Gå til innhold
Arkivverket

[#11079] Norsk Misjon blant hjemløse


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Jeg leter etter informasjon om min slekt, men siden jeg ble tatt fra foreldre som nyfødt og satt på et barnehjem i Stavanger (Waisenhuset, tror jeg det het) har jeg ikke stort mer enn min fars og min mors navn og gå etter.Er det noen som vet hvor jeg kan begynne å nøste opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Vet du hvor du er født og døpt? Det smarteste er kanskje å ta kontakt med Frelsesarmeen først. De har bred erfaring i å finne fram til nålevende slektninger, og vil nok kunne bistå deg med råd.Ellers kan du jo kontakte presten i kirken på det stedet du er født, og spørre etter informasjon om dine foreldre, samt faddere ved dåpen. De kan kanskje fortelle en del om din familie. Dersom dine foreldre er innflyttere, vil dette stå oppført i kirkeboken. Har de vært fast bosatte vil konfirmasjon og dåp kunne gi opplysninger.Lykke til!Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Har du noen dokumenter - fødselsattest, dåpsattest e. l. ? Noen årstall og datoer på dine foreldre? Med navn og fødselsdato kan du prøve deg på Folkeregisteret.Ellers har Frelsesarméen enorm erfaring i slike saker. Bruk dem til du kommer deg litt tilbake i tid, og så kan du legge inn en etterlysning her med alle data du kan finne. Så skal vi finne veien for deg gjennom folketellinger og kirkebøker. Husk bare å gi så mye informasjon du kan, navn, datoer og sted, så skal du se du får vite mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Frelsesarmeen var et lurt tips. Jeg skriver et notat til dem, med de få opplysningene jeg har, så kanskje de kan hjelpe.Jeg mener å vite at jeg er født i Arendal, men er ikke sikker. Dåpen vet jeg ikke hvor fant sted, men tror kanskje det skjedde i Stavanger, siden det var dit jeg ble sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Stavanger Aftenblad hadde for en tid siden flere artikler om barn fra Romani-folket som ble plassert i barnehjem. Der var det blant annet en som hadde funnet opplysninger om seg selv på Riksarkivet. Du kan lese mer herLenkeSissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Tusen takk for at dere er så hjelpsomme! Jeg har allerede kontaktet LOR, og jeg har lastet ned skjemaet til frelsersarmeen som jeg skal fylle ut. I tillegg leser jeg nå en artikkel fra Stavanger Aftenblad.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Flott! Du må la oss få vite hvordan det går! Når du har kommet tilbake til 1900-tallet, kan vi lettere hjelpe deg videre bakover. Lykke til!Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vinvana Vandri

Kampen ble punktert, takket være de to idiotiske sjølmålene du lagde.Jeg er over alle hauger og langt inne i skogen igjen....Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Mariann!Jeg fant ut av dette - faktisk helt tilbake til 1700-tallet :)Mange hjelpsomme mennesker der ute :)Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.