Gå til innhold
Arkivverket

[#11011] Oppslag i kirkebøker for Vågå / Heidal


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

I 1865 bor tipp-tipp-oldefaren min, Ola Olsen, f. ca. 1803 på husmannsplassen Djupdalen i Heidalen, sammen med kona Marit Hansdatter, f. ca. 1813 på Djupdalen. De giftet seg 5.4.1833.Kan noen finne ut hvor Ola kom fra ? (Ola skal ha kalt seg Ole Olsen Plassen, uten at det har hjulpet meg videre, og det er iallefall tre Ola Olsen som blir født i 1803/1804)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Iflg. ett notat jeg har som Jørgen Espelund fra Heidal har laget om Djupdalen: 'Han Ola skulle vera kome frå ein heim under ein tå Faukstadgardom'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

I kirkeboka står vielsen den 5. april 1833: Ungk. Hmd (?) Ole Olsen, Faugstadeie og Pige Marit Hansd, Bjølstadeie. Hans alder 28, hennes 20.Jeg har ikke så mye trening i å lese håndskrifter, og har problemer med å tyde foreldrene, - men det ser ut som om brudgommens far heter Ole (Olsen?), Faugstadeie.Får du nytte av dette?Oppføringen har også hennes fars navn, men det er vanskelig/tar mer tid å tyde...Lisa: Jeg er interessert i kilder fra Heidal, har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Til Torbjørn:- Ættesoge for Gudbrandsdalen I, II og III av Engebret Hougen.- I gamle Daagaa av Ivar Kleiven.- Heidal, bygdehistorie/gardshistorie av Semon Prestgard.- Norske gardsbruk, bind XAlle disse tar for seg gårdene, ikke husmannsplassene.- Heidal, den store utvandringa av Semon Prestgard. Denne inneholder alle som flyttet ut fra Heidal, i perioden 1817 - 1928.Har også brukt www.familysearch.org med stort hell, sjekker selvfølgelig mot kirkebøkene etterpå.Ellers venter jeg i spenning på den nye bygdeboka for Vågå og Sel, bind 2. Den skal komme ut i 2004 og omhandler perioden 1600 - 1907. Her blir husmannsplassene tatt med, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har sett litt på denne Ole, og famler litt i blinde mht dåpen hans. Det jeg imidlertid er sikker på, er at faren står oppført som Ole Iversen Faukstadeie da Ole giftet seg 5. april 1833.Ved vielsen i 1833 var Ole 28 år gammel, altså født ca. 1805. Jeg finner ingen Ole Iversen som døpte en sønn Ole i Heidal i tidrommet 1803-1807. Derimot finner jeg i lista over konfirmerte i Heidal 24.08.1823 en Ole Olsen Faukstadeie døpt 27.05.1805. Han står ikke i dåpslista!I 1801-tellinga på en av Faukstadgårdene står oppført som tredje husmannsfamilie: Ole Iversen 45, kona Anne Haldorsdtr. 35, og barna Iver 8, Ole 5, og Haldor 2. Dette er Ole Iversen Pladsen m/familie. Kona Anne var fra Bakken under Veggum i Ottadalen. Bakken var faktisk ikke noe dårlig bruk, for i 1803 arvet Anne 20 riksdaler, og ektemannen Ole Iversen Pladsen i Heidal kvitterte på vegne av kona.Anne var født 1767, datter til Haldor (Haldog) Olsen Bakken som antagelig var født og oppvokst på Bakken, og døde samme sted i en alder av 85 år i 1819. Kona Guri Olsdtr. (mor til Anne) er ikke identifisert ettersom ekteparet ved vielsen i 1763 ikke er hjemfestet. Hun døde i 1810, 83 år gammel iflg. kb.Så tilbake til Ole Olsen Faukstadeie f. 1805; ettersom det ikke er noen annen husmannsfamilie under Faukstadgårdene med en Ole Iversen som 'husfader', kan det heller ikke være noen annen enn Ole Iversen Pladsen som hadde en sønn Ole som konfirmant i 1823 og som brudgom i 1833. Men det var denne dåpen da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Trond,Dine tipp-tipp-oldeforeldre, Ole Olsen og Marit Hansdtr. var besteforeldre til Ole H. Dybdalen som giftet seg med min bestemors søster !I tillegg var Marits søster, Mari Hansdtr., f 1814, min tippoldemor !Verden er ikke stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Med det samme Vågå er framme: Kan noen hjelpe meg med dato/år for dødsfall og begravelse for Fredrik Knudsen (f.1820) som bor på Storødegaarden øvre i Vågå ved FT1900?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kai m kveum

Jeg ser at du kaller kona til Haldor Olsson Bakken for Guri Olsdatter. For dette paret har jeg notert ned: Haldor Olsson Bakken, f. 1734, d. 27/5-1819, g. 27/2-1763 m. Guri Jakupsdtr., f. 1727, d. 1810 Barn:Anne haldorsdtr, f.1766 og Ola haldorsen Bakken, f. 10/10-1764 Kan du ha skrevet feil, eller bør jeg søke på nytt? Opplysningene er innhentet fra Nordalsarkivet, Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er helt korrekt at det skal være Guri Jacobsdatter, ikke Olsdatter som jeg skrev i et tidligere innlegg. Jeg må antagelig ha blingsa da jeg skrev hennes patronym, så det var bra du pekte på denne feilen.Forøvrig; vielsen mellom Haldog og Guri skjedde i 1763, og kausjonister var Gulbrand Åsen og Ole Nørdre Veggum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.