Gå til innhold
Arkivverket

[#11018] Viktor Samuel Olsen, Kristiania


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Viktor Samuel Olsen f.15.02.1889 i Kristiania reiste som sjømann til Siux City i Iowa. Utreisedatoen 27.11.1916.Dette fant jeg på Byark. Han ble der, giftet seg omigjen etterhvert(rykte). Finner ikke ut hvordan jeg skal søke på emigranter. Finne ut om han virkelig hadde fam. der og når han døde. Er også interessert i å vite om hans foreldre som jeg fant på 1900 tell.i Russeløkveien 20 i Kristiania. De het Samuel Olsen f.27.06.1838 g.m. Charlotta Olsen f.16.06.1846. Begge født i Sverige. Hvor??? Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Inger! Takk for sist!Ingen Sam* eller Vic* Ols* i Iowa i 1920. Men, det kan jo være skriveleifer ute og går.Vet du om noen av brødrene dro??? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen og igjen. Skrev nettopp et svar, men borte ble det!!?? Altså: i 1900 tell. står det sønn som var 'Paa sjøn udenriks'. Han het Viktor Emanuel Olsen f. 12.12.1877 i Sarpsborg. Vet ikke om han forble i Utlandet. Hvis nødvendig kan jeg sjekke dette men hvor. Aner ikke om han hadde familie(kone, barn) her.Bare spør meg. Skulle gjerne lært meg denne kildesøkingen , men må først lære meg skikkelig engelsk. Fikk Ng. i dette faget på skolen. Hi-hi. Ha det, hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå forvirret du meg, Inger! leter du etter Viktor Emanuel Olsen f. 12.12.1877 i Sarpsborg eller Viktor Samuel Olsen f.15.02.1889 i Kristiania Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Ja, sånn er det når alder'n begynner å melde sin ankomst. Det skulle være Oskar Emanuel Olsen som var 'Paa sjøn' og f. 1877. Beklager! Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er det mulig!!!! Øya er det første en blir blind på.... I 1910 kom Victor til Ellis Island, han skulle mønstre på et skip 'S/S Felix'. Faren Samuel bodde da i Korsgaten 19 i Kr.ania.Også i emigrantprotokollen (1871-1921) drar han i 1914.Oscar Emanuel reiser så i 1907, for bedre udkommer som snedker, ser ut som en emigrant og ikke sjømann... LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Tusen takk Laila. I morgen skal jeg sette meg ned å øvesøke på noen andre i Victor's kone's fam. som emigrerte. Så får jeg se da. Kanskje hører du fra meg om en stund igjen. H. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Ja, nå har jeg vært på Riksark. og funnet ut at Samuel Olsen(Olson) f. 27.06.1838 i Sverige kom fra Blomskog som de der på ark. mente er i Bohuslän. Charlotta (Lotta) het Pettersdatter og kom fra Lur i Bohuslän. hun født 16.06.1846. De kom til Sarpsborg i 1887, men kom da via Fredrikstad. Kan noen hjelpe meg med deres foreldre, så er stamtavlen ferdig. Har prøvd å søke i Røtter, men finner ikke frem der. Hilsen Inger. C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Inger! Släktdata.org er en fin søkeside for Bohuslän. Her fant jeg Charlotta, som typisk nok er døpt Lotta (dette er helt vanlig)46660; ; ;1846-06-16; ;K;Lotta; ;Elofseröd; ; ;Peter;Johansson; ;Anna Maria;Andersdotter; ; ;Blomskog er ikke i Bohuslän, men i Värmland. Her ble det i 1838 døpt følgende lille tass:Født 27.6.1838, døpt 29.6.1838 Samuel, på plassen Båstelunda, Foreldre: yngre Olof Nilsson, o Hu. Stina Jonasdotter Faddrar: Eldre Olof Nilsson, o dess hustru Kattrina Jonasdotter ibm.døpt av E. A. Leden.Blomskog, Värmland Genline ID 465.21.51400 Kirkebok volum C:8 fødte 1828-1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tenkte du kanskje ville ha litt mer svensk:Slaktdata.org (LUR.D1) Døde: 1886-10-12;....-..-..;M; ;Peter;Johansson;Socknens slut; ;83 år 10 mån 1873-10-29;....-..-..;K;Hustru;Anna Maria;Andersdotter;Tormoseröd; ;58 år; ; ; ; ;Make: Petter JohanssonSlaktdata.org (LUR-F1) Fødte: 1802-11-24; ;M;Petter; ;Heden under Kragenäs; ; ;Johannes;Johansson; ;Niliana;Jonasdotter; ; ;Slaktdata.org (LUR-D1) Døde: en liten guttetass døde liten: 1841-12-28;....-..-..;M; ;Alexander; ;Elofseröd; ;2 år 3 mån; ; ; ; ;far Petter Johansson; ; Så, utfra at Familysearch forteller om en vielse i Skee i 1835 Peter Johansson, Anna Marie Andersdotter Marriage 06. Nov. 1835 i Skee, Bohuslan, Sverige.Slo jeg opp på dette i kirkeboka, og det var rett! No. 17 Skee 1822-1844 Genline ID 947.41.103600 Han fra Biörnim i Lur, Ungkar Peter Johansson Hun fra Rämne Naverstad:, Anna Maria Andersd. Han 33 år, hun 19.(hennes mor enke Martha Hansdatter****, Naverstad.) **** dette er skrivefeil av Presten!!!!Skjermen min er litt skurven, så jeg greier ikke lese alt som står der. Men, jeg er i hvertfall ikke i tvil om at vi har med rette folka å gjøre.Det er ingen passende Anna Maria Andersdatter med Martha Hansdatter som mor i Naverstad. Men, en med Martha Andersdotter,.men, jeg er hellig overbevist om at det er feil i vielses-kirkebok i Skee, og at denne er Anna Maria, med Martha Andersdatter som mor: ANNA MARIA ANDERSSON Female Event(s): Birth: 22 NOV 1815 Christening: 26 NOV 1815 Naverstad, Goteborg Och Bohus, Sweden Parents: Father: ANDERS LARSSON Mother: MARTHA ANDERSDRdette er jo avskrift I fra Kirkebøkene.familysearch.org gir flere søsken til Anna Maria, bl.a. en Malene f. i juni 1817. Jeg sjekket originalen, og dette er 100% sikkert søster. Foreldre står oppført som Anders Larson og Martha Andersdotter. på Korpeskogen. Så, da er jeg og sikker på at Martha Andersdotter er ratt, ikke Hansdotter som oppg.i Skee.Så, i Lur på plassen Storemyr under TORMOSERØD, bor følgende familie i Husforhør 1864-1868: Peter Johanson, f. 24.11.1802 Anna Maria Andersd. f. x2.11.1815 Andreas (snickare) f. 1843-1/8 Johannes f. 1853-1/7Utfra dette og den jeg fant på Familysearch, er jeg overbevist om at vi har rett Anna Maria. --------------------------- SÅ, da tar jeg en lett oppsummering: 1) Charlotta Petersdotter f. 16.6.46 LurForeldre: 2) Peter Johansson f. 24.11.1802 Lur 3) Anna Maria Andersdotter f. 22.11.1815 Naverstad ----2) Peter JOhansson f.24.11.1802 LurForeldre: 4) Johannes Johansson, bopel: Heden under Kragenäs 5) Niliana Jonasdotter3) Anna Maria Andersdotter, Korpeskogen NaverstadForeldre: 5) Anders Larsson 6) Martha Andersdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei hjelpere! Er det en som vet hvordan jeg skal få greie på når 'min' Victor Olsen/son døde og hvem han var gift med der nede i IOWA. Se øverst på denne siden, første innlegg.(En fugl fortalte at han var gift og hadde 2 barn der) Noen som vet om det finnes en adresse jeg kan Skrive/maile til i Iowa. Har norsk/engelsk ordbok-hi-hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.