Gå til innhold
Arkivverket

[#11023] Oluf Olufsen fra Hof i Solør


Gjest Knut Mjønerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Mjønerud

Jeg søker opphavet til min tippoldefar Oluf Olufsen trolig født ca. 1811 i Hof i Solør. Han ble gift 28 nov 1862 i Ringebu med Marit Olsdatter Gillebergløkken født 25 apr 1830 i Ringebu. De fikk 7 barn i Ringebu delvis før og delvis etter at de ble gift. Ved giftermålet oppgis i kirkeboka at han var født i Wahlberget i Finnskoga kapell og farens navn til O. Knutsen. Jeg antar Wahlberget kan være det samme som Vålberget eller kanskje Salberget. Fødselsåret 1811 er antatt på bakgrunn av aldersanvisninger gitt i kirkeboka ved giftermålet og ved hans død i 1872. Ved barnas dåp blir han også kalt Olaf Olafsen, Ole Olsen Søløring, Ole Olsen fra Hof i Solør, Ole Olsen Rasingen(!) samt Ole Olsen Kirkemo fra Storelvdal. Det siste antar jeg betyr at han har havnet i Ringebu via Storelvdal. Men så vidt jeg også har registrert, finnes det også en gård i Hof kalt Kirkemo. Hans barn i Ringebu fikk navnene Anne( oppkalt etter Marits mor), Karen (kanskje oppkalt etter Olufs mor???), Oluf(oppkalt etter Faren), Johannes(oppkalt etter Marits bestefar), Marit (oppkalt etter mora), Knut(oppkalt etter Olufs far) og Ole(oppkalt etter Marits far. Jeg lurer på om noen med tilgang på kirkebok evt bygdebok for Hof i Solør kan hjelpe til med opplysninger som kan gi svar på hvor Oluf var født og hvem hans foreldre var. Hilsen Knut Mjønerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har sjekket Hof i Solør, men finner ingen Oluf døpt der rundt disse tider. Men han kan jo være kalt Ole ved dåp og da er det så mange muligheter at det er umulig å plukke ut noen.Men hvis det er slik at han er født i Vålberget, er dette i Grue i Solør. Og Norra og Sødre Finnskoga kirker ligger på svensk side, og det kan derfor se ut som han er døpt der, og mest sannsynlig av finneslekt. Navnet Rasingen minner mistenkelig om det finske slektsnavnet Räisäinen. Foreslår at du kontakter Solør Slektshistorielag - de har en god del om finneslekter. Send e-post til Magne Ivar Mellem: mmellem@online.no Ellers skal det være ei egen forening for Räisäinenslekta - søk på internett. Bygdebøker er det også for området - spør Solør Slektshistorielag om hvilken som dekker Vålberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.