Gå til innhold
Arkivverket

[#11167] Antonius Kristian(sen?) Li fra Solør, emigrant til Canada rundt 1900


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

En god venninne i Canada har sendt meg denne etterlysningen. Har lett en masse i 1900-tellingen, men har ikke klart det denne gangen. Gode råd?Sitat: - my maternal grandfather was known here in Canada as Antonius Kristian Lee, BUT Lee was not his original surname. Apparently immigrants at that time were encouraged to drop their ethnic/hard to pronounce surnames and adopt an easier-to-pronounce/spell-in-English name. Antonius and his brother Arne chose 'Lee', which may have had some relevance from the family farm in Norway. There has been some debate among the family, but my mother believes, based on what her mother told her, that his name was Antonius Kristianson (or would that be Kristiansen?) A couple of other possible surnames according to one aunt: Peterson or Patterson (sp?)- He was born on January 17, 1879 in Solar, Norway- We know he had some brothers. One named Arne also came to Canada, but we don't know whether he was older or younger than Antonius. Likewise the other brothers who remained in Norway. But none of the other brothers married or had children. In Canada Arne was named Arne Kristian Lee.- We don't know his parents' names.His first wife's name was Berth Lundgaard. She was born in Norway (how's that for non-specific?) in 1880.AK (as he was known as most of his life :-)) came to Canada some time prior to 1905, then returned to Norway before 1905 for a few years. We know he wasn't here *in* 1905, the year Alberta was established as a province, but he'd been here prior. Mom thinks he came back before or in 1910. (My SIL has been researching her/dh's family tree, including passenger lists for immigrants, so we may have some research opportunities along that line. Although Antonius and Arne may have arrived via the US rather than landing in a Canadian port. Something to follow up ... )One of AK and Bertha's 3 children - a half-sister to my mom - may have been born in Norway. Her name (here) was Alfild Lee; her birthdate was July 13, 1912. But there's some debate in the family - mom thought Bertha may have arrived in Canada prior to 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Heidi...Dette tror jeg må være den Antonius Lie (Lee) du har lett etter. Typisk nok finner vi ham ved 1900-tellingen innført som enslig losjerende, så noen relasjon til hans familie får vi ikke her - kanskje bortsett fra bruken av etternavnet, som skulle tyde på at han kom fra en gård med samme navn. Ellers det kan jo være greit å vite hvor han oppholdt seg i 1900. Du får se etter noen Lie-gårder i Solør-området.LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fant denne Lie-gården i Grue, hvor der finnes en Arne Andersen som føderådsmann. Antonius skulle jo hatt en bror med dette flotte navnet:), og tenker vi oppkallingsskikk, så kanskje...LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er jo selvsagt også en god mulighet for at den Christian Eriksen med hustru Berthea Anderdatter som er bosatt på gården, kan være Antonius' og Arnes foreldre.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Rettelse: Bertheas patronym er jo Arnesdatter, og ikke Andersdatter - og dette øker jo sansynligheten for at de døpte en sønn Arne, skulle man kunne tro.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

......og siden jeg er så godt igang; folket. 1875 viser at de rettelig fikk en sønn som de døpte Arne. Kan Antonius ha vært en 'attpåklatt'?Jeg vet ikke, kanskje tar jeg feil fra begynnelsen, men det bør vel undersøkes.Og denne Berthea Arnesdatter kan også ha vært en datter av føderådsmannen Arne, og at det er grunnen til at de bodde på gården Lie ved 1865-tellingen.Nå gir jeg meg!LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

August Kristiansen f. 17. jan. 1879 Haugom, Breen i Brandval, døpt i Brandval kirke 30. mars s.å. Foreldre Husm. Kristian Olsen og hustru Pernille Torkildsd. Har ikke sett over døpte i Grue (nabosognet) fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har funnet mere om August Kristiansen. Hans far Kristian var f. på Haugom østre i Brandval 1834 (Brandvalboka II.s.67) Pernille var f. på plassen Skaramyra i Grue 1869 (Grueboka Skara s. 33). Giftet seg i Brandval 14. juli 1864. Kristian og Pernille hadde 14 barn. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finn, - mener du at August ble til Antonius? I så fall er det jeg har skrevet feil.Og Heidi, du bør vel undersøke dette litt nærmere før du sender det av gårde, tror du ikke?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.