Gå til innhold
Arkivverket

[#11101] Barnehjem/NT


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Min far kom i sin tid (Ca.1943?)på barnehjem i Nordtrøndelag,på Innerøya.Vet noen navnet på dette barnehjemmet.Hvor oppbevares i såfall arkiver derfra og har jeg innsynsrett? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Olle:Takk for opplysningen.Har lest at Norsk misjon blant hjemløses arkiver oppbevares på Riksarkivet,så da går turen dit. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Jeg vet det var barnehjem på Sundnes gård på Inderøy på den tida. Skal undersøke litt mer, og kommer tilbake.Mvh Åshild Vang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Åshild:Jeg er helt sikker på at Sundnes gård er rette stedet.Er veldig spent på om det er oppbevart arkiver derfra,og om det var Norsk Misjon blant Hjemløse som sto bak dette. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der ble drevet barnehjem på Sundnes fra 1921 til 1950,nå er der gjestegård osv. Sundnes sin e adresse: cltron@start.noMvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg gikk på folkeskolen på Inderøy sammens med 2 gutter fra Sundnes Barnehjem 1940-1947. Hva navn søker du? Ett år var jeg også Julenissen for Barnehjemmet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Sigbjørn:Morro å se stedet jeg har hørt mye om,har selv lett på nettet uten å finne:) Svein:Du kan sende meg din e.postadr,så mailer jeg deg.Min adr:Solvar_Nergaard@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tronstad

Sundnes vart kjøpt til barneheim i 1921 av presten Egede Nissen Severus som da var direktør for barneheimtiltaket 'August Herman Francke og dr Barnardo'. Heimen var for foreldrelause eller heimlause gutter. Barneheimen var som navnet sier inspirert av Francke som var en av Philip Jakob Spener sin tilhenger av Pietismen, bevegelsen som oppstod i Tyskland på slutten av 1600 tallet. Dr Barnardo var en Irsk/Engelsk mann som på sluttten av 1800 tallet startet opp barneheimer og det eksisterer Barnardo barneheimer i en del land i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Ole Tronstad -Takk for opplysningene.Har forsøkt å lete på 'nettet' etter info. om disse barnehjemmene,men ikke funnet noe enda.Vet du om Misjon blant hjemløse hadde noe med disse barnehjemmene å gjøre? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.