Gå til innhold
Arkivverket

[#11105] Hvor i Nord-Norge kan Astrid Karlsen ha blitt født i 1898???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Astrid Karlsen blir i folketellingen for 1900 oppgitt å være født i 1898 i Trondenes Tr og er datter til Lydia Mathea Pedersen.Spørsmålet om Astrid Karlsen har jeg hatt inne før (5743 og 6666), men uten at det har blitt noe resultat, bortsett fra at jeg har fått opplyst at hun ikke finnes som født i Trondenes. Men der kan jo ha kommet til andre etter den tid!Mitt spørsmål er: Hvor i de nærliggende områdene kan der da finnes opplysninger? Kan hun ha dødt like etter 1900?Det er jo en umulighet at jeg kan kjøpe samtlige tilgjengelige kirkebøker for Nord-Norge, så jeg håper virkelig at der er noen der ute som kan bistå meg med en mulig hjelp.Jeg tror ikke dette er noe selv 'Tore på sporet' kan løse for meg!Jeg takker hjertelig på forhånd. Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er rett at ho ikkje finst døpt i Trondenes. 'Folk og slekt i Trondenes' inneheld alle døypte fram til 1900. Alternativet er å søkje i nabogjeldet Astafjord. Der finst det òg slektsregister (bygdebok) for lån på biblioteket. Du bør nok starte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Takk skal du ha. Jeg spurte faktisk etter denne boken tidligere og fikk opplyst at den var under arbeid? Kanskje den er ferdig nå. Jeg skal i alle fall forsøke å få fatt i den.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Bjørn.Jeg har nå undersøkt på Internett og finner at de 4 første bindene som omfatter slektsregisteret er ferdig, men at det er gåtdshistoriene som ikke er helt ferdig.Jeg skal kontakte Biblioteket her.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om det er rett dame eller om det hjelper, men i Fam.Search finnes en Lydia Mathea Pedersd. f. 14/5 1870 Melfjord, Rødøy i Nordland. Foreldre: Per Madsen og Oline Pernille Larsd. Med dette lurte jeg på om Astrid kanskje kunne være f. på Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Berit. Jo, det er rett dame og jeg kjenner godt til dem. Lydia var kusine til min farfar. Men Astrid er nok ikke født i Rødøy.Men takk for ditt svar.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Birger! Jeg har sjekket i Astafjord Bygdebok (4 bindsutgavene), men ingen Astrid Karlsen som matcher din er å finne der. Lykke til med letingen. Hilsen Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk til Brit og Bjørn.Til Brit. Jeg kom meg ikke på Biblioteket i dag, så det var kjempebra at jeg fikk vite dette. Takk for det!Til Bjørn. Nei, jeg har ikke lagt ut etterlysning der, men takk for tipset. Det er mulig at jeg skal forsøke det.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

I folketellinga er barnet nevnt FØDT Trondenes, men er hun nødvendigvis DØPT der? Kan hun ha reist til Dverberg så tidlig at hennes uekte barn er døpt der? Dette selv om 'forlovede' fra 1900, ikke er barnefar. Det kunne mulig være en ide å titte i kirkeboka for Dverberg åra 1898-1900? Bare en tanke. Mvh. Jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Johan Martin.Hjertelig takk skal du ha for dette innspillet. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Derfor blir mitt spørsmål: Er der noen som har tilgang til kirkeboka for Dverberg for årene 1895 - 1900 som kunne slå opp for å se om hun kan finnes der?Jeg takker hjertelig på forhånd for hjelp her!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg finner i KLOK 89C02 Dverberg Bjørnskinn følgende: født 10/7-98, hjemmedøpt 28/2-99, bekreftet 10/9-99 Astrid Pige Lydia Malena Pedersen, snedker? Olle? ??? af Berg Bopel Barnes? hun f 1870 uegteOppførelsen står nederst på en side, og det er vanskelig å tyde alt.Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Hans-Petter Falao.Hjertelig, hjertelig takk skal du ha! Dette var fantastisk flott! Det er nok ikke tvil om at dette må være den rette Astrid.Kan denne Olle være med Karlsen til etternavn?Så lenge har jeg søkt å finne henne uten resultat og så takket være tipset fra Johan Martin Mathisen og ditt oppslag så dukker hun opp. Utrolig!Vet du om hun gifttet seg og fikk etterkommere?Muligens er der en Bygdebok som kan gi svar?Nå kan jeg sove godt.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Hei Birger.Det kan godt være Karlsen. Som sagt er min fiche kopi sværet utydelig nederst på siden.. Jeg kjenner ikke Andøya i særlig grad, jeg har kun klokkerbøkene derfra.hilsen Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Hei igjen.Jeg har fått en kar på statsarkivet Trondheim til å kontrollere.Hjemmedåp 23/2 eller 28/2 Pige Lydia Mathea Pedersen Hanselsm Alb Chr Karlsen af Borge Buxnes Faddere: kirkesanger Svendsen Martin Ottesen og hustru Kristine Kampevoldhilsen Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen Hans-Petter!Hjertelig takk skal du ha for det! Men hva betyr 'Hanselm'? Kanskje er det bare feiltastingt og at det er handelsmann? Dette med fadderne var svært interessant. Jeg husker at min far snakket om Kampevold som var i slekta. Hvis jeg ikke husker helt feil så kom de fra Tromsø og at der var noen av dem som flyttet til Bergen. Søster til Lydia, Hellene Marie giftet seg med en kirkesanger, Svend Chr. Svendsen fra Tranø.La meg også nevne at Lydia hadde en søster, Christine Helmine. Kanskje er det hun som giftet seg med Kampevold?Dette får jeg lete litt nærmere etter. Jeg er i alle fall kommet betydelig lenger ved din og de andres hjelp. Hjertelig takk!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Ja, det var nok riktig at Kristine Helmine Pedersen var gift med Mikal Kristian Kampevold fra Tranø. Fantastisk! Da falt der enda en brikke på plass.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Igjen, Hans-Petter. Takk skal du ha!Joda, disse 'Tyrkleifene' stigger seg stadig frem.Men 'Handelsmann': hvor var han handelsmann. Jeg har fosrsøkt å finne han i 1900 tellingen, men fant ingen aktuell kandidat. Var han handelsmann på Borge Buxnes eller var det på 'Barnes'? I tilfelle det siste, var det i Dverberg?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.