Gå til innhold
Arkivverket

[#11054] Etterlysning av vognmann Anton Larsen, Trondheim


Gjest Gerd Hovdahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje du skulle fortelle litt om hva slags opplysninger du har? Hadde han barn? Ble han gift?Når ble barna født? Og evt. hvor? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Han ble gift med Nikoline Alsterlund f 1865 (kom fra Ålesund) De hadde etter det jeg har fått opplyst fått 10 barn, men bare 4 voks opp. Kona drev vognmannsforretningen alene i År 1900 adr: Prinsens gt 10 Trondheim. Muligens ilag med en bror av Anton, Olaf Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Til Arne Jeg har funnet det samme, men var usikker da jeg fikk opplysning at han ikke hadde søsken. Men i et slektspapir jeg fikk for kort tid siden sto det at han drev vognm.forretn. med en bror. På folketell. 1900 står en Olaf, men kan ikke finne han i 1875 Hilsen Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel ikke til så stor hjelp, men i 'Adressebog for Trondhjem 1888' finner jeg under 'Droschevæsen & Bybudinstitutionen' Anton Larsen som eier av to 'Droscher', og bosatt i Thomas Angells Gade nr. 13.Jeg har sett på Prinsensgd. nr. 10, men det bor ingen Larsen der i 1888.Mvh. Arne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Dette kom jeg også borti. Men har gått videre i 1890 var Anton i Ørjeveiten 8, i 1893 Ørjev. 7, og i1894 står han i Ørjeveiten 5. Det som gjorde meg sikker på at det var rette Anton var at Søster til Nicoline (Antons kone)Therese Alsterlund hadde bustadadresse der. Hun var tjenestepike hos dem. Nicoline står i 1892 med adr Erling sk.gt 40. så de bodde vel der. (adr i Ørjeveiten var jobbadressen hans.) Olaf Larsen finner jeg på adr.Bakkl.Nygade 11 i 1893, men er det den samme som jeg finner ilag m/ familien i 1900 i Prinsensgt 10?? Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser du skriver at Nikoline kommer fra Ålesund, men i 1900 står det at hun er født på Ytterøen. Jeg har lagt merke til at det mange ganger står at kona er født samme sted som mannen, enten hun er det eller ikke. Kanskje det er en mulighet for at han er født på Ytterøen.Det er vel bedre å gå rett på sak og sjekke kirkeboka etter dødsfallet som jo bør være i 1899 i og med at siste barnet ble f. 12/11 1899. Vet noen hvilken kirke Prinsensgate hørte under i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Berit Det ser ut til at det blir en tur til Trondheim og se i riksarkivet. Foreldrene til Nikoline bodde i Levanger fra 1848 til 1864, de er i Ålesund under folketelling i 1865. Hilsen Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Har med intresse fått ta del av diskussionen. Nicoline Jonasdatter Alsterlind gifte sig 2. 1907 med Ole Hanssen f. 21.01.1866 på Holmlivald i Vuku, Verdal. Ole hade varit en tur till Amerika tillsammans med sin far, men kom tillbaka och tog därefter attest till Trondheim och dog där 03.09.1939. Ole och Nicoline fick inte några barn. Tack vare god hjälp av min släktforskarkamrat i Molde, vet jag, att Nicoline var född 16.04.1864 på Ytteröy (Ytteröy döpte 1843-1868)och jag har också födelsedata på 3 av 4 barn i första äktenskapet. Det var ett dåligt svar på ursprungsfrågan, men det kanske kan belysa varför det står som det står i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Gerd! Min hustru, född i Helgådalen, Vuku har Erik Ørnfeldt i anorna, liksom Ole Hansen från Holmlivald, därav min kunskaper om Alsterlind. Hälsningar/ Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket døde i Trondheim: Ingen i Bakklandet, Vår Frue, Strinda/Lade i 1899-1900. Finnes ikke film for Hospitalet, Regionssykehuset, eller Domkirken som kanskje er den riktige kirken. Håper ikke du allerede har vært på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Nei, jeg har ikke vært i arkivet. Prøver å få kontakt med noen i Trondheim som kanskje husker hvor gravstedet til Anton ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Har fått snakket med min tante som mener å ha sett støtta til Anton Larsen ved Domkirka i Trondheim. Det var mens hun var ganske liten, så hun husker ikke hvor støtta sto. Støtta var ganske stor sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Har funnet ut at dato på yngste datter til Anton Larsen ble født 6 nov 1899, det i avskrift av klokkerbok fra Domkirka. (film) (ikke 11 nov 1899)som det står i folketelling fra 1900. Anton døde mens hun var spebarn. da må det bli nov-des 1899. Det som var ergelig var at fødselsdato sto på alle foreldrene, men ikke på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gerd Hovdahl

Tror jeg har funnet rette mann nå. Var på Riksarkivet: finner der ut at Anton Olai Larsen er født i 1862. Hustru Nicoline Mathilde Alsterlund f:1864 Takk for innleggene, jeg leter videre bakover. Ser ut som det går mot Christiansund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.