Gå til innhold
Arkivverket

[#11066] 1700-1750: Trelasthandler Børge Henriksen på Hof i Hurum


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

I NST bd. III, s. 174-183 (1932), hadde Stian Herlofsen Finne-Grønne en artikkel med tittel 'Familien Sand av Hurum.'. På side 181 kommer han inn på 'En anden familie Sand fra Hurum'. Her er nevnt Ole Jensen Sand som 9. januar 1724 ble gift med Anne Børgesdatter, datter av 'trælasthandler paa Hof Børge Henriksen og Pernille Andersdtr.'Jeg har grunn til å tro at denne Børge Henriksen er identisk med den Børge Henriksen som i 1704 overtok som los i Svelvik etter sin onkel Anders Børgesen (los 1671-1687, 1699-1704).Da jeg ikke har umiddelbar tilgang på Sigfred Loe Eiers 'Hurums historie' bd. I (1963), er jeg interessert i å høre om noen enten har denne boken eller på andre måter kan gi flere opplysninger rundt den navnte trelasthandler. Hadde han flere barn enne Anne (f. ca. 1707), hvem var Pernille Andersdatter datter av, finnes det et arveskifte etter Børge Henriksen?På forhånd takk,mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finnes på arkivet i Oslo: s. 197 bd.I, Børge Andersen tilsynsmann og los: ...'Noe før 1650 var tollskriver Michel Pedersen tilsynsmann og passet merketønnene i strømmen. Han ble etterfulgt av Børge Andersen, og begge bodde på Hurumsiden av strømmen. I 1650 hadde Børge nyttet skuten sin- han var den første i Hurum som vi vet hadde en skute- til å ta opp orlogsskipet 'Archen' som var sunket i strømmen.---1688 Jørgen Lods på Sanvigen v/Rødtangen, 1693 3 loser på Rødtangen Michel Trulsen, Lars Larsen og Iver Jensen. Anders Børgesen, en nevø av Børge Andersen, fikk tingvitne for at han ikke noen gang hadde hindret dem i å lose skip fra Rødtangen til Drammen - han var vel blitt beskyldt for å ha gjort det!'S. 294 Børge Henriksen, los og handelsmann: 'I 1704 ble Børge Henriksen utnevnt til los i Strømmen, men han døde alt i 1706. Skiftet etter ham viser at han ikke bare var los, men også velstående handelsmann, 'på Hovs eiendeler ved Strømmen udi Hurum pr.gj.'. Han var trolig Strømsømann, for han eide et hus i Bakgaten der, og ved Strømmen drev han både trelast- og krambuhandel.' -Så kommer boet og det er bare ting og tang. Ingenting om kone og arvinger her i boka. (Neste los)----'Anders Larsen ble gift med Børges enke, Pernille Andersdt. og overtok husene:to-etasjes stuehus, bryggerhus og fjøs m.v.' Det var alt, ingen ting av virkelig interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Berit,Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å slå opp dette for meg. Opplysningene er av stor interesse, ikke minst kobling mot Strømsø.Kan hende det finnes et senere skifte etter Pernille Andersdatter. Hun og Anders Larsen figurerer uansett som faddere til Anne Børgesdatters barn på 1720- og 1730-tallet, så jeg er egentlig ikke i tvil om at Anne Børgesdatter var en datter av Børge Henriksen.Det kan jo også hende at det finnes opplysnigner i skiftet fra 1706 som ikke er kommet med i Hurums historie. Fremstillingen av losenes historie er i hvert fall forskjellig i Svelviks historie (1945) og Hurums historie (1963), selv om begge er forfattet av samme mann (Sigfred Loe Eier). Bl. a. var ikke ovennevnte Anders Børgesen en nevø av Børge Andersen, men en sønn. Dette fremkommer av kongebrevene 1669 og 1671 mht losombudet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.