Gå til innhold
Arkivverket

[#11045] Holter/Lychting 1600- og 1700-tallet


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

29.12.1741 blir på Toten gift Peder Jonsen Øverset og Inger Dorthea Jørgensdatter Lychting - sistnevnte født ca. 1720.Hennes far Jørgen Lychting skal ha dødd i en av gruvene på Kongsberg, og mora var visstnok ei Mette Frantsdatter Holter.Det er spesielt sistnevnte jeg søker opplysninger om. Henspeiler Holter på en gard, eller er det et etablert slektsnavn? Hvor kom hun fra, og hvem var hennes foreldre?Er ellers interessert i opplysninger om familien Lychting, da jeg har litt tynt om denne. Kilde- eller litteraturhenvisninger ville også vært fint!På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Rune Har endel opplysninger om en familie Holter fra gården Holter i Nittedal (Skedsmo).Gården 'ligger oppe på en haug', ble kjøpt i 1901 av Kristoffer Olsen Feet fra Hafslo i Sogn. Låven ble bygget i 1901, ellers er alle bygningene av nyere dato, oppl. i 1976. 3.generasjon eier Ole Kr. Feet. Min anerekke starter med Lars Andersen hvis arvinger i 1730-årene solgte en del av gården Holter som tilhørte Hans Larsens enke. Sønnen,min ttt.o.f. Anders Larsen Holter, urmaker født ca. 1729 Øvre Baggade oven kirken på Strømsø i 1801, se 'Holmestrandiania' og 'Fortegnelse over Ældre norske Uhrmagere' av A.C. Bang. Hilsen Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Rune! Du sier at Inger Dortheas 'far Jørgen Løchting skal ha dødd i en av gruvene på Kongsberg'. Kan du fortelle oss hva som er din kilde til dette. Selv har jeg noen opplysninger om en 'Wellem J. Løgtting' som arbeidet ved sølvverket i 1771 og lurer på om han kanskje kan ha vært en bror av Inger Dorthea. Har du noen opplysninger om NÅR Jørgen omkom, ville det også ha vært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Renate Løchting

HeiJeg har masse informasjon dersom Lychting og Løchting (Løgting, Løkting) er de samme, noen jeg tror de er. Så vi får jobbe litt slik at vi finner linken som kobler oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Min kilde er sogneprest H.H. Neumanns genealogiske opptegnelser, oppbevart ved Toten økomuseum. Neumann var sogneprest i Vestre Toten for omkring 100 år siden, og en ivrig slektsgransker. Fra han har jeg notert at Jørgen Løchting var f. ca.1701 og døde på Kongsberg 29.05.1756 ved et ulykkestilfelle i Gal... Gottes gruver. Han kalles ved dødsfallet for Jørgen Jacobsen Løchting, men Neumann hevder han er sønn av en Christian Løchting. Denne Christian skulle være bror av Willum Løchting på Elverum, og sønn av baker ved Kongsvinger festning Jørgen Mortensen Løgting.Jørgen Løchting var sersjant da han 26.11.1720 gifter seg på Toten med Mette Frantsdatter Holter. Foruten datteren Inger Dorthea, har jeg notert at de fikk en sønn Nils dp. i Vardal 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.