68 år, enke og har som yrke :haandarbeide. Lorentz Zinche , hennes søn. 13 .ug. Johan Anton Zinche er 35 ug.og bor i Kongens gade nr. 120 i Moss. På bibl. i Fr.stad finnes en folketelling for byen for 1806, og der var ikke spor etter hverken Marie eller Lorentz. Han ville da vært 18 år, og hadde vel ikke bodd hjemme i alle fall. Tror at Marie er død, og Lorentz kan være hvor som helst ? Kanskje hos sin bror i Moss ? Det vil ta for lang tid for meg å sjekke i kirkebøkene, men om jeg finner flere utskrevne tellinger/døde/utflyttet ell. lign. så skal jeg se etter Marie og Lorentz. Johanne Dorte som giftet seg med Ole Olsen Forse, fant jeg heller ikke. Ser ut som slekta er borte fra Fredrikstad. Hvor dukker de opp neste gang ? mvh. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anja Vingelven

Eg oppdaga at eg hadde lagt innlegget mitt på feil plass Men no får eg prøve å rette på flausen. Johanne Dorte (rett navn er Anna Dorthea)f. 1769 gifta seg i 1790 med bonde og soldat Ole Olsen Fossen(1765-1816)fra Førde i Sunnfjord. Dei fekk 8 barn. Anna Dorthea døde i 1839. mvh Anja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Det jeg vet er at Anne Dorthea hadde før hun ble gift med Ole en uekte sønn med infanterikaptein Lorentz Broch. Jeg er ganske sikker på at det er Anne Dorthea`s sønn som bor hos mormoren i 1801-tellingen, og at han er oppkallt etter sin far.Denne sønnen ble garvar på Moss og stamfar til en 'uekte' gren av Broch-slekten med m.a. professor Olaf Broch..(Jeg vet helt ærlig ikke hvem denne professoren var..)På familysearch finner jeg en Johan Antoni Zinke Broch som er født i 1828..(barnebarn av Anne Dorthea??) Han gifter seg iallefall i Kongens Lyngby, København..Noen som vet om det var vanlig med to etternavn på denne tiden?Vi vet at av barna til Marie Fyren og Johan Christopher Zinke havnet Anne Dorthea i Førde, Sogn & Fjordane.. Johan Anton havnet i Moss der han var kjøpmann. Men hvor Margaretha og Hans Henrich havnet vet jeg ikke...Noen som vet?? Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg har funnet noe....Henrik Fyren f. 1680 Larvik, Vestfold. Gifter seg i Hedrum i Vestfold i 1704 med: Anne Boesdatter f. 1685Foreldrene hennes er: Bo Bertelsen og Dorte Gjestdatter.Kan dette være foreldrene til Maria??? Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Dette var noe jeg fant på familysearch. Jeg har ikke fått sjekket det på noen annen måte.Kan det stå noe i bygdebøker fra Hedrum el kanskje Larvik som bekrefter at det faktisk fantes en Henrik Fyren i Vestfold. finnes det bygdebøker derfra som går tilbake i den tid?Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.