Gå til innhold
Arkivverket

[#11126] Steffen H. Pedersen f. ca. 1827 i Kongsberg, hvem var hans foreldre?


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

I DA under 'Marriages in Askøy 1742 - 1911' finner vi at Steffen Henrik Pedersen den 11. 03. 1855 ble gift med Brithe Andersdatter f. ca 1830 i Ytre Holmedal. Begge har da som bosted Lille Damsgaard.Steffen er oppført som uk. tømmermamd, 28 år gammel og født på Kongsberg. Jeg søker opplysning om hans foreldre, bosted osv.På forhånd takk.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vår venn familysearch.org forteller: Stephan Henrich Sex: M Event(s): Birth: 29 Jun 1826 Place: Christening: 16 Sep 1826 Place: Kongsberg, Buskerud, Norway Parents: Father: Peder RASMUSSEN Mother: Ingeborg Johanna STEPHANSDR Source Information: Batch Number: C428594 Source Dates: 1816 - 1839 Film or Fiche Number: 123986 Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tusen takk, Laila. Du finner det meste.Jeg foretok et raskt søk på 1865-tellingen, uten å finne dem. De var vel døde da. På 1801 tellingen for Kongsberg finner jeg Ingeborg Johanne som ett-årig datter av Steffen Pedersen-dorph. Dette må vel være den rette, men Peder Rasmussen kan jeg ikke finne. Han var vel ikke født ennå.Så om noen har mulighet for oppslag i kirkebøker for å se etter vielsen til Ingeborg og Peder, så ville det være kjempefint. Regner med at hans fars fulle navn vil stå der.Steffen Pedersen-dorph er ved 1801- tellingen innført med yrke 'Grube frier' - noen som vet noe om hva slags jobb dette var?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Arne!Family Search.org sier:PEDER RASMUSEN Male FamilyMarriages: Spouse: INGEBORG JOHANNE STEFFENSDR Family Marriage: 20 APR 1822 Kongsberg, Buskerud, NorwaySource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:M428594 1816 - 1839 0123986 Film NONEHer står ikke brudgommens foreldre(selv om farens fornavn sansynligvis er Rasmus), men for de som evnt. skal slå opp i kirkeboka for deg, kan dette være en aktuell kandidat. Kommer du inn på Family Search.orgHilsen Morten Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mange takk, Morten.Jo, dette må helt klart være de rette folka. Jeg har nok klart å overse dem på Family Search, ser det ut for. Nå får jeg håpe på et oppslag i kirkeboka, slik at Peders far Rasmus får et etternavn, og dermed kanskje kan la seg finne ved 1801-tellingen.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.