Gå til innhold
Arkivverket

[#11047] Dåpt i Nykirken 1824 - foreldre


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg vil gjerne ha opplysninger om fødested og fødselsdata til Niels Arnesen Eide og Anne Lovise Olsdtr - foreldre til Sara Oline Nielsdtr. (uekt), dåpt 11.4.1824 i Nykirken/Bergen (Post 67546)Det finnes mange garder på navn Eide i Vestlandet, men ingen Ni(e)ls Arnesen der i FT 1801. !815 Census for Bergen inneholder en Soldat Niels Arnesen (Nr. 7553 7567) alder 16-31. Er det samme man?Anna Lovise Olsdtr. - hadde hun allerede 2 'uekte' barn før 1624? Post 39351 Sara OLine, dåpt i Domkirken 3.6.1816 (død 19.7.1816) og Post 39467 Søren Olaj, dåpt i DK 22.5.1820. Faren til disse to er Ole Olsen Oxwig (bortreist matros) - og en Anna Lovise Olsd.. Er hun samme person som ovennevnte mora til Sara Oline Nielsdtr.?Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der finst ein Nils Arnesen på garden Ejde i Graven (Granvin, Hordaland) i 1801 som då er 4 år. Han kan jo i 1823 ha vore i Bergen og slege seg laus kring Potthullet på Nøstet.Anna(e) Lovise Olsdtr. er truleg same jenta i alle tre høva. Og det er nok truleg ho me òg finn død frå sjukehuset i 1825.Når det gjeld 'bortreist matros/matros Ole Olsen', så var 'han' ein av dei mest nytta som far til born fødd utanfor ekteskap på den tida. Du finn han som far omlag ti gonger frå 1810-20 med litt færre mødre. Stundom har han òg fått hengt på eit gardsnamn som Oxvig, Holm osb. Og dei adressene du finn mødrene på, er kjende for sine mange vertshus.På denne adressa kan du lese korleis tilhøva var:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff!Tusen takk for svar og for det imponerende lesestoffet!Brynild Olsen Eimstad fra Voss giftet seg i Domkirken (26.12.1848) med en Sara Oline Nielsdtr. (24 2/3 år g.) fra Bergen (NK). Har dere muligheten å sjekke, om denne bruden er barnet til Anne Lovise Olsdtr.?Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Barbara.I følge Familysearch-vital search står det følgende:Brynild Olsen Eimstad , far Ole Aslachsen Eimstad gift i Domkirken i Bergen 26.12.1848 med Sara Oline Nielsdatter , far Niels Arnesen.Begge er oppgitt til å være 24 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg er fortsatt på jakt etter Anne Lovise Olsdatter. Jeg får en utval dersom jeg søker henne i databasen Døypte i Bergen 1668-1815:Anna Lovise - d. i DK 4.3.1792 (f.26.2.) - foreldre: Ole Wilhelmsen og SARA OLINE Oldtr.(Anna Lovise hadde jo to døtre pånavn Sara Oline).ellerAnna Lovise - d. i DK 19.9.1802 (f. 15.9.) - foreldre: Arne Olsen og Agathe Arnesdtr. Familien bodde på NØSTESMUGET i 1815.Jeg håper å finne ut hvem som er den rette Anna Lovise O. via opplysninger fra dåpsattesten til hennes barn (s. innlegg 1)Med vennlig hilsen - Barbara LoseP.S. Denne Anne Lovise Olsdtr. som døde i sykehuset 17.4.1825 (29 år g.) var altså fødd ca. 1796. Er denne aldersangivelsen pålitelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Går vi ut frå at det er same Anne Lovise som får tre born utanfor ekteskap, kor av fyrste og siste vart kalla Sara Oline, så er det nok dotter til Ole Willumsen og Sara Oline Olsdtr. For adressa ho har då dei to fyrste vart fødde, er same adresse som ho finst på i 1801 saman med foreldra og mange sysken (16-73/74 - midt inne i byen). Det siste får ho på ei adresse på Nøstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha!I oktober prøvde jeg å finne adressene 16-73 og 9-76 i databasen Overgang rode-gatenavn..., men jeg fikk ingen resultat. Denne husene hadde vel blitt ødelagd før 1906.Jeg lurer nok på hvor Sara Oline har blitt oppfosteret. Har Statsarkivet kildene som gir opplysningen om barn som har bodd hos pleieforeldre eller i en barnehjem i denne perioden?Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur nok du må leite i kjelder som i beste fall ligg på Bergen byarkiv. Og der har dei litt andre og etter måten tyngre rutinar enn på SAB, meiner eg å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det gjelder nok oppfostring til A.L.O.sine barn:I databasen for Vigde i Bergen 1816-1911, Post 2612, finner jeg Søren Olsen Seim (sannsynligvis Seim i Voss) født 1820 i Bergen/DK(!), som giftet seg 1859 i DK med en Johanne Pedersdtr.Hvis Søren har blitt oppfosteret i Voss, er det vel mulig at hans halv-søster Sara Oline II ( min 2. tipp-oldemor ) er også vokst opp der. Ektemannen hennes stammer derfra (s. innlegg 3)Hvis det finnes kilder om 'svake' adopsjoner i Voss - ligger disse heller på Bergen Byarkiv, på ett lokalt arkiv i Voss eller på SAB?Kanskje det finnes nok noen interessante opplysninger i kirkeboka (vigde), som f. eks. om forlovere til Sara Oline/Brynild og Søren/Johanne eller om Sara Olines siste bosted?Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.