Gå til innhold
Arkivverket

[#11017] Søk etter informasjon om familien Perret i Bodø


Gjest Bjørn Vikås
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Vikås

Ved folketelling i 1900 finner vi han bosatt i Kirkegata 8 i Bodø. Han er norsk statsborger, ugift og kjøpmann i kolonialforetning.Informasjon fra Soknepresten i Bodin (1999): Marius Perret døde av hjertesykdom i 1932. Ligger begravet i ufestet grav Bodø kirkegård. (Kvartal 54, nr12). En kvinne med navn Aslaug Mathilde Perret ligger også begravet der (4 peroner er gravlagt)Er det noen som vet noe mer om denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marianne Sulesund

Søster av en av mine forfedre fikk en sønn utenfor ekteskap hans navn var Paulus Marius Peret (Perret) - ulike skrivemåter. Han er født i 1864 i følge FT 1865 Lenke I 1875 er navnet Paulus Peret Marius - etnisitet 'franskmand'. I 1883 er han fadder i Ankenes under navnet Marius Peret. Hans mor synes å forbli ugift og bor i Ankenes, ernærer seg ved søm, hun heter Eva Caisa (Katrina) Andersdtr Karlstrøm. Se også #11016: Forlis i Nordland i perioden 1893 - 96Jeg er ikke nærmere hvem faren til Paulus Marius Peret er, men det er trolig han som ligger gravlagt i Bodø og som var kolonialhandler der. Han har røtter til nord-Sverige.Men jeg skulle tro at om noen har kirkeboka for Ankenes (Evenes) 1864 så vil man _kanskje_ finne ut litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

I bygdeboka for Stangvik på Nordmøre (bind 3 s. 273) omtales en Sandrup Anton Aagaard Perret (1896-1922) som sønn av kjøpmann Marius Perret i Bodø. Han var gift og hadde en sønn. Han var maskinist, ble slått over bord av storbommen på båten og druknet ved Florø underveis til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takk for informasjon om Stangvik. Det er muligens denne Sandrup jeg finner som 'paa opfostring' - Sandrup Mariusen f. 1896 Bindal. Han er da på Gaupen i Bindal. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1811&kenr=003&bnr=0020&ln=00>Lenke Men hvem var mor til Sandrup? Var han tvilling med Lovise Marie, f. 1896 og med far Marius Perret? Eller er det to mødre?Om Marius Perret er faren så bor han ikke sammen med han, -Perret bor i Bodø og er ugift. Ettersom Sandrup heter Mariusen i 1900 er det lite sannsynlig at Marius Perret er en senere stefar.Marius Perret skal så ha fått en datter i 1896, Lovisa Marie, med Anne Katrine Berg Hollinger, enken etter Oluf Madsen. Og hun skal ha fått datteren Olga i 1890 med sin mann Oluf.I FT 1900 finner jeg to Anna Hollinger, dvs navnet skrives Hollingen: Anna f. 1843 i Tr.heim, bor i Bodø og er gift med Lars Hollingen, og de har en pleiedatter Lovise Marie Perres f. 1896 Hammerø. LenkeAnna f. 1843 bor i Bodø i 1875 og også da gift med Lars (Knudsen) Hollingen f 1842 i Akerø. Lenke Anna f. 1867 i Tr.heim bor i Bærum i 1900 og er gift med snekkermester Laurits Hollingen f. 1870 i Akerø og de har en datter Olga f. 1892 i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har ikke stort å bidra med, men vil nevne at jeg først på 50-tallet bodde i 3.etg i den såkalte Perretgården i Storgata i Bodø. I samme etasje bodde fru Perret, eieren av gården. Hun hadde boende hos seg en pike på 8-10 år samt en skolegutt fra Gildskål, som i voksen alder var redaktør av avisa 'Nordlandsposten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.