Gå til innhold
Arkivverket

[#11093] Nordberg, Trondheim 1700-tallet


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei, jeg har et problem jeg ikke ser ut til å komme videre med i Trondheim, kan noen hjelpe ? Nils Peter Nordberg, ved folketellingen i 1801 oppgitt til alder 53 år, gift med Anne Olsdatter. Han var skredder. Finner ham ikke født hverken i DOmkirken eller Vår Frue kirke, hans datter Johanne Margrethe finner jeg døpt i Domkirken i 1779, tror muligens hun er det eldste barnet men er ikke sikker. Finner ikke flere døpt der hverken før eller senere. Jeg har en liten 'mistanke' om at han kan være sønn av Johan Sliman og hans kone Maren Christensdatter Nordberg. Johan var også skredder og døde ca. 83 år gammel i 1801, hans kone Maren døde i 1802, ca. 79 år gammel. Jeg har akkurat sett gjennom skifte protokollene for Trondheim og fant ikke noen skifte på disse 2 sistnevnte, hvilke andre steder kan jeg lete ? Med hilsen fra Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du prøvd å finne når Niels Peter og kona ble gift ? (evt. forlovet. Her står forloverne gjerne oppført) I tellingen 1801 står Martha Olsdt. oppført som hans kone, 48 år. (Ikke Anne Olsdt.) Står det faddere oppgitt for Johanne Margrethe i 1779 ? Hvis du ikke alt har gjort det, kan du høre med Statsarkivet om det kan være andre steder de kan finnes døpt. Har du funnet barna konfirmert ? (Det kan jo tenkes at de ikke har bodd i Trondheim hele tiden) Det kan også være en mulighet at det kan finnes skifter etter noen av barna deres, men da må du jo vite deres videre skjebne. Johan Sliman og kona hadde en datter Elen, som var 40 år og ug. i 1801. Når døde hun ? Kanskje det ble holdt skifte etter henne ? Vet ikke om noe av dette kan løse noe som helst, men kanskje. Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk for svaret fra deg. Jeg har prøvd å se både etter fødsler, konfirmasjoner, forlovelser, ekteskap og utflytningslister.Beklager, jeg bommet selvfølgelig på navnet til Nils kone, i folketellingen står hun som Martha, men ved Johanne Margrethe sin dåp står følgende . Foreldre Nils Peter Nordberg, skredder og hustru Marit Olsd. Holfats (?), faddere : Elen Stavring, Gurru Roensdtr., Maria Rasmusd., Niels Frank, Carl Anderss., Herman Clausen. Ved folketellingen har de jo 3 barn boende hjemme som jeg heller ikke finner dødt i Vår Frue eller Domkirken. Finner dem heller ikke konfirmert. Johan Slimans datter Elen Sophie Sliman, døde 15 August, begravd 22 August 1833, 79 år gammel og ugift. Oppført med bosted Sandgaten. Men det skifte etter henne har jeg 'selvfølgelig' ikke kontrollert, om der er noe. Ved død står Johan oppført som Johan Hermansen Sliman, og på 1700 tallet var der en skredder i Trondheim ved navn Herman Sliman, han var mesterskredder og står i boken Dødsfall i Norge, død før 18 Oktober 1771 - 84 år gammel. Det er vel ikke håp i å få noe hjelp ved Statsarkivet i Trondheim, de er ikke behjelpelig med informasjon til hobbygranskere, de har jeg prøvd og fått negativt svar fra. Men takk for hjelpen til deg, er dette til mer hjelp for noen er jeg takknemlig for alle svar. Med hilsen fra Hanne. Det er jo hele tiden noe man overser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.