Gå til innhold
Arkivverket

[#11140] Eli Jakobsdtr, Birkeli, Jølster


Gjest Rune O. Steinset
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune O. Steinset

Søker foreldrene til Eli Jakobsdtr f.ca.1778. Hun er tjenestejente på Birkeli (Berkelien) i Jølster i 1801. I 1805 får hun en 'uekte' datter (Nikolaia Marte) med Moses Nilsen fra Gjesdal, Jølster. Gårdene Gjesdal og Birkeli ligger ganske nær hverandre. En mulig mor til Eli er Brita Tollevsdtr 52 år i 1801. Hun er enke og også i tjeneste på Birkeli. Der er også en Tollev Jakobsen 19 år som muligens er en bror. Er det noen som kan hjelpe?-Rune-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Jeg har vært litt rundt omkring. På Family search fant jeg at Brita Tollevsdtr og Jacob Olsson fikk en sønn som ble døpt i Helgheim, Jølster 21 mai 1782. Men ingen Eli der. Under vigde i Jølster fant jeg Jacob Olsson Gjesdalshaug (som er bruk nr 4 på Gjesdal) gift 1779 med Brite Tollevsdtr Strand. Merknad:Bergen Og så kikket jeg i bygdeboken og fant en Jacob Olsson under Gjesdal br nr 4, der det står at han har 'ei dotter Eli, g.m. Nils Grimsbø, Jølster'. Og så møter vi litt motstand, på Grimsbø br nr 1 finner jeg Eli og Nils med barn, men der er Eli født 1795 ?!? Men det må kun være en feil i bygdeboken for i 1825 tellingen er hun 45 år på Grimsbø. Og da skulle jeg mene at vi er på rett spor. Brite Tollevsdotter Strand er datter av Tollev Maarson Strand og Marthe Nilsdotter Hammar.Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Antakelsen om at Eli Jacobsdatter er datter av Jacob Olsen Gjesdalshaugen og Brite Tollevsdatter Bolset er nok korrekt. Og bygdeboken har også rett et stykke på vei, for Nils Olsen Grimsbø giftet seg 19. januar 1811 med Eli Jacobsdtr Gjesdalshaugen.Jacob Olsen reiste til Bergen. Han var nok svak for sterk drikk, og ekteskapet med Brite Tollevsdatter endte med skilsmisse. Jacob slo seg sammen med enken Karen Clemmetsdatter, og fikk en rekke barn med henne. I 1801-tellingen står de oppført som ektepar, men soknepresten visste bedre, og registrerte barna som 'uekte'.Jacob Olsen var sønn av Ole Olsen Gjesdalshaug (død 1796,76 år gammel) og Marte Nilsdatter (død 1782, 60 år gammel). Ole Olsen Hammer hadde 24. juni 1746 giftet seg med Marte Nilsdatter Gjesdal(shaug).Brite Tollevsdatter var datter ('yngste-Brite') av Tollev Håvardsen Bolset (skifte 1760) og Eli Olsdatter (død på Nedrebø i 1780, 76 år gammel, skifte etter henne i 1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.