Gå til innhold
Arkivverket

Joran Aanensdatter, gift i Kristiansand 1754


Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Ho blei gift 28.11.1754 med smed Peder Øyusen Kleveland digital kirkebok skanna kirkebok.

Eg har streva med å finne ut kor ho kom i fra. Peder Øyusen var først gift med datter til oldermann i smedelauget i Kristiansand. Den tredje og fjerde kona henta han fra Mandalskanten, så derfor har eg gjetta på at også Joran kom deifra. Joran Ånensdatter, født på Aurebekk i Halse 1734, syntes eg passa så bra inn at eg har sjansa på å føre henne inn i database min lenke. Men under leiting et andre Ørbech-folk i slekta kom eg over et giftermål i Arendal 2. august 1764, Joran Aanonsdtr Ørbek. Og det er jo svært sannsylig at det er jenta fra Aurebekk i Halse. Ho er enke i FT-1801. Det er enda ei enke i Arendal FT-1801. Det er ho som gifta seg 11. januar 1764. Utenom dei er Joran Ånensdatter et sjeldent navn. - Så kor kom kona til Peder Øyusen i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Eg har funne at Joran Ånensdatter Aurebekk ikkje kan vere identisk med mi tttt-oldemor Joran Ånonsdatter.

 

Mi Joran hadde 4 barn, det første, Karen, des 1754

Eg har notert fadderane slik:

Karen 1754: Båren av Cathrine Jacob Stouslands

Lars Pedersen, Hans Olsen, Gundvor Torgius Ambiørnsens, Rachel Tønnesd

Øje 1757: Båren av Else Bolette Lars Arendrups

F. Cap. Berg, Canceliert Østerbye, Thomas Høyer, Jfr. Christiane Spedberg

Ånen 1759: Båren av: Karen (Andersdatter Lunde)- Anders (Gundersen) Enstablands enke

F: Marte Kathrine - Carl Gunvaldsens, Gundvor Torjusdatter, Knud Olsen, Tarald Asbiørnsen

Joran 1762: Båren av Gundvor Torjus Ambjørnsens enke, Faddere: Berthe Lars Olsens Trye(?), Rachel Tønnesdatter, Thomas Sejlmaker, Peter Tønnesen

 

Joran er sjøl fadder to ganger for Hecce Jacobsen og Lisbet Pedersdatter, i 1747 og 1749. Eg har funne at Hecce Jacobsens første kone var Birgitte Ånensdatter, som døydde i barsel 1745, nr 82. Kanskje var Joran og Birgitte søstre? Kanskje er fadderne i 1754 også slekt?

 

Eg har ikkje funne alderen til Joran, og klarer ikkje å komme videre med Familysearch eller kirkebøkene. Skifte har eg lite erfaring fra. Er det ein mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.