Gå til innhold
Arkivverket

[#11156] Utvandring.


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Hva slags muligheter har jeg for å finne eventuelle etterkommere etter en slektning som emigrerte til Amerika i 1896? Hun het Anne Marie Lindberget f. 1871 og født i Elverum. Hun reiste fra Kristiania med skipet Norge og ankom Ellis Island 20.08.1896. Hun var da innført som Anna M. Lundbjerget. (Så navnet var ikke skrevet riktig på emigrasjonspapirene). Kan noen hjelpe med med å finne ut hvor hun ble av osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Lajla!! Utfra det som står i emigrantprotokollen, skulle hun til Fargo, Dakota. OG, billetten var 'prepaid' altså var det noen der borte som betalte for henne! Vet du om det var slekt som hadde reist før henne?Her må vi være kreative, siden Anne M. sikkert giftet seg og skiftet navn....Og, en annen ting, de andre Lindberget-folkene som reiser fra Elverum i 1903, er dette familie??? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hun hadde en bror som hadde reist før henne. Han het Martinus (Johansen) Lindberget. Han finner jeg ikke i emigrasjonsprotokollene tross iherdig leting. Jeg mener han reiste på midten av 1880-tallet. Jeg har sett at det er en med det navnet som emigrerte i 1903, men det er nok ikke ham. Han reiste mye tidligere, men kan selvføgelig ha vært hjemme igjen en tur i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Aha! La oss ta litt her i gamlelandet først. Hva heter foreldre og hva er fødselsdatoer for Anne M. og Martin, og, link til folketelling for resten av familien 1900 her i Norge!Jeg har en ide! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, den har jeg funnet.Men, jeg må ha mere info om familien her i Norge for å kunne gå videre i USA. Særlig fødselsdatoer og foreldre, og link til folketelling 1900 (og evt. 1865) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er dette søskenflokken_ 1. ANNE MARIA JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 NOV 1856 Elverum, Hedmark, Norway 2. ANNE MARIE JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 30 JUN 1872 Elverum, Hedmark, Norway 3. AUGUST JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 08 JUL 1866 Elverum, Hedmark, Norway 4. MARTINUS JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 JAN 1859 Elverum, Hedmark, Norway 5. JOHAN JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 20 JUL 1862 Elverum, Hedmark, Norway 6. PEDER JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 10 DEC 1854 Elverum, Hedmark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei Laila. Fikk sendt linken før jeg fikk undersøkt fødselsdata. Kommer tilbake senere - må kryssjekke noen data først. Takk for hjelpen så langt. Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei igjen Lajla. Anne Marie døpt i 1972, Martinus og August er i alle fall søsken og alle disse reiste til Amerika. August døde der borte etter kort tid. Jeg er usikker på om Johan og Peder er søsken, men det skal jeg undersøke i løpet av kvelden. Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror alle disse er søsken. Men, ett par ting.Er Kulsveen en plass under Lindberget? Jeg tenker på gårdsnavn de brukte senere. Har du funnet August når han dro?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Anne Marie, August, Martinus, Johan og Peder er helt sikkert søsken. Har aldri hørt om Anne Maria f. -56, men hun kan jo ha dødd tidlig. Det hadde vært interessant og fått bekreftet i tilfelle. Kulsveen er husmannsplass under Borg (Johan Mortensen kom fra Borg). I tidsrommet mellom 1865 og 1875 flyttet de til Fallet, som var husmannsplass under Lindberget-derfra Lindbergetnavnet. August dro til Amerika i 1888. Det har jeg funnet i emigrasjonsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Den første Anne Maria døde sikkert. Og så kom alle guttene, og neste Anne Maria var så den første lille pike som kom til denne verdeni flokken. Og da blir hun oppkalt. Dette var en helt vanlig skikk.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.