Gå til innhold
Arkivverket

[#11173] Familysearch - kilder?


Gjest Lena S. Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena S. Svendsen

Det har kommet en god del nytt på familysearch/IGI i den siste tiden, og i går fant jeg nye opplysninger om en person jeg leter etter. Problemet er at denne informasjonen umulig kan stemme, iallefall er der noen åpenbare feil. Da er spørsmålet mitt: hvem har lagt inn disse, og hvilke kilder har de brukt? På messages står det at det er et medlem av LSD som har gitt informasjonen, og på Source står det at kilden er utilgjengelig. Betyr dette at jeg ikke kan finne ut hvem vedkommede er og dermed ikke kan få vite hvor hun/han har sine opplysninger i fra? Er det noen som kan svare meg på dette, er jeg meget takknemlig. Lena S.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Lena! Siden det er mange forskjellige typer av 'donerte' data, må du oppgi hvem (med nøyaktig stavemåte) og når og hvor, for å kunne kanskje gi ett svar. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

For å klargjøre hva jeg mener, jeg fant dette: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeAlta er ikke stor, Elvebakken enda mindre. Det kan ikke være tvil om at Fredrik Suhr er min tipp tipp oldefar. Jeg har forsøkt å finne alle barna hans, og han har en datter som heter Maren, også kalt Marie noen steder. Hun er født i 1823, men alikevel den nærmeste som kan ligne Marie på den overnevnte linken. Jeg mener at det er feil, at denne Marie ikke kan være Fredriks datter, at det må være denne familien hvor hun heter Isaksdatter og er født i Hasvik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Det ble visst bare tull med linkene. på familysearch kan man søke på Marie Suhr, og på RHD kan man søke på Sven Olsen, Finnmark 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Under fødte i Alta /Talvik finnes Maren f.1823 av foreldre Friderik Suhr og Eva Olsdtr. FT 1865 finnes Marie Suhr f.1827 g.m. Isak Eriksen Syvanniemi. Marie har to barn fra før, Isak har også barn fra før, og de har felles barn, deriblant Maria Isaksdtr. Hva er det som er feil? Den Marie Isaksdtr. g.m. Svend Olsen er jo født i Sverige(?) og kan ikke være Frederik Suhrs datter. Hva het Marie Suhrs første mann?Opplysninger på FamilySearch der kilden er Ancestral File, donert av anonyme, er ofte helt upålitelige. Om de går an å få rettet, er et annet spørsmål. Selv fant jeg i går feil opplysninger ang. Jacob Bastian Friis, Lenvik. Donatoren var forøvrig en perifer amerikansk bekjent av meg. Kanskje jeg skulle sende henne en hilsen for å få rettet feilen(e)? Jeg tviler på at det nytter. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Dreier det seg her om 'donerte data'?? Ved søk på Friderik Suhr Elvebakken og Eva Olsdatter kommer det i alle fall opp denne barnerekka:International Genealogical Index / Norway - 6 Select records to download - (50 maximum) 1. MAREN FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 06 JUL 1823 Talvik, Finnmark, Norway 2. CAROLINE FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 19 JUL 1829 Talvik, Finnmark, Norway 3. CLARA CLAVINE FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 JUN 1835 Talvik, Finnmark, Norway 4. FREDRIK FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 1834 Talvik, Finnmark, Norway 5. NIELS FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 06 NOV 1826 Talvik, Finnmark, Norway 6. OLE FREDRIKSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 10 JUN 1832 Talvik, Finnmark, Norwayog det står helt klart Source (kilde): Kirkebøker 1837-1904 Den norske kirke, Alta Prestegjeld. Så jeg slutter meg til spørsmålet her: hva er egentlig galt, og hvor finner du at dette er donerte data? Riktignok er det mye å kritisere Family Search for, men i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Alle de opplysningene du kommer med er riktige, det er jeg enig i. Det som jeg mener er feil er:Dersom du søker på Marie Suhr kommer du fram til en Marie Fredriksdatter Suhr som skal være gift med Sven Olsen Sve, de har tre barn. Dette kan ikke etter det jeg skjønner være Fredrik Suhrs datter. Det finnes en Marie Isachsdatter, født i Hasvik som på folketellinga 1865 er gift med en som heter Sven Olsen Sve. (begge disse Svenene er født i Vaaga, Guldbransdalen.) Det er problemet.Vet ikke om jeg har formulert meg dårlig, men jeg tror ikke du har forstått spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Beklager, sikkert min feil. Men det ble i allefall klart nå. Jeg finner det ikke ved søk på Marie Suhr, derimot på søk på Sven Olsen: Sven Olsen Sve f (dpt) 07.11.1826 i Vågå g Elvebakk i Alta ca 1857 Marie Fredriksdatter Suhr. Du har rett: det står ingen kilde, og i og med det heller ikke står noen giftedato, så er nok dette 'noens' uriktige antakelse. Folketellingen er nok mere å stole på. Men i og med at det er den rette Marie'n du er på jakt etter så bringer jo ikke dette deg noe videre, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Disse dataene er rett og slett donerte av en eller annen. Det behøver ikke engang være en i familien, men kanskje en som har skrevet av en bygdebok eller en annen bok.Dataene på Familysearch er så gode som den som har donert/registrert dem.Her ser det altså ut som det ikke er snakk om 'organisert' avskrift av kirkebøker, heller ikke er det registrert 'religiøs handling', men rett og slett en som har sendt inn en database.Uansett hva som er bakgrunnen for dataene på Familysearch, bør man kontrollere primærkildene.Du har ingen mulighet til å finne ut hvem det er som har gitt denne databasen etter det jeg kan se. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Takk skal du ha Laila, da fikk jeg svar på spørsmålet mitt. Det altså ingen grunn til å bruke tid på å finne ut av dette, jeg får bare godta at det står oppført slik. Jeg har imidlertid lært at jeg heretter må være enda mer kritisk til det jeg finner på familysearch. Iallefall gjelder dette når kilden ikke står oppført. Dersom kilden står der er det greit å sjekke den, jeg har som mål å få mest mulig fra orginalkildene - men det er jo ikke alltid like lett det da. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bruk Familysearch.org for det den er, en sekundærkilde. Jeg bruker den for å kunne få en pekepinn på hvor jeg skal lete. Kirkebok-avskriftene stemmer nesten alltid 100%, men det kan være skrivefeil som i alle avskrifter. Jeg tror vel ikke at disse avskriftene blir skikkelig korrekturlest av en som kan språket heller.Lykke til, både med Familysearch og originalkildene! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.