Gå til innhold
Arkivverket

[#11095] Marthine/Mathea Gundersdatter og Salomon Jahnsen, Sogn og Fjordane


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Marthine Gundersdatter og Salomon Jahnsen gifter seg 29.06 1862 på Svanøy. Ved bryllupet blir far til Marthine oppgitt å være Gunder Jakobsen. Far til Salomon blir kalt Jahn Olsson.I 1865-tellingen bor Marthine og Salomon på gården Hollen på Nyttingneset i Kinn prestegjeld sammen med sin sønn Jakob Salomonsson 1 år og foreldrene til Salomon, Jahn Olsson og Katrine Sørensdatter. Der står fødestedet oppgitt som Førde prestegjeld på både Marthine og Salomon.Jeg finner ikke ut av foreldrene til Marthine. Hennes far skal hete Gunder Jakobsen, og den eneste jeg finnes som kan stemme er gift med en Gunilde Andreasdatter, og har datteren Marte Lovise Gundersdatter f. 07.03 1833. Er Marte Lovise og Marthine samme person? Ved vigselen blir Marthine kalt Mathea. Marthine fikk forøvrig en datter i 1874 som heter Lovise Salomonsdatter, så kanskje er hun oppkalt etter sin mor? Noen som vet noe mer?Jahn Olsson og Katrine Sørensdatter finner jeg ikke helt ut av heller. Tror Jahn Olsson er fra gården Hollen i Eid (?), da det ser ut som barnebarnet Jakob Salomonsen befinner seg der under 1865- tellingen (han er registrert både på Hollen i Eid og på Hollen i Kinn under denne tellingen. Tror det er samme person, navnet er Jakob M. Salomonsen, og alder er 1 år). Noen med kjennskap til dette?Ble mye på en gang her nå...håper noen vet noe :-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Da kan det jo stemme bra at hun er født i 1833, og det er da teoretisk mulig at Mathea/Marthine er identisk med Marte Lovise født 07.03 1833. Men hvordan få bekreftet/avkreftet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sto det ikke mere enn navnet på foreldrene deres da de giftet seg? Jeg ville tro at så 'sent' ville også fødselsår og evt. sted stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der er ingen Jakob Salomonsen på Hollen i Eid i 1865, så fra Eid stammer de ikke. Jeg har funnet Jahn Hendrich Olsen gift 9/6-1835 i Førde med Elen Chatrine Sørensdatter. Har sett blant fødte i Førde, der er bare en som heter Elen som er født i den tiden: Elen Oline Sørensdatter Savland 4/7-1810. Om Jahn er der født en Jan Henric Olsen i Kinn 29/1-1804. Jeg tror en henvendelse til Statsarkivet ville gi deg svar på hvem fedrene var i 1835 og hvor gammel de var da de giftet seg, hvis det er de rette jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Salomon Andreas Olsen er døbt 28/3-1835 i Førde med foreldrene John Olsen og Chatrine Sørensdatter. Det er vel da sannsynlig at det du har funnet om Mathea også er riktig, for begge kommer fra Førde og alder ved giftermål stemmer jo også, bare bekreftelse på fedrene mangler. Jeg vet ikke hvor du har Marthine fra, for når hun gifter seg heter hun Mathea som er skrevet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Takk for hjelp på veien.Til Rune: navnet Marthine har jeg fra folketellingen i 1865. Jeg finner ikke noen passende kandidater med dette navnet under døpte i Førde. Navnet Mathea er fra familysearch, vigselen med Salomon Andreas Jahnsen i 1862. Der er brudens navn oppgitt å være Gunder Jakobsen. Den eneste aktuelle i Førde med far Gunder Jakobsen, er Marthe Lovise Gundersdatter. Men noen beviser for at Marthe Lovise og Mathea er samme person har jeg ikke.Mener bestemt jeg fant Jakob M. Salomonsen under gården Hollen i i Eid også (1865), tror det var på fylkesarkivet i Sogn og Fjordane sine sider.Til Berit:på familysearch sto det bare navnet til bruden og brudgommens fedre, henholdsvis Gunder Jakobsen og Jahn Olsen. Mulig det står mer i kirkebøkene, men disse har ikke jeg tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ny informasjon tilkommet! Dette har jeg gravd frem fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane:Salomon Andreas Jonsen f. 18.03 1835, på Horne i Vefring. Foreldre: Jon Olsen Horne, tjener & Katrine Sørend.Jeg har altså funnet fødestedet til Salomon Andreas. Vefring ligger nå i Naustdal kommune. Noen med kjennskap til denne familien? Informasjon tas imot med takk, enten her eller på E-post.E-post: humerus1976@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg forsøker å blåse liv i en gammel debatt, kanskje det dukker opp noe nytt nå?Hovedproblemet mitt er som før: å finne ut hvem Mathea Gundersdatter f. ca 1833, sannsynligvis i Førde Prestegjeld, er. Hennes far skal hete Gunder Jakobsen.Den eneste aktuelle familie jeg har funnet er som tidligere nevnt Gunder Jakobsen og Gunhild Andreasdatter, som har en datter ved navn Marte Lovise Gundersdatter f. 1833. Om Marte Lovise og Mathea er en og samme person mangler jeg bekreftelse/avkreftelse på.Jeg ønsker derfor å presentere denne Førde-familien, og håper det er noen som har kjennskap til den, slik at jeg kanskje kan komme et steg videre.Den aktuelle familien bor på Bruland i tidsperioden 1838 til 1844:Gunnar (Gunder) jakobsen f. 1805 på Halbrend- d. 1844 på Gjøl. Gift 1833 med sitt søskenbarn Gunnhild Mari Andreasdatter f. 1812 på Halbrend- d. 1894 på Bruland.Deres barn:1. Marte Lovise f. 1833 2. Jakob Olai f. 1835 3. Jakob Martinus f. 1836 4. Mads Andreas f. 1838. Bruker på Varlia i Hyllestad 1884- 1907 5. Trone AneleJeg er spesielt interessert i Marte Lovise, men også i de andre søskene og deres etterkommere.Jeg har en del indisier på at Marte Lovise er identisk med min Mathea, blant annet mht oppkalling + muntlige overleveringer om at min oldemor hadde slekt på Bruland. Men det er nå ennå bevisene som teller...Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.