Gå til innhold
Arkivverket

[#11118] UTVANDRET: Andreas/Anders A. Høstad og evt. Gudmund A. Høstad


Gjest Kirsten I. Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten I. Aas

Andreas/Anders Andersen Høstad, født 12.4.1863 på Byneset har innen familien vært omtalt som utvandret ca. 20 år gammel. Hans foreldre var Anders Gudmundsen Høstad og Salome Johnsdtr. Hovsgjerdet. Andreas vokste opp hos/ilag med faren, først på gården Rye (FT 1865) seinere på Høstad/Skjelbreia (FT 1875). Det ble sagt at han utvandret da faren giftet seg, og ingen hørte fra ham etter dette. Jeg har desverre ingen dato for giftemålet, men vet at første halvsøsken, Ole, ble født i 1885.Ved søk i emigranter fra Trondheim finner jeg #28945 Andreas Høstad reiser 29/3/82, 18 år gml. til Yankton / Dakota med Allen Line, fartøy Hero. #76960 Anders Høstad reiser 24/5/93 20 år gml. til Halstad (Minn.?) med Stjerne Line, fartøy Tasso.Ved søk på Anchestry finner jeg 3 føringer på en Anders Hostad i forbindelse med søknad om statsborgerskap fra Norman County. Jeg skriver etter dette. Av kopiene ser jeg at denne mannen er oppført som født i 1872 med ankomst NY juni 1893....MEN samme fødselsår er også ført på en tysker på 2dre halvdel av siden ?? ført samme dag av samme kontorist.Halvbroren, Gudmund Høstad (født 1887) reiste senere over. Han prøvde visst nok å lete etter Andreas, uten hell. Gudmund kjempet i Frankrike for USA under 1. verdenskrig og hadde slik amerikansk krigspensjon da han som gammel returnerte til Norge.Jeg synes ikke at opplysningene jeg har funnet om div. Andreas/Anders kan stemme p.g.a. dårlig overensstemmelse i alder. Gudmund finner jeg ikke noe om.Kan noen hjelpe meg?MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Totalt reiste det 26 med navnet Høstad fra Trondheim.I 1882 reiste det 3 personer Høstad fra Bynesset til USA Marit 22 med bet. billett, Andreas 18 år og Ole 16 år. Gudmund kan jo ha arbeidet seg over.Andreas har den perfekte alder i 1882. Han var da fremdeles 18 år, og ville fylt 19 år om 13 dager(muligheten for at han ble 19 år underveis er vel også stor). Kan Ole på 16 år ha vært en bror av Andreas. Det er vel ganske vanglig at man sier noen er ca. 20 år om de er rundt 18-22 år.Anders i 93 må være født i 1873 iflg. opplysningene, og han var ikke fra Bynesset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1905 reiser en Ole Anders. Høstad fra Byn'set f. 1885 skal til Sioux City i Iowa.Det er faktisk en som kan passe der, men jeg må bare se litt nærmere først.... lete lete... Hvor sikker er du på fødselsdatoen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1920 bor følgende familie i Sioux City i Iowa (Woodbury county)Andrew HUstad, 57 år, leier bosted, hvit, gift, leier bosted, immigrerte i 18??, citizen fra 1888 født i Norge av norske foreldre, clerk ved railroad.Mary Hustad, 5x år, hvit gift, immigrerte i 188x, f. i Sverige av svenske foreldre.Walter Hustad, sønn, 19 år, singel, f. i Iowa av norsk far og svensk mor, clerk ved railroad. Dette ser ikke hoppende galt ut i det hele tatt!-------------------- Den samme Andrew Hostad bor i samme by i 1900, med samme familie. Her står det at Walter er født i Mars 1900, og Andrew i Nov. 1862. Fru Mary er født i May 1862. men, her står det at Andrew immigrerte i 1885. -----------------------Noen greier kanskje å sjekke denne ut/inn Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvom denne familien ikke er bekreftet riktig, legger jeg allikevel dette her: WALTER HOSTAD Request Information (SS-5) SSN 481-07-2204 Residence: Born 31 Mar 1900 Last Benefit: Died Aug 1959 Issued: IA (Before 1951)Just for the record så å si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det bor fremdeles en Hostad i Sioux CIty: P A Hostad 2632 Douglas St Sioux City, IA 51104 Phone: 712-255-3489Dette ser ut til å være en dame Patricia. RIng da vel!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Berit: For meg ser det ut for at han har følge av en sambygding på overfarten - men derfra ser det mere stusslig ut - 18-19 år- ja en ble vel betraktet som voksen - men han var jo ikke engang myndig!!Laila: Ja, dette er familien, og jeg har sett det før - men, det er feil i dette: Karen Andersdtr. (min farmor) døde ikke på Byneset og har aldri bodd på den gården som er nevnt. Hun døde i Meldal kommune. Det er feil navn på min oldemor - hun het Karen Steffensdtr. Flak. Karen Olsdtr. Frøsetplass ble adoptert - og her fortsetter en med adopitivforeldenes herkomst som om ingen ting har skjedd. Derfor har jeg mest tiltro til det som er sagt i familien: at Andreas utvandret. Jeg skal prøve meg på en telefon til Patricia Hostad, men får ikke tid før i morgen. Dere skal få vite hva som skjer.Fødselsdatoen er jeg rimelig sikker på; fra Ivar Grostad (Byneset historielag) har jeg fått følgende info:'-Andreas Andersen født 12.04.1863 døpt Byneset Kirke den 31.05.1863. Mor pige Salome Johnsdtr. Hovsgjerdet og far Anders Gudmundsen Rye. Han er konfirmert i Byneset kirke den 22.9.1878. Ser at i kirkebøkene er det brukt Andreas som fornavn, mens i ft. er Anders brukt. Salome finner jeg i ft. 1865 som tjener på gården Brendsel 29 år, sønnen Andreas er ikke oppført her. Den Andreas Andersen 3 år som du nevner på gården Rye i ft. 1865 er nok den rette.I ft. 1875 er Anders Gudmundsen og hans sønn som da blir kalt Anders f. 1863 å finne på gården Høstad Nordre, Vestre (Skjelbreia).Ft. 1900 Salome og datteren Karen Johnsdtr. f. 4.03.1872, begge ugifte, lever av spinding, strikking og sying. I kirkeboken oppgis Karens far å være John Olsen Bergsplass f. 1850. Her blir Salomes fødselsår oppgitt til 1837.Kan ikke i mine lister finne når han utvandret. mvh. Ivar'Men Jeg har ikke lest det med egne øyne.Takk så langtKirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Dette høres ikke usannsynlig ut. Jeg kan huske at han fortalte at han hadde vært sauegjeter - gullgraver - og omreisende skomaker 'over there'. Montana høres ut som saueland - gjør det ikke?? Noen som kan bekrefte dette??Hvor fant du dette?mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

hei, jeg har nå ringt til Patricia - det var en gammel og meget tunghørt dame. Og hun kjente hverken til Andrew eller Walter. Men tidligere i dag fant jeg et nummer til på Hostad i Sioux City. Der var det ikke svar å få i kveld, men jeg vil prøve igjen i helga.Jeg vet ikke om noen har gitt meg opp p.g.a at jeg gjorde et eller annet ved Klipp/Lim på et innlegg tidligere og laget bare rot i hele strengen for denne diskusjonen. Anette koblet den sammen igjen.Såpass ny som jeg er i dette hadde det vært kjekt med noen kommentarer til det jeg sier om feilene på J. Morse's sider.God natt - Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Jeg har i helga prøvd å nå en Robert L Hostad i Sioux City. Men det var bare en automatisk telefonsvarer der - jeg la igjen en beskjed om at jeg skulle ringe søndag kl. 12. Da var det bare opptatt og seinere var det kun svareren igjen. Tenkte jeg ville skrive istedet.MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Kirsten! Jeg tror det er lurt av deg å skrive brev. Husk at ikke alle er interessert i å komme i kontakt, og da har de et valg. Det skal bli spennende å se om du får svar! Brev til USA tar i underkant av en uke. Husk å skrive på returadresse utenpå, det er nemlig påbudt etter pulverbrevene. Brev fra USA kan ta litt lenger tid.Lykke til!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kirsten I. Aas

Hei igjen, har ikke fått svar på noen av mine henvendelser. Det er jo i grunnen litt pussig, i hvertfall når du sender noe til en kar som har lagt ut ei kjempe-slekt på nettet. Så jeg (og forhåpentlig vis også dere) må vel prøve å komme til dette på annen måte.På et eller annet søk jeg gjorde dukker det opp en side fra Ancestry. Social Security Death Index; Walter Hostad, Died Aug. 1959 og også Margaret Hostad (mulig kone?), born 29.02.08, died Dec. 1983.Hadde det vært en tanke fornuft i å finne disse obit-ene dere snakke om for å se om noe kunne lede oss videre? Hvor skulle jeg i så fall lete etter disse?Laila, i ditt innlegg nr 3. Nevner du at Ole A. Høstad i 1905 reiser over, med kurs for Sioux City. Da må det jo ha vært litt kontakt alikevel. Min mor mente at han ikke hadde vært i statene - han var jo odels-gutt og tok seinere over på Høstad. Jeg mente å erindre at Gudmund og Ole hadde snakket sammen om 'over there' - du snakker om at selv bitte små gryter har ører !!Kan man finne ut noe om folk som returnerte fra US. Enten på Ellis Island eller noe register her hjemme??MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kirsten I. Aas

Heisann, bedre seint enn aldri:I går kom det en konvolutt i posten, fra Robert Hostads kone. Den innholdt ikke så mye - men det var lagt med et bilde av Andrew som gammel mann og jeg vet at ansiktet er 'kjent'. Skal sende det til min mor for at hun kan sammenligne det med de gamle fotoene vi har. Hvis han ligner mye på Ola / Gudmund, kan sikkert amerikanerne være behjelpelig med hvilket kirkesamfunn disse hørte til - osv.VI KAN VEL KALLE DETTE 'INNER-TIER'! TUSEN TAKK!Vil gjenta mitt spørsmål om det er mulig å finne ut hvordan/når folk reiste hjem igjen?MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.