Gå til innhold
Arkivverket

[#11102] Peder Monssen fra Fanekroen 1865 telling, er det den samme P.M Hamremyr d.1875


Gjest Vigdis Myrdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Myrdal

Hvor lå Fanekroen? Han døde på Fanehammeren 1875. Post 3547 34.Hvor ble han født, døpt og når ble han gift.Ønsker også personalia om hans hustru, Marthe Torbjørnsdtr. d, 1864. Post 2799 27. Hvor kommer dette Hamremyr navnet inn.Deres Sønn Jan Martin Pedersen ønsker jeg også å få event. dåpsdato, konfirmasjon. Under gfte i Bergen er han født 2801. 1850.Post 12141. Men i 1875 telling står det 17 år og det stemmer ikke helt...? Håper jeg er på rett vei. mvh Vigdis Myrdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her meiner eg vel du stiller for opne spørsmål til at du kan forventa at arkivarane kan ta seg tid til å finna ut det du vil for deg. Men me har mange flinke og kunnskapsrike brukarar som gjerne trør til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fanekroen, Kraaen eller Nore Kråa (br. nr. 35) var en husmannsplass under grd. Fana (Prestegården.) Jeg antar at den lå like ved Fanahammeren-brukene.Hamremyra er bruk nr. 4 under gården Indre Hamre i Fana.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Fanekroen eller Fanakroa var navnet på 2 husmannsplasser under gården Fana i Fana prestegjeld, altså under prestegården. I Fana bygdebok, bind 4, side 621, heter disse plassene Nore Kråa (Br. 35) og Søre Kråa eller Konradsplasset (Br. 36). Dessverre nevnes ingen Peder Monssen blant brukerne/beboerne på disse plassene.Under gården Indre Hamre i Fana finnes en plass eller et bruk med br. nr. 4 som heter Hamremyra (samme bok, side 525), og her bodde det en Mons Pedersen Kismul, f. 1785, d. 1849, som bygslet bruket fra 1812. Han ble gift 1811 med enken etter forrige bruker. Hun het Anna Monsdatter Jordal, f. 1775 i Åsne (skal det muligens være Åsane?), d. 1853. Det er riktignok ikke nevnt noen sønn Peder. De barna som nevnes er Jana, Nils, Jacob og Sjur. Om de to sistnevnte står det at de flyttet til Bergen.Om dette er relevant for deg, kan opplyses at Mons Pedersen var sønn av Peder Sjursen Haga, f. ca 1751, d. 1826, som var bruker på Kismul (samme bok, side 537), bruk 1 og 2, fra 1786, gift 1784 med Malena Monsdtr., f. ca 1756, d. 1827. Disse barna nevnes: Sjur, bor på Haga i Samnanger, Mons, bor på Indre Hamre, Anna Marie ble boende på Kismul, Samuel, flyttet til Os, Agate, bodde på Haga i Samnanger. 3 barn døde små.MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det einaste eg veit, er at Mons Pedersen døydde av kolera i 1849, det same gjorde Jana som vart smitta under ein tur til Bergen. Ho var gift med Lars Larsen, som òg vart sjuk, tillike me son deira Lars. Men dei to siste overlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Har følgende opplysninger om Peder Monsen Peder Monsen, Indre Hamre. Født 26.desember 1815, død 5.mai 1875 Gift 24.juni 1847 i Fana kirke med Marthe Torbjørnsdattet. Født 22. oktober 1820, døpt samme dag i Hafslo, død 12.juni 1864 De bodde på Indre Hamre til 1856, i 1858 på Haugland, og i 1865 på Fanakroen. De fikk barna a. Albertine f. 28. oktober 1847 Se 97-1. b. Jan Martin f.28. januar 1850. c. Mons Thomas f.11. juli 1858. d. Monsine f.1860. Albertine er min oldemor. Dersom du ønsker flere oplysninger om slekten har jeg det. M.v.h. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Myrdal

Jeg sier tusen takk for alle opplysninger. Jeg er sikker på at du F. Berentsen har skaffet meg de opplysningene jeg var ute etter. Og jeg kan gjerne få fler opplysninger. Jan Martin var min Oldefar på farsiden. Send meg gjerne en mail på min privatadresse som er v-myrdal@online.no Mvh. Vigdis Myrdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.