Gå til innhold
Arkivverket

[#11053] Hvem er Anders Nielsen Mittvedt ca 1802-xxxx sin far?


Gjest Jan Ragnvald Torsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Min farmor sin mormor hette Cecilie Andersdatter. Hun ble født på Midtvedt i Sund og flyttet til Skålevik der hun ble gift med Ole Olsson. Cecilie er født 25.feb.1844 og døpt 24.mars 1844. Foreldre var Anders Nielsen og Gjertrud Grimsdr. Når jeg nå søker i databasen konfirmerte i Sund finner jeg igjen Anders Nielsen med oppført far= Jens Østvedt. Jeg har tidligere antatt at Anders sine foreldre kunne være Nils Winzentsen og Cissele Asersdr. Hva kan være forklaringen på at far til Anders Nielsen heter Jens, og ikke Niels/Nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I kolonnen hvor det er valgt å bruke 'far' fordi det er flest av dem, står det 'Forældrenes eller huusbondens, Pleieforældrenes Navn og Boepæl' i originalen. Det kan etterhvert bli lagt til som dokumentasjon - det er ihvertfall foreslått.På Anders Nilsen Midttvedt står det 'hos Jens Østtvedt' og ikke 'hos foreldrene'. Ifølge kirkeboka ved konfirmasjon er han døpt 11.7.1803 og konfirmert 21.10.1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Takk for svar. Savnet mulighet til å slå opp i dokumentasjon på denne basen, er det litt tilfeldig hvorvidt denne funksjonaliteten blir brukt i de ulike databasene? Ellers må eg sei takk for at du (Heidi) registrerer dette, med 2 små barn er det stort sett internett og nær familie som blir min mulighet til å leite i gamle data. Takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Kirkeboken for Sund bekrefter at Nils Wincentsen og Cissele Assersdtr Midttveit er foreldre til Anders Nilsen.Jeg har endel opplysninger om forfedrene, så er du interessert så gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.