Gå til innhold
Arkivverket

[#11074] Jendine Martinsdatter, Hillesøy


Gjest Ken Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken Hugo Jensen

søker hjelp til å finne foreldre til min bestemor jendine jensine martinsdatter f.1889 i hillesøy.Hun var fosterbarn hos en familie i Ertsfjord i Tromsøysund, den samme skjebne hadde hennes fire andre søsken som ble bortsett rundt omkring i hillesøy. Har prøvd å sjekke siste folketelling fra år 1900 online men uten hell.Kan tyde på at faren het Martin, derav pikenavnet hennes,men alle spor stopper opp der.Alle er født etter nest siste folketelling i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Vet du navnet på Jendines søsken? Jeg har funnet følgende aktuelle kandidater i Hillesøy 1900: Sørn Martinsen f.1888 Emil Martinsen f.1886 og Martin Martinsen f.1891. De er fosterbarn eller pleiebarn. Den mest interessante er Martin Martinsen som forsørges av fattigvesenet. Han bor sammen med mora Nille Johansen f.1856 Lenvik, og hennes nye mann Knudt Andersen. Familien er inderster/leieboere hos Edv. Johansen og hans kone på gården Rotvik (Marsletten) i Hillesøy, og forsørges av fattigvesenet. For å være helt sikker på Jendines foreldre, bør du nok ta en titt i Kirkebok for Hillesøy. Lykke til. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken Hugo Jensen

Takker så mye for svaret.Jendines søsken var etter de opplysninger jeg har: Nikoline Martinsen f.1876, Hans Kr. Martinsen f.1879, Hansine Martinsen f.1882,og Lavine Martinsen f.1885.Det er de fire søsken min far kan fortelle om, men det er mulig det finnes andre.Det som er sikkert er at minnene ble fortrengt fra min bestemors side og at det aldrig ble prata om til hennes barn under oppveksten. Kirkebøkene er nok de sikreste kildene,men er vel foreløbig ikke å finne på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg lette litt på FamilySearch (IGI) og fant Nikoline døpt 1877 og Hans Kr. døpt 1879,Hillesøy, foreldre Nella Bergitha Johansdtr. og Martin Edvard Olaisen. Begge født i Lenvik. Nille (Nella) er søster til Edv. Johansen som hun er leieboer hos i 1900. Du kan låne kirkebøker på mikrofilm gjennom biblioteket.Jeg synes du skulle legge spørsmålet inn på www.troms-slekt.com (Tami Jensen's nettside)Hun eller noen andre gjør sikkert et oppslag for deg. Da får du kanskje også vite når Martin døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Olsen

Jeg anbefaler deg å lese en bok som heter 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy'. Husker ikke hvem forfatteren var, det er en stund sia jeg leste den, men biblioteket hjelper deg nok å finne den. Hilsen Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken Hugo Jensen

'Kulturbilder fra gamle Hillesøy'av Carl Bertheussen og Jens Solvang har jeg lest ut og inn uten å oppdage noe som helst, har de bøkene sjøl,men takk for tipset.Har funnet en god del på nettsida troms-slekt.no,så takk til Åse fra Dyrøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.