Gå til innhold
Arkivverket

[#11169] Hvor ble Ola S.Slette av ?


Gjest Arild Inge Norderhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Inge Norderhus

I 1857 ble Ola Syversen Slette født på Dovre i Gudbrandsdalen, faren død kort tid etter. Ola hadde en søster som senere ble min oldermor, Marit S. Slette f. 1859. Moren døde også tidlig så disse to barna vokste opp hos nære slektninger på Stadshaug ?, Dovre.Det jeg vet om Ola er at han var en flink skoleelv og var godt likt. Etter skolegangen, sent i tenårene, 20 års alderen kanskje, finner jeg ikke flere spor etter ham. Så spørsmålet blir om han døde ung, reiste han til andre steder i Norge, Amerika/Canada eller andre steder i verden ? Skiftet han navn? Det er mange spørsmål her og jeg er taknemmelig for evt. hjelp om å finne ut hva som skjedde med ham og evt. om han har etterkommere.Med håpefull hilsenArild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 finnes det en Ole Bakken f. 1857 Dovre i Gransherred i Telemark. Han er ugift, veiarbeider og bor i en arbeidsbrakke. Jeg finner heller ingen gård som heter Stadshaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Ole Syversen Slette finnes ikke i konfirmasjonsprotokollen for Dovre/Lesja, hans søster, Marit Syversdatter er oppført som konfirmert den 4.oktober 1874. Kan det være at Ole døde som barn? Eller reiste han fra bygda veldig ung ? Finner ikke spor etter noen av dem på Statshaug i FT 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var rart, men ingen Ola Syversen Slette finnes født på Dovre eller Lesja 1855-59.Derimot finnes det: Ole Olsen Slette 21/10-12/12 1858 Dovre, foreldre inderst Ole Jørgensen og h. Anne Olsdatter. Så var det en Ole Hansen Sletten f. 30/7-26/9 1858 Lesja, foreldre inderst Hans Olsen og Marit Jørgensdt. Og til sist en Ole Syversen f. 12/9 1859 Dovre, foreldre: selveier Syver Olsen Jordet og h. Marith Tostensdt.Når det gjelder Marith fant jeg: Marit 18/7 1858 Dovre inderst Syver Syversen Aasen og h. Brith Johannesdt. Så var det Marit Sivertsd. Slette 11/1-20/2 1859 Dovre, grdbr. Sivert Tjostelsen og h. Marit Olsdt. I Klokkerboka sto det 11/1 1859 Dovre Marith, hj.døpt av Jørgen Slætte, foreldre grdm. Syver Tjøstelsen Slætte og h. Marith Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Marit Syversdatter Slette var født 26.01.1859. Konfirmert den 4.oktober 1874 i Dovre. Foreldrene var: Syver Tjøstelsen Slette og Marit Olsdatter.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei til dere og takk for hjelpen så langt. Som dere har erfart er det ikke enkelt. Her kommer flere opplsyninger som jeg har funnet:Foreldre var Syver Tiøstelsen Slette f. 21.01. 1819 d. 30.10.1864 g. 19.06.1856 m Marit Olsdatter Høie, Lesja f. 04.01.1825 d. 1.2.1871. De overtok farsgarden Slette på Dovre. Barn: Ola Syversen Slette f. 1857Marit Syversdatter Slette f. 26.01.1859 og riktig hun var hjemme døpt.En tid etter at faren døde ble det holdt auksjon på gården Slette,Dovre og alt løsøre ble solgt unna. Om gården ble solgt vet jeg ikke men det var mye trolig. Enken var i hverfall en 'holden' dame etter dette og hadde mye penger. Historien sier at hun lånte bort disse til en av naboene, det gjekk bra og hun fekk pengene tilbake. Derimot kom samme nabo tilbake og ville låne pengene hennes en gang til, det var siste gangen hun så pengene. Dette er blitt fortalt til min oldermors etterkommere. Om det er sant vet jeg ikke, men dette kan være en av årsakene til at Ola er så vanskelig å finne.Jeg mener å hørt at Ola er konfirmert på Dovre, når vet jeg ikke.Det er ikke sikkert de var på Statshaug under folketellingen i 1875, da var moren død og det er mulig at de ble plasert blandt andre slektninger. Kanskje gjekk de på rundgang. En ting er i hvertfall sikkert de hadde det ikke lett under oppveksten.Med vennlig hilsenArild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Det er ikke enkelt. Har vært inne på folketellingen for Dovre 1865. Fant under Slette nordre 333, Marit Olsdatter og hennes to barn. Marit på 7 år og Hans på 4 år. Ola som skulle være født i 1857 skulle vært 8 år nå men er ikke nevnt.Derimot dukket det opp en ny gutt som heter Hans, han var totalt ukjent for meg eller kan det være forveksling av navn. Nå ble jeg enda mere usikker !Arild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1. MARIT SIVERTSDR - International Genealogical Birth: 11 JAN 1859 Gender: Female Christening: 20 FEB 1859 Dovre, Oppland, Norway 2. HANS SIVERTSEN - International Genealogical Birth: 01 JUL 1862 Gender: Male Christening: 03 AUG 1862 Dovre, Oppland, Norwayhar begge disse foreldrene: Parents: Father: SIVERT TJOSTELSEN Family Mother: MARIT OLSDRDet rare er at kilden for Marit er C421013 1857 - 1861 0307264 altså bøkene fra 1857-1861. Hvor er da Ola?(Alt fra Familysearch IGI Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

I FT 1875 var både Marit Siversdatter og Hans Siversen Slette på garden Siljehaug på Dovreskogen. Hun er oppført som: 'Hjelper pleieforeldrene'f.1859 Hans er oppførtsom: 'Pleiesønn' f. 1862 Hans er konfirmert den 7.oktober 1877. Gardbruker er: Anders Svendsen f. 1823 Kona er: Anne Tjøsteldatter f. 1825 26.09 Anne er fra Slette, naturlig at barna var hos slektninger dersom mora også er død. Håper du finner Ole også. MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her må det nok være en misforståelse et sted. Det finnes INGEN Ole Syversen f. 1854-65 på Dovre. Heller ingen som er konfirmert der.Men, du har en Ole Olsen Slette (barnets fulle navn) f. 21/10-12/12 1858 Dovre. Foreldre inderst Ole Jørgensen og Anne Olsd.Den eneste Ole jeg har funnet i 1900 er som nevnt før, Ole Bakken f. 1857 Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei Berit, Laila og Ragnhild.Det må være noe tull med han Ola, for jeg også har lett og lett og ikke funnet noe mere om ham. Muligens kan han være dødfødt eller død like etter fødselen. Grunnen til at jeg vet noe om ham, er at hans navn er nevnt i forbindelse med min oldermor.Jeg har lett etter Hans også og tror muligens at jeg har funnet ham som emigrant på fra Oslo i 1903. Videre var det en Hans Slette som var på besøk i Norge på slutten av 1920 tallet. Det er kanskje den samme personen. Hvor han havnet i USA/ Canada har jeg enda ikke klart å funnet ut av enda.Takk så langt til Dere tre damer !MvHArild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

I en emigrantprotokoll over Dovringer som reiste til Amerika, utarbeidet av historikeren Arnfinn Engen finner en følgende opplysning: Hans Siversen Slette 19 år. emigrerte til Minnesota, Minnapolis den 3.mai 1882. Båtens navn: Rollo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei igjen !Jeg har vært litt ute av nett de siste dagene, men kildene som jeg fant er de samme som Laila har funnet.Tantene og onklene til Hans og Marit spredt seg fra Dovre til hovedsaklig Lesja og Tverrelvdalen i Finmark. De hadde mange barn og etterkommerene finnes nå nærmest over hele landet og i Amerika. Jeg har gjennom flere år undersøkt denne slektsgrenen og har funnet det meste, tror jeg. Størst problem har jeg hatt med mine nærmeste slektninger, dette ser ut til å ha løst seg nå.Oldermor hadde nok bare en bror ved navn Hans og som reiste til Minnesota i 1882. Da han reiset hadde han en såkalt P.attest. Hva innebærer denne ?MvHArild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Der var jeg for rask igjen, jeg blingset på Hans Syversen og hans tillatelse, det skal være R.Dette er riktig person fordi han reiser sammen med en annen dovring som heter Tomter, sønn av fadderen til Hans.Disse to slo seg kanskje ned i samme område i Amerika.Arild Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.