Gå til innhold
Arkivverket

[#11086] Aslak Henry Severin Olsen, født 1895 i Lofoten?, Nordland


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Det vi vet om Aslak er at han fikk ei datter med Magna Pauline Hansen, f. 24/8 1895 i 1915. Han var da bosatt i Sulitjelma. I 1919 utvandra han til USA. Han reiste som mannskap på skipet Conrad Mohr, som anløp Ellis Island 29. april 1919.Har prøvd å søke etter dette skipet, men får ingen treff.Er det noen som har opplysninger om Aslaks opprinnelse og/eller hvor det ble av ham i USA?Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Håvard Aslak emigrerte nok ikke til Amerika, han var ansatt på båten Conrad Mohr. Dersom du ser i headingene på manifestet, ble han ikke 'paid off' eller discharged ved ankomst havn . Han var sannsynligvis med båten videre fra Ellis Island.Har du andre opplysninger som indikerer at han emigrerte? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei Laila! Og takk for svaret! Det er alltid blitt sagt at han emigrerte til Amerika, det er alt vi vet. Datra som han fikk i 1915 påstod det bl.a. Hun var født utenfor ekteskap, og hadde ingen kontakt med ham, men var altså blitt fortalt at han slo seg ned i USA.Vet du om nettsider hvor det kan være mulig å finne ut mer om båten og mannskapet? Det er jo det eneste sporet vi har så langt.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Slike utsagn var det mange av 'faren min er i Amerika',En helt konkret sak: Min oldefar og hans 4-5 søsken ble 'satt bort' på gårder i Akershus i 1880-årene. Moren døde, og faren så seg ikke i stand til å ta seg av barna på skikkelig måte.En av disse søsknene fortalte sine barn og barnebarn at hun ble adoptert bort fordi foreldrene hadde reist til Amerika. Foreldrene dro aldri til Amerika....Slike historier er det mange av.Men, du kan kanskje prøve deg i sjømanns-ruller osv. Har ingen erfaring med disse sjøl. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Har vært inne på samme tanke sjøl. Tror det samme kan være tilfelle med en bror av min oldefar. Han fikk en sønn utenfor ekteskap i 1864, og siden forsvant han. I følge bygdeboka, og muntlig overlevering reiste han til Amerika, men jeg har ikke greid å finne noen andre indikasjoner på dette. Han finnes ikke i folketellinga i 1865, og jeg har derfor regna med at han emigrerte 1863-65, men i 1873 dukker han opp i kirkeboka under utflyttede. Han er da oppført som utflyttet til Nord-Norge. Det er imidlertid fortsatt et mysterium hvor det ble av ham.Skal prøve å sjekke sjømannsruller når det gjelder Aslak.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.