Gå til innhold
Arkivverket

[#11162] Ole J. Baklien fra Skåbu i Nord-Fron, emigrert til USA 1884.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe en amerikansk slektning med opplysninger hennes bestefar, Ole J. Baklien fra Skåbu i Nord-Fron, f.18.6.1864. Jeg finner ikke Baklien som gårdsnavn i FT1865, så jeg regner med at det er et lokalt navn på en plass. Hva 'J' står for er jeg heller ikke sikker på. (FT 1865 har flere muligheter). Finnes det noen bygdebok eller andre nedtegnelser som kan fortelle hvem Ole J. var?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Uff! Det der var flaut! Skulle selvfølgelig tenkt litt gammeldags skrivemåte! MEN, det løser ikke det fundamentale problemet med hvem Ole J. var. Det finnes ingen Ole J. født i 1864 i FT1865 for Nord-Fron. Håpet at det finnes en bygdebok som kan gi svar på om han eller familien hans bodde på en Baklien-gård noen år senere. Ole skal ha emigrert i 1884, men jeg har ikke info om det var alene eller sammen med familien.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tror det må foreligge en feiltolkning et sted der I. er blitt til J. Det er nok Ole Iversen Baklien det her dreier seg om.Plassen Baklien i almenninga i Kvikne der Ole vokste opp, er også kalt Iverstuen, og går under det navnet i ft-1865.Oles far var Iver Olsen Byrløkken, sønn av Ole Torgersen Kvålen fra Skåbu og hustru Mari Olsdtr. f. Stor-Lunde fra Sødorp, begge Nord-Fron.Oles mor var Rønnaug Hansdtr. Pladsen, datter til Hans Olsen søre Pladsen under Faukstad og hustru Anne Pedersdtr. f. Espelundeie i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk for den! Jeg hadde begynt å bevege meg inn i de tankebanene at I var blitt til J og filosoferte i en mail igår til min fjerne slektning i USA at muligheten for det måtte overveies. Hun kommer til å bli utrolig glad!Finnes det noen brukbar bygdebok for området?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Ringnes

Hei, har søkt litt på bibsys, og fant 'gardar og slekter i fron', i 2 bind, skrevet av Einar Hovdhaugen og utgitt av Fron Historielag.LenkeHåper denne kan være til hjelp!mvh. Ole Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Kjell. Oles mor Rønnoug var født 26.01.29 i Heidal. Hvis det er av interesse kan jeg opplyse at hennes slekt fortsatt sitter på Søre Plassen. På Høgsetra finnes fortsatt setra som sikkert eksisterte da hennes foreldre drev gården.Jeg var i Heidal kirke fredag i begravelse og der var det mange av slekten som fortsatt bor i Heidal. Dette er min manns familie.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, Gardar og slekter i Fron av Einar Hovdhaugen er et bra verk. Dessverre vil du ikke finne noe om Baklien/Iverstuen der, men Byrløkken, Byre, Kvålen, Stor-Lunde, samt Skabo, Graupe, Thune og Megarden som er representert blant anene til Ola Baklien. Bind I omhandler Sør-Fron, bind II Nord-Fron.Jeg nevner samtidig 'Fron-Slekter' samla av Even og Peter Sveipe og J. Haraldseid, og utgitt på eget forlag i 1949, men tror ikke den er særlig aktuell i forbindelse med denne slekten. Du finner kanskje litt om Kvålen.Fram i tid er Norske gardsbruk, Oppland VII (Heidal, Nord-Fron, Sel og Sør-Fron) utgitt 1998, også til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for alle fine innspill! Jeg har allerede vært på biblioteket og bestilt bøker til låns!Min amerikanske kontakt og slektning har gått aldeles av hengslene i begeistring over sin nye anelinje - men rett skal være rett - uten hjelpen her i Digitalarkivet hadde veien fram vært lang!Så langt DA og RHD viser bodde ihvertfall to av Ole I's søsken i Norge i 1900: Broren Hans på Storbaglien og søsteren Thora på Dalen nordre og søndre.Hvis noen er interessert i Ole's slekt i USA, formidler jeg gjerne kontakt!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.