Gå til innhold
Arkivverket

[#11082] Saling, Margrete Henriksdatter - Trøndelag/Jämtland - 1600-tallet


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om Margrete Henriksdatter Saling, og generelt opplysninger om denne familien.Margrete var gift med Iver Pedersen - offiser, f. ca. 1605 i Trondheim og sønn av Peder Iversen Borch og Mette Jakobsdatter.Iver og Margrete hadde en datter Mette Iversdatter, som ble pleiedatter til fogd på Toten Jakob Hansen. Senere ble Mette gift med kvartermester Kristoffer Schwager som bl.a. bodde på Tømmerhol, Hallingstad og Hammerstad på Toten.På forhånd hjertelig takk for alle opplysninger!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Margrete hadde en søster, Anniken, som ble gift med sorenskriver (ikke fogd) Jakob Hansen på Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Det er i forbindelse med skifte etter Anniken Henriksdatter på Jerstad på Toten i 1671/72 nevnt arvinger (uten navn) 'i det Throndhjemske' som melder avkall på arv.Ellers er en Iver Iversen (sønn av Iver Pedersen og Margrete Henriksdatter?) nevnt i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Margrete og Iver er antakelig gift innen 1629. I hvert fall er Iver gift da han som tidligere drabant, da løytnant, søker om gard ved Trondheim (NRR VI). I 1635 er han løytnant i Jämtland (NRR VII) og samme år søker han om kapteinsstilling i Trondheim. Iflg. Ovenstads militærbiografier døde Iver 01.02.1648.Men saken er nå fortsatt hvem denne Henrik, hvis døtre Margrete og Anniken blir gift med hhv. en offiser og en sorenskriver, var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Dagny Madsen

Svar til Rune Hårstadsveen, Toten: Som jeg har svart til John O. Svenning som også er usikker på hvem Ivers mor er. Flere sikre kilder (bl. Kirkehist saml over Katedralskolen i Trh) sier at eldste sønn av Peder og Magdalena er Iver. Og da Peder dør i april 1627 (Rigsreg) drar stemoren Mette til K.havn for å hente Iver siden han skal være verge for sine små søsken.Nå lurer jeg på om denne sorenskriveren som datter av Iver og Margrethe vokste opp hos kan være 'en Wirthman'. Mette Jakobsdtr (2. kone til lektoren) er mest sannsynlig Jacob Wirthmans dtr.Hilsen Dagny Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dagny: Den mest nærliggende mulighet blir jo da at sorenskriver Jakob Hansen (dersom han altså er en 'Wirthman'), er bror av Oluf Beyer's kone Anne Hansdatter Wirthmann, som kan være en mulig brordatter av Jacob Wirthmann, som du antyder er faren til Mette (Peder Iversen Borch's 3. kone) og dessuten Jacobsen Wirthmann (død 1678), 3. ektemann til Elisabeth Lauritzdt. Holgersen Arctander (1621-1701). Hva het en ev. felles far (f. rundt 1525 ?) til Hans og Jacob Wirthmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Til siste innlegg: Peder Iversen Borch skal 'visstnok' ha vært gift i Danmark (ca. 1592 ?) før han kom til Trondheim, med en Karen Pedersdatter (fra Viborg ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Per, du må stryke ekteskap til lektor Peder med Karen Pedersdtr som du fører opp. Slektsforsker i Danmark har sagt at det er en annen Peder Iversen (dette var sakset ifra almanakkopptegn til Hegelund). Du spør om far til Mette Jakobsdtr - dette skal iflg kilder (H.Berg bl.a.) være Jakob Hansen Wirthman den eldre. Jakobs far blir jo Hans. Jeg mener Mette hadde en bror Jakob (den du nevner gift med Elisabeth. Jeg har bare sett navnet Svend Wirthman (kilde: M. Jakobsen) og de jeg her nevner i kildene. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Sorenskriver Jacob Hansen var fra Riga i 'Livland'. I hvert fall sier han det sjøl, da han i 1659 står foran kirkedøra på Hoff og 'holdt paa baagen' og utnevner sin niese Mette Iversdatter til sin arving. Han nevner da også at han ikke sjøl har slektninger i Norge. Dette testamentet ble tinglest på Hoffsvangen 31.08.1668, og stadfestet 04.12.1672.At Anniken og Margrete Henriksdøtre kan være av nederlandsk familie, er mulig for alt jeg vet. Opphavet deres er for meg ukjent, men noe jeg er veldig interessert i hvis noen har greie på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Rune; Takk for alle dine opplysninger. Jeg har sjekket Toten bygdebok fra 1953 og her står at sorenskriver Jacob Hansen på Jerstad var gift med Annichen Henrichsdatter og disse hadde ingen barn, men adopterer Marthe Iversdatter. Riktig som du sier at hun ble gift med Chr Schwager. Sistnevnte er det skifte etter i 1678. Altså er det sorenskriveren (Jacob kan godt ha vært fogd tidl ?) Annichen er gift med og sorenskriveren Marthe vokser opp hos. Vet du noe mer ang disse så er jeg svært takknemlig. Her i Tromsø er min morfar en Borch og stammer da fra et barnebarn av lektor Peder som kom til Moursund; Axel Nilsen [borch]. Hans sønnedtr brukte Borch-navnet. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Nedrud

Her ble vel det opprinnelige spørsmålet kokt bort i en rekke andre spørsmål. Er det noen som kjenner til familienavnet Saling (Sahling) i Trondheim med omegn? Det er beviselig to søstre som bar dette navnet, hvorav den ene ble gift Borch og den andre ble gift med sorenskriver OG tidligere fogd Jacob Hansen på Toten og Hadeland(som ikke er en Wirthman). Denne Saling burde da til fornavn hete Henrich ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.