Gå til innhold
Arkivverket

[#11170] Posåsen


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Ole Olsen Posåsen f. ca. 1766 hadde foreldre som het Ole Andersen og Kari Knutsdtr. (Ole Andersen kan teoretisk være finne). Kan noen fortelle meg hvem foreldrene til Ole Andersen og Kari Knutsdtr. var? Har lett i alle tenkelige arkiver uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kan ikke hjelpe i øyeblikket, men dette minner meg om noe. Jeg må derfor spørre hvor du har foreldrene fra.Mine assosiasjoner går til en Ole Andersen og ei Guri Knutsdatter. Når du skriver Ole født ca. 1766 forstår jeg dette som at du ikke har funnet dåpen på Ole.Med litt mer informasjon om hva du vet kan jeg se nærmere på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Takk for svaret. Ole Olsen Posåsen fant jeg i folketellingen fra 1801.Lenke I bygdebok over Åsnes har jeg sett at faren til Ole Olsen Posåsen het Ole Andersen (det var i forbindelse med noe føderåd). Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett nærmere på dette, og finner at Ole Olsen Posaasen og Marj Olsd. Walbyvælten ble viet i Åsnes kirke 26. juni 1793. Caut: Ole Gutormsen Syversætre og Syver Halvorsen Svesætre.Så var det fortsettelsen for Ole. Jeg holder på min første assosiasjon at dette har med Ole Andersen og Guri Knutsdatter å gjøre. Kari Knutsdatter i Ft. 1801 må være blitt feil av en eller annen grunn. Dette blir styrket av at Ole har ei datter på 8 år med navnet Guri - oppkalt etter mora.Ole blir døpt i Våler kirke 3. søndag i faste 1767 av foreldrene Ole Andersen og Guri Knudsd. Grafberget (i Våler) (Kirkebok for Hof s. 360).Ole Andersen og Guri Knudsdatter ble viet 20.01.1754. Av andre barn kan nevnes: a)Anders f. 1756 Rognerud, Våler g. 1781 m. Marte Kjellsdatter b)Knut f. 1762 Gravberget, Våler gift 1787 med Gunnhild Olsdatter Stræte. Knut død 6.7.1805 på Rognerudsmoen, Våler c)Anne gift med Peder Jensen Smed på Mellum under Salterud i Åsnes d) Ole 1767 GravbergetOle Andersen har jeg ikke sett mer på, men vil antyde at han med stor sannsynlighet av Anders Knutsen på Audenby Våler gift med Margrete Einarsdatter. (broren Knut Andersen er en gjenganger blant fadderne til Oles barn)Ole Andersen og Guri Knutsd. var innerster på Gravberget under ekstraskatten i 1762.Guri Knutsdatter skal være født 1729 på søndre Nøttåsen, Elverum, datter av Knut Knutsen og Anne Olsdatter. (Sjå BB Elverum).(Kilde: Sverre Søgaard i meblemsbladet Slækt og Slekt 1/1996 - pluss egne notater)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Du har nok antagelig rett i at Kari er forbyttet med Guri. Det var verdifulle opplysninger - tusen takk. Du skjønner at Ole Olsen Posåsen er min tipp-tipp-tipp-oldefar på min mors farside. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.