Gå til innhold
Arkivverket

[#11164] Didrich Tobiassen, Vefsn


Gjest Liv Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fiveland

Massi Didrichsdatter gifter seg med Jon Michelsen 4 oktober 1829 i Vefsn. Under giftermålet er det opplyst at hennes far heter Didrich Tobiassen og hans far heter Michel Nielsen. Massi er født ca 1807 og Jon er født ca 1805. Er det noen som vet noe om disse fedrene og hvilke gårder de kommer fra? Finner hverken Didrich eller Michel i 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Når det gjelder Michel Nielsen, er det flere kandidater i Vefsn: En på gården Moe, som er 40 år gammel. En på gården Dimeldal, som er 26 år gammel og en på gården Faldmoen, som er 52 år gammel. I tillegg finnes det to gutter på 9 og 5 år med dette navnet. Søk på fornavn - begynner med - M og marker Michel i listen. Lykke til med å finne riktig Michel.Mvh, Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Lars! Tusen takk for hjelpen med å finne Didrich Tobiassen. Så blir det å prøve å finne ut hvor Didrich stammer fra og å finne Michel.. Igjen mange takk for responsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Liv. Jeg har funnet noen skifter i Vefsn: Andaas 1835; Dordi Andersdatter, hovedperson. Jacob Rochertsen, ektefelle. Didrich Tobiasen, sønn, død. Massi Didrichsdatter, gift, barn av Didrich; Alstahaug.Tverraaen 1833; Didrich Tobiasen, hovedperson. Liva Jacobsdatter, ektefelle. Massi Didrichsdatter, datter, gift; John Mikkelsen, Husvæhr i Herø. (Du finner Didrich på Øvre Hals i FT. for 1801 og Liva på Lindsæt).Dolstadsøen 1797; Tobias Didrichsen, hovedperson. Dori Andersdatter, ektefelle. (Ingen flere personer er nevnt i dette skiftet, likevel mener jeg dette er foreldrene til Didrich Tobiasen). I FT. for 1801 finnes Dordi Andersdatter og 2 sønner på Bolstad prestegård.Aufles 1776; Anders Larsen, hovedperson. Marthe Larsdatter, ektefelle. Dorthe Andersdatter, datter, 25 år, gift; Tobias Didrichsen.Valryggen 1749; Lars Nilsen, hovedperson. Guro Joensdatter, ektefelle. Anders Larsen, sønn, f.1713, til Eiteraalia/Aufles.Holand 1813; Jacob W. Hansen, hovedperson. Anna Maria Jonsdatter, ektefelle. Liva Jacobsdatter, datter, gift; Didrich Tobiasen, Tverraa. (Se FT. 1801 under Holand).Flere av disse navnene finnes i Family search, avgrens søkene til Nordland og Vefsn. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Jeg glemte å ta med at faren til Jon Michelsen, Michel Nielsen har jeg ikke klart å finne ut av, jeg vil ikke begi meg ut på gjetninger.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjell! Tusen takk for disse opplysningene.Dette var julaften !!! Holder på å lage stamtre til mitt kommende (første) barnebarn. Igjen tusen takk for responsen!! Ha en riktig fin dag! Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Liv. Jeg fant ikke Didrich Tobiasen i FT. for 1769 i Vefsn, men derimot en annen Didrich. Det er nok en forklaring på dette. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Kjell Jacobsen, bygdebokredaktør ved bygdebokkontoret i Vefsn kommune for å få mer utfyllende opplysninger. Jeg tror han har meget god peiling på slektshistorie i Vefsnområdet og er villig til å hjelpe.Hans e-mailadr. er: bygdebokkontoret@vefsn.kommune.noMvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjell! Tusen takk for skiftene du sendte. Har sittet med nesen i dem til nå...hehehe...snakket med en dame som har den boka om Herøy og hun sa det stod ingenting annet om Didrik Olsen enn det som var henvist i FT. 1865 og FT. 1875 om han. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.