Gå til innhold
Arkivverket

[#11007] Spanskesyken, Sunndalsøra, Petra Gjørgine Silseth


Gjest Wenche Fresvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Fresvik

Jeg leter etter flere opplysninge om min oldemor, Petra Jørgine Johannesdatter Silseth, født 1882. Hun døde av spanskesyken på Sunndalsøra 11.10.1918. Hun var mor til min bestefar, Johan Osvald Silseth f. 13.06.1910. Noen vil ha det til at hun fødte et barn rett før hun ble syk i 1918, men vi kan ikke finne ut om barnet døde med henne eller om det ble gitt bort. Er det noen som kan gi meg tips om videre leting, eller som har opplysninger knyttet til dette? wenche.fresvik@aa-f.kommune.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei. Jeg har funnet Petra Jørgine og noen av hennes aner fra Silset i Gjemnes kommune på Nordmøre. Du vet sikkert at hun var gift, og at både hun og mannen døde i 'spanska,' men at de etterlot seg to sønner. Hun var født på Lesja og var datter av Johannes Olson Silseth (1850-1940,) alias Johannes Buahågå etter husmannsplassen han i 1876 tok over etter sin bestefar. Petra Jørgines mor het Olina Pedersd. Selihagen fra Lesja (1855-1947.) Hun kom fra plassen Olderlykkja under prestgarden på Lesja. Dette var Johannes' andre ekteskap. Han hadde tre barn i første og fire i andre. Hans foreldre var pike Berit Pedersd. Silseth (1820-1888) og Ole Pederson Sæter fra Persetra (1832-1899.)Berit hadde fra før en sønn med Ole Pedersens bror Jon. Resultatet ble at Berit fikk 28 dagers fengsel på vanlig fangekost mens Ole fikk fire dager 'på vand og brød.' Det var Berits far, Peder Johannesson Indergård (1781-1876,) som først bygslet plassen Buahågan fra Silsetgarden. Han var gift i 1816 med Ingeborg Knutsd. Bjerkeset (ca. 1786-1861.) Alle disse stedsnavnene er fra samme bygda, Batnfjorden i Gjemnes. Kilde: Nils Tore Leivdal: Gards- og ættesoge for Gjemnes III og IV. Vil di vite mer, får du si i fra.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.