Gå til innhold
Arkivverket

[#11012] Nikolai Hofslund, utvandret til Amerika i 1909.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Tre sønner av Nikolai Olsen Hofslund og hans kone Mathea Kristiansdatter utvandret til Amerika. Den eldste Ole Christian (Nikolaijsen) reiste i 1893, og satte aldri sin fot igjen på norsk jord. Han tok sitt liv tidlig på 30.tallet da han gikk konkurs under den store depresjonen.Den andre sønnen Peder Nikolaisen Hofslund reiste over i 1900 18 år. Hans etterkommere har jeg klart å finne etter flere års nitid arbeid.Den yngste sønnen Nikolai Hofslund, reiste i sept. 1909, han reiste til sin bror, og ankom Ellis Island 5 okt. 1909. Han har budd i område rundt Duluth i Minnesota, familien etter Peder mener han flyttet til California. Nikolai nevnes hjemme i Bergen ved faren Nikolai Olsen Hofslund sin død i 1931. Jeg har forsøkt på mange forsjellige måter å finne Nikolai, eller rettere sagt hans etterkommere i Amerika. Nikolai er født i Sogndal 20.nov. 1889. Kansje noen har et gått råd til meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sett Obituarien etter broren Peder? Der kan det stå noe om hvor Nikolai oppholder seg. Finner ham ikke i 1920-tellingen under hverken Nic*/Nik* eller Hof* med forskjellige stavemåter.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for ditt svar Laila. Jeg har rotet rundt med forskjellige bokstaver og sammensettninger av navnene, til ingen nytte.Han nevnes ved skiftet etter sin far i 1931 som Nikolai Nikolaisen Hofslund. Da var han i Bergen. Jeg har fått opplysninger av Peder etterkommere om at han sannsynligvis flyttet til California på slutten av tredve årene. Peder etterkommere har jeg funnet i MN. under navnet Hofslund, bla. hans sønn med navn Pershing. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Joa, men, de som laget Obituary etter Peder Nicolaisen Hofslund var vel ikke de samme som lever i dag, og de visste kanskje mer. Det er denne jeg spør om. Har du sett den? Altså, obituarien etter Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

en ting jeg ser du skriver.... i 1931 som Nikolai Nikolaisen Hofslund. Da var han i Bergen stemmer dette`? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har akkurat hatt telefonkontakt med den andre siden av 'Atlanteren', de kan ikke fortelle meg så mye annet en de jeg visste. Ja han står oppført med adresse Bergen ved farens sitt skifte i 1931, men har reist tilbake. På 20.tallet ble han av familien bare kallet for 'Nicky' eller ' Nick': Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torleif, hvor gamle er de du snakker med i USA i forhold til Peder når han døde???Jeg snakker som en erfaren emigrantforsker, ikke som en nysgjerrig forståsegpåer akkurat nå!Siden Peder var 18 når han dro i 1900, så regner jeg med at de som skrev hans dødsannonse ikke lenger er i live i dag. Er du enig i dette????De hadde kanskje andre opplysninger enn de du i kveld snakket med på telefon. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hei igjen.Peder sin sønn Pershing, er 85 år. Jeg har selv en god forbindelse med hans oldebarn der borte som er noen og førti. Det er en noe vrien sak dette, jeg har lenge hatt mistanke om at denne Nikolai har tatt nytt etternavn. En av hans sønner skal ha vært på besøk her i landet på slutten av 60 tallet, og noen mener han ikke hadde Hofslund, men et mere amerikansk etternavn. Jeg skal prøve å bruke de spor jeg har der over Laila, dersom du har en nett-adresse, så kan jeg heller kontakte deg når jeg får/ eller dersom jeg får tilgang på nye opplysninger. Pedr Hofslund skal ha dødd i 1975, i en alder på over 90 år, han skal vistnok ha to døtre på over 90 år som lever enno i MN. men det har jeg ikke sjekket. ( odlando@online.no )Mange takk for din hjelp så langt Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.