Gå til innhold
Arkivverket

[#11163] Peder Jonsen g.med Lisbeth Petersdr. 1756, Tolga, Hedmark


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

I Family search finner jeg Peder Jonsen gift 18.sept 1756 med Lisbeth Sophia Petersdatter Grue, Tolga. Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for Tolga og kan finne ut hvilke gårder disse to kommer fra. Peder er født ca. 1725 og Lisbeth ca. 1727. De flyttet senere til Troms og bodde i Rotsund v. ft. 1801.MVH. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marie Tollan

Hei! Kom tilfeldigvis over denne etterlysninga og kan fortelle at Per Inge Nilsen, e-mail: har 'jobbet' med de samme personene i høst.Han (og jeg) er tilnærmet skråsikker på at det er de som gifter seg på Tolga (Tolgen) i 1756 som befinner på Elven i Skiervø kommune i 1801, men hvordan bevise det? Har du det manglende leddet? I kirkeboka for Tolga kan jeg ikke finne noe om hvor disse blir av.Du spør om hvilken gård de kommer fra på Tolga. Til tross for at jeg har lett med lys og lykte, har jeg ikke funnet ut av det. Men det var smeltehytte på Tolga under Rørosverket, og mange 'vånegårder' som nå er borte, så muligheten for at hyttemester Peter Benjaminsen Grue med fam. bodde i en slik, er jo til stede. (Et sted så jeg Helblad føyd til for hånd, men i bygdeboka finner jeg intet under Helbladgarden.)Peder Jonsen tror jeg ikke er fra Tolga. Kirkeboka begynner i 1732-33. Kun en Peder Jonsen er konfirmert i det aktuelle tidsrommet, og han finner jeg gift med en annen. Men P.I.Nilsen nevnte at ett eller annet sted hadde det stått at Peder Jonsen var født på Røros, så kanhende er det mer å hente der.Vet ikke om dette var til noen hjelp, men er det noe du tror jeg kan finne ut av, gi meg et hint.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg har jobbet sammen med Britt om denne slekten (håper det er i orden at jeg blander meg inn), blant annet med kirkebokoppslag, og kan meddele at Peder Jonsen og Elisabeth Sophia Petersd. Grue er med sikkerhet identiske med Peder Jonsen og Lisbeth Pedersdatter som bodde på Elven/Rotsundelv i Skjervøy, på grunnlag av følgende dåpsinnførsler i Skjervøy kirkebok (1748-1780):Dom. 1 adv. Xstis 1767 (fol. 45a) introd. Peder Jonson Grues kone Elisabeth Sophia Pettersd. Eide hvis barn blev døbt N: Lisbeth Cornelia. Test: Hr. Duns, Hans Rasch, Grethe Cathrina Eidet, Anna Ericsd. Scherføe, Ingeborg Eliasd.1770, fol. 49b 1ste Pintsedag den 3de Junj døbt nok et dr: B: Benjamin tilfør Peder Joenssen og Elisabeth Sophie Test: Peder Gambst, Niels Giæver, Pet: Brunstrøm (?), Anne Bucher, Anne Hansdatt.1772, fol. 54b 5. Søndag efter Trinit døbt Peder Jonsen og Elisabeth Soph: Grue ægte barn af Rotsund Dahlen. Nom: Benjamin Grue Test: jeg Duns, min hustru, Johan Petter Schelderup, ???? ????, Martha Larsd. Schjfrøe. Moderen introdusert.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fikk error da jeg skulle legge inn et innlegg i sted. Det var jo bra, for det var egentlig det samme som Andreas skrev. Kan tilføye dette fra Tolga kirkebok: 'Fol.141 (71). 1756 Troloved Peder Jonsen og Lisbet Sophia Petersd. Grue Caut: Tosten Tostens. Ingebret Simons. Dom 7. p. Trinit - Cop. 18 Sept TolgenFol. 155. 1758 Døbt Peder Jonsen og Elisabeth Pedersd. Jon t. Giertrud Flor Henrich (?) Peters. Anders Jons. - 11 Sept TolgenFol. 157. 1760 Døbt Peder Jonsen og Lisbeth Petersd. Peter test: Ole Ols. Rasmus Ols. - Fest Michaelis TolgenFol. 164. 1764 ?? Sept Tolgen Døbt Peder Jonsen og Listbet Petersd. Marit t. Povel Siverts. Simen Engebredts.'Som du ser har de flyttet nordover mellom 1764 og 67.Elisabeth er sannsynligvis datter av Peter Benjaminsen Grue og Kirsten Henriksdatter Flor. Hun er da også av Irgens-slekt. Hun blir konfirmert i 1747 , 17 år gammel. I 1749 får hun et uekte barn kalt Kirsten og hun har også ei datter med Peder Jonsen som blir døpt Kirsten.I de militære ruller 1801 for Rotsundelven er fødested til både Peder og sønnen Jon oppgitt til Røros,men Jon er jo døpt i Tolga. Peder kan muligens være derfra,så kanskje kirkeboka for Røros kan gi et svar her. Har du tilgang til den? Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Mht KB for Røros er det sannsynligvis mulig å låne microfilmen(e). Er redd det blir som å lete etter den berømmelige nåla. Men får jeg ånden over meg, - så kanskje - en gang etter jul...Ellers fant jeg i bygdebok for Tolga (av Eystein Eggen) Peder Jonsen og Elisabeth Petersdt boende på Fredriksgård i 1763, ingenting om hvor de kom fra eller hvor de dro.At Elisabeth Sophia er datter av hyttemester Peder Benjaminsen Grue og Kirsten Flor er hevet over tvil. På Tolga finnes et uferdig manuskript til ei bok/et hefte som skulle omhandle slektene rundt smeltehytta. Der finner jeg Peter Benjaminsen Grue med forfedre og etterkommere. Ellers inneholder den nevnte bygdeboka litt om fam Flor, og jeg tror sammenblanding pga navnelikhet er årsaken til at Helbladgarden er nevnt. Elisabeth Sophia Petersdt Grues mormor er Elisabeth Sophia Henningsdt Irgens (d.1718) som videre er farmor til Elisabeth Sophia Jensdt Flor, og denne Elisabeth Sophia blir gift med Peter Andreas Helblad.(Hedenblad?) Alt med forbehold da jeg kun refererer bygdeboka.Ser epostadr til PI Nilsen er blitt borte. (Sensur/Error?) Min epostadr er mtollan@online.no - i tilfelle den går gjennom og er av interesse. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Peder Jonsen er min fffffff. Blant etterkommerne finnes navnene Benjamin og Elisabeth. Sendte deg epost i går med P.I.Nilsens nye adresse. Vet ikke om den gikk igjennom. Her er min : bhdal@broadpark.no Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.