Gå til innhold
Arkivverket

[#11165] Sider som forandrer seg.


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

I tema 11162 legger jeg inn en link fra DA som viser til 3 gårder og 2 plasser i Nordfron presetgj. og Kvikne sogn. Siden blir værende så lenge at temaets forfatter får sett den, men da jeg noe senere (ca. en time) klikker på linken, så viser den beboelsen på en annen gård. Dette har jeg også sett en gang før.I dette tilfellet spiller bortfallet av den rette siden liten rolle, siden personen det ble spurt om ikke var å finne på noen av disse gårdene, men ofte gir jo informasjonen gitt ved en slik link et godt grunnlag for videre søk av andre som vil hjelpe, og da er det jo beklagelig at den ikke er konstant.Jeg er ikke datakyndig nok til å forstå hva som skjer, men du har vel en god forklaring på dette også, Jan ;-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan eg nok. Det har set slik at når du søkjer i landsomfattande søk vil du oftast få tilslag på svært mange personar. Bår du søkjer vidare må servaren min vita kva personar du hadde funne i første søk. Lista over desse personane, som kan bestå av 10.000-vis av nummer, lagrar eg på servaren. Men for at disken min ikkje skal bli fylt opp med slike lister, brukar eg dei om att. Om du er borte frå maskinen t.d. ein time, eller du legg ei slik liste som bokmerke, vil nokon andre ha brukt lista ommatt, og du kjem inn på feil stad. Denne lista er i bruk når du søkjer i landet og i den første lista du får fram som viser personar eller gardar. Denne nyttar det ikkje å bokmerka, av grunnar som er nemnde ovavfor. Om du såå trykkjer deg vidare inn på ein person eller gard, går det fint. Då har du frigjort deg frå denne foranderlege lista.Vonar dette var nokonlunde forståeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mange takk for et godt svar på mitt spørsmål, Jan.Dette var jeg jo ikke klar over, og vil i fremtiden unngå å bruke linker tilsvarende den jeg brukte, og heller skrive inn hvor opplysninger jeg ønsker å formidle, kan finnes.Det er sikkert flere enn meg som har blitt lurt av disse 'løpske' sidene, så det var fint med en forklaring.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Arne Solås,Vi mottar feilmelding på e-postadressen du har oppgitt. Vær vennlig og bekreft din korrekte adresse til digitalarkivet@uib.no Temaet står i fare for å bli fjernet om vi ikke mottar en bekreftelse innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kanskje eg skal forklara korleis kontroll av e-postadresse føregår. Når nokon legg inn eit nytt tema vert det samstundes sendt ein epost til forfattaren. Om det då er feil adresse vil denne epost bli sendt attende til oss, som feilmelding. I prinsippet fjernar me då temaet. Den vanlegaste feilen synest å vera at folk ikkje skriv heile adressa. Hos Arne manglar t.d. .net i adressa hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.