Gå til innhold
Arkivverket

Frantz Franck Flatmo


Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Jeg har i min anerekke Frantz Franck Flatmo. Han skal være født i Thüringen i Tyskland på slutten av 1500-tallet, og var en av de bergverksfolkene som kom til gruvedriften på Kvikne i 1635.

Jeg har notert at han hadde tre barn : Andreas, Gulbrand og Petter.

Er det noen som vet om dette stemmer, eller om han hadde flere barn, og om evt. fødselsår på Frantz og barna ?

 

 

Ronny Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på at innleggene mine i det lenkede temaet ovenfor ikke er oppdatert med de aller seneste opplysningene. Det samme gjelder for slektssiden til Skjerve.

 

Enkelte endringer:

 

-- Petter Frantzen Francke på Tallerås er ifølge f.t. 1701 født i 1631, ikke rundt 1610. Det betyr at den Barbro som er den siste av Johan J. Schwanners tre koner er født langt senere enn 1637 hvis hun er datter av Petter Francke. Det må hun jo også være for å kunne få barn på 1690-tallet.

 

-- Johanna Pettersd. Schwanner (f. 1716) er gift med Ole Jonsen Oppigard Snoen (f. 1708) på Voll, ikke dennes nevø, Ole Jonsen Nedgard Voll (f. 1726), som det hittil har vært oppgitt.

 

-- Det er også uavklart hvorvidt Petter Johansen Schwanner (døpt senvinteren 1684), som bor på Voll og ikke på Grutseter (som Skjerve sier), er sønn av Margrete Jonasd. Räfvel (datterdatter av Andreas Frantzen Francke) eller Barbro Pettersd. Francke. Ifølge kirkebokdata bør Margrete være moren, men det avhenger av om hennes begravelse høsten 1683 skjer rett etter hennes død eller om hun faktisk er død så lenge før denne at Johan smelter kan være gift på nytt en god stund før Margretes begravelse. (I så fall må hun ha vært bortkommet og gjenfunnet langt senere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.