Gå til innhold
Arkivverket

[#11104] Nils Christensen (Nilsen?) Snekkerstuen (f.1760), Fåberg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Iflg. kirkebøkene for Fåberg som finnes i Digitalarkivet, fikk Christen Snekkerstuen sønnen Nils 10. nov. 1760. Kan det stemme at denne Nils er identisk med 'dragon og huusmand med jord' Nils Nilsen som bodde på Traasæter i 1801 og at patronymet i folketellingen derfor er feil?? Er det noen som kjenner til folkene som bodde i Trosset-grenda rundt 1800 og som kan bekrefte eller avkrefte dette? Stemmer det at 'Snekkerstuen' var en husmannsplass under Trosset?Grunnlaget for min mistanke til at FT 1801 har galt patronym, er først og fremst dette: 'Niels Nielsen' som i 1801 var husmann på Traasæter, var g.m. Kari Olsdatter. Deres eldste barn var 14 år gammel og etter de fleste solemerker burde de ha giftet seg rundt 1785. Jeg finner bare én vielse i siste halvdel av 1700-tallet der en Nils gifter seg med en Kari Olsdatter, og det var 'Niels Christens. Traaset' og 'Kari Olsd.' som giftet seg 2. mai 1786.Det hører selvsagt også med i resonnementet at alderen på 'Niels Nielsen' (40 år i 1801) passer godt med fødselsåret til Nils Christensen. Jeg finner heller ikke noen Nils Nilsen som er født i Fåberg omkring 1760. Men muligheten er selvsagt til stede for at dragonen Nils Nilsen var innflytter eller at kirkebøkene ikke er fullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.