Gå til innhold
Arkivverket

[#11121] Innvik - Stryn


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg er ute etter en av mine forfedre, Lars Larsen Jelle, gift 1810 i Bergen m. Marte Arnesdtr. Oppført i undersøkelseskommisjonen av 1803-05 (Bergen) som soldat i den strynske kompaniet. Han var da 25 år.Men jeg finner ham ikke født på noen Jelle-gård i Innvik, kan noen hjelpe meg her?Mht. oppkalling, fikk han og kona bare to barn før Lars døde i 1815; Marte Malene (1810) og Iver (1813).Marte Arnesdatter finner jeg heller ikke noe spesielt om, bortsett fra at hun tidligere var gift med Iver Eriksen Lindal (død 1808). Hvor Marte var født eller døde vet jeg ikke.Med hilsenHallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kan Lars Larsen Jelle være den 'Lasse Larsen' som var tjenestegutt på Bolstad i Oppstryn i 1801? Alderen på 23 år skulle stemme godt og Bolstad er like ved Hjelle. Her er en link:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det ser ut som denne Lasse kan være sønn til Lasse Torson Bolstad som var bonde på Hjelle, bnr. 1, Jørgenbruket i Oppstryn (Stryn)fra rundt 1770. Jeg har ikke sjekket foketellingen for 1801, men du burde finne noe der. Dette kan stemme bra med de opplysningene Knut Bryn gir. Men det er så mange som heter Lasse (Lars) på denne gården, så her må mulighetene sjekkes grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I Oppstryn vart Lasse og Lars ikkje (i alle fall sjeldan) brukt om kvarandre. Det var to tydeleg skilde namn, og ein barneflokk kunne innehalde både Lasse og Lars. Men der er fleire døme på at namna har glidd saman når folk flytta til Bergen. Ein av 'mine' Lassesøner på Hjelle er vekselvis skriven som Larsen og Lassesen i Bergen på 1800-talet, men endar til slutt med det snertne LASSEN.Beste kandidat i 1801 er vel Lasse Lassesen, 19 år, son til Lasse Klausson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der er 2 Lars(Lasse) som blir født på Jelle rundt 1780. 5/4-1779 blir Lars døbt på Jelle, foreldre:Lasse Thorsen og Elen Hansdatter. 9/9-1782 blr Lasse døbt, foreldre: Lasse Clausen og Helge Thorsdatter, 1 av disse kan være din Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bob Erickson

I must say I feel a little bit uncomfortable here since I neither read nor write Norwegian but here goes. I do recognize the name Jelle and the locations Innvik parish and Oppstryn as well as the connection to the name Lasse. My greatgrandfather John Johnsen Jelle or Hjelle left Oppstryn in 1878. His brother Lars johnsen Jelle left in 1877. Their father was John Lassesen Hjelle. The family was still there until at least 1950. I have no idea what happened to them after that. I am hoping to locate some one from that family so that I could find information about what happened to them for my family tree. If anybody knows anything about the family I would appreciate hearing from them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hello Bob,I dont know about the familys living on the Hjelle farms in Stryn, - and in this forum we are very careful not mentioning living people.But I have a suggestion for you: send an email to the local library in Stryn, and ask them if they might help you.Their web-page is this:http://193.215.109.4/stryn/wsEmailMessage.Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bob Erickson

Thank You very much for your information. I have already written to the library. I am going to the area next summer to hopefully come up with more research material for my family tree. It would be a bonus if I actually get to meet someone. So here's hoping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Løfter opp igjen dette temaet, da det ser ut som det er relatert til mitt problem. Det kan se ut som om dette kanskje gjelder en bror av min 3 x tippoldefar Thor Lasseson Hjelle/Jelle, i hvert fall har jeg de samme kandidatene som mulige foreldre. Se mitt innlegg på Slektsforumet til DIS:Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det ville vel være nærliggende å spørre i arkivforum etter disse skiftene, siden begge er mulige kandidater som far til Lars (Lasse) Lassesen Hjelle:6683 Lasse Torsen Hjelle Stryn 462 20b 1799-18037619 Lasse Clausen Hjelle Stryn 1674 21b 1808-1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Da har jeg fått svar fra Yngve Nedrebø, SAB / DA, 21.5.2006 10:44 (2):Skiftet hos Lasse Torsen og hustru Eli Hansdatter, begge i live, er holdt 12. mai 1801 til barna Hans, 27, Thore, 25, Lars, 24, Rasmus, 11 1/2, og Ragnilde, 16 1/2 årSkiftet etter Lasse Clausen Hjelle er datert 3. mars 1813 og nevner enken Helge Thorsdatter og barna Claus Hjelle, Thor, myndig, Ole, myndig, Lasse, myndig, Synneve, g.m. Anders Ingebrigtsen Folven, Anne, 33 og Marie, 26 år.LenkeMen ble jeg noe klokere? - må nok se litt videre her ja...mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Skal vi se, da begynner jeg å helle mot at det riktige foreldreparet er Lasse Torsen og Eli Hansdatter. Min Thor har en sønn som heter Elias som kan være en oppkalling etter Eli. Når det gjelder denne Lars / Lasse så bor han ikke hos foreldrene i 1801, men er kanskje på en annen gård nemlig Bolstad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Har du bygdebøkene? Hjelle og Bolstad er svært tett knyttet til hverandre. Om du trenger det, har jeg skannet begge gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Har ei avskrift (av ei avskrift) av eit skifte på Hellebostad i Sunnylven 28. mai 1818 etter avdød kårmann Peder Torsen frå Bolstad. Sju syskjen er nemnde i skiftet, deriblant Lasse Torsen Hjelle. Lasse er også død men hadde borna: Hans Lassesen som bor på Hjelle. Tore og Rasmus Lassesøner har eg notert som busett på 'Jarness', men det kan sjølvsagt vere feiltolka for Fosnes. Til sist Lars Lassesen som er død og har etterlete seg ei dotter Elen.Har sett litt på Lars Larsen Hjelle som vart gift i Bergen. Det ser ut til at den Lars Larsen som var gift med Marte Arnesdtr (sjå innlegg 1) er ein annan Lars Larsen. Eg har funne Lars Larsen Hjelle gift i 1812 med Malene Magnusdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=16602&merk=16602#ovre>Lenke. Dei fekk ei dotter Elen Johanna i 1813 Lenke. Lars Larsen døyr i Bergen 11. april 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.