Gå til innhold
Arkivverket

[#11147] Døpte i Oslo Domkirke?


Gjest Mona Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Karlsen

Måtte man bo i et område i Oslo for å døpe sine barn i Domkirken i Oslo, eller var det vanlig at også folk som bodde andre steder døpte barna sine der? Perioden det gjelder er 1799 til 1812. Jeg finner ikke personene bosatt i Oslo i 1801-tellingen. Håper på en oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Karlsen

Personene jeg ikke finner er Ole Petter Christophersen og Sidsel Thronsdatter. På familySearc står de oppført med barnaGunnild Maria Olsen 16.9.1812 Jens Olsen 16.6.1807 Gunnild Maria Olsen 20.2.1795 Karen Olsen 11.12.1799 Disse fire er oppført med far Ole Petter Christophersen og døpt i Domkirken i Oslo Siste barn er Hans Jacob Olsen 18.1.1803, men der står faren Ole Petter Olsen Olstad. Ingen av disse finner jeg i Oslo i 1801.Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De finnes i Oslo 1801, så man må eksperimentere litt med skrivemåter.Vognmandsgaden 283, Ole Petter Christiansen garver svend og Siselle Trondsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Karlsen

Takk skal du ha Berit.Jeg var nok litt for rask, jeg fant dem sent i går kveld. Det er litt frustrerende med alle skrivemåtene (skrivefeilene) i tellingene. Savner også fødested i 1801-tellingen, men ellers får man jo være takknemlig for det suverene tilbudet digitalarkivet er.Ha en fortsatt god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vil vel mene at det ikke er Digitalarkivet, men tellingen i seg selv som ikke ga fødested.Og, vi skal huske på at den gangen, i 1801, ikke var så mange som kunne denne kunsten som heter skrive, og da skrev man navn slik man syntes de hørtes.Husk at det er arkivenes dag i dag da! Oslo Byarkiv og Riks&Statsarkivet i Oslo har åpne dører!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Mette Bjørgan

Nybegynner i arkivene og må spørre meg fram: hvordan finner jeg døpte i Oslo/Kristiania/Christiania? Leter etter mora til en Mads Pedersen, født 1870 i Kristiania. Far Mads Pedersen født 1840, Gjerpen. I folketellingene finner jeg henne ikke. Faren står oppført som enkemann i 1875. hilsen Anne Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.