Gå til innhold
Arkivverket

[#11014] Søk etter slekt fra Overøye i Stordalen


Gjest Bjørn Vikås
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Vikås

Jeg søker informasjon fra stedet Overøye i Stordalen. Min slekt kommer derfrå i begynnelsen av 1800 tallet.Det jeg vet er :Andrias Larsen Vikås (f 12 nov 1832) kom fra Overøye i Stordalen. (Hans sønn Lars Andreasen Vikås utalte stedet som 'Ånøye') Han var steinarbeider/murer og tok seg arbeid på Vågstranda. Han fikk kjøpt seg husmannsplassen 'Enden' som han ga navnet Vikåsen.Hvis du har noe info om dette vil jeg sette pris på å dele denne - eller om du vet noen andre sleksforskere som kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

I folketeljinga 1865 for Veøy er Andrias Larss. Vikås oppgitt med 'Veø' som fødestad. Når du skriv at Andrias 'kom frå Overøye' i Stordal (=Stranda Prestegjeld før 188x) meiner du då at:1. Han er fødd i Stordal og fødestadsopplysningane er i folketeljinga 1865 er feil (ikkje umulig)eller2. Han har budd i ein periode i Stordal før han flytta (før 1865) til Vågstranda. Dvs. fødestadsopplysningane i 1865-teljinga er rett.Folketeljinga 1865 for Vikaas i Veøy:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Har sjekka folketeljinga 1825 for Stranda prestegjeld og matrikkelen 1838 for Dale Thinglag, men kan ikkje finne nokon klare kandidatar på Overøye som skulle vere foreldre til Andrias Larss. VikåsI 1825 er det tre brukarpar på Overøye i Stordal: 1. Jetmund Sjursen og Olave Olsd. 2. Ole Nilss. og Massie Christophersd. (Vilkårsfolk) 3. Knud Monss. og Anne Olsd.I matrikkelen 1838 er det to brukarar på Overøye 1. Knud Monss. (som i 1825) 2. Arne Sivers.I folketeljinga 1865 er Arne Sjurs. (=Arne Sivers. i 1838) brukar saman med søstersonen Sivert Larss. LenkeKanskje er Sivert Larss. f. 1828 eit spor som fører til Andrias Larss.? Det er ei muligheit, men eg har ikkje kjelder tilgjengeleg for å sjekke dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Vikås

Jeg vet at Andrias Larsen Vikås sine foreldre het Lars Alfsen Vigaas og Berith Iversdatter Restbakken fra Veøy. Jeg tror derfor at Andrias tok seg jobb på Overøye før 1865. hvilken periode vites ikke. Jeg vet svært lite om Lars Alfsen og vet ikke hvorfor han tok etternavnet Vigaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.