Gå til innhold
Arkivverket

[#11180] Søndenaa, Lootz og Tronstad - puslespill fra ca. 1900


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg prøver å finne en eventuell forbindelse mellom min slekt og Olivia Søndenaa (død for noen år siden) hvis navn er brodert på en pose jeg hadde i min besittelse. Den er trolig fra loftet på mitt barndomshjem på Paradis, Bergen. Min mors foreldre kjøpte dette stedet. Søndenaa er ikke i min slekt, men det er minst to kontaktmuligheter til min slekt:1. Gjennom Lootz og Olivias far Severin Søndenaa: Min mormor Gudrun Michaelsen Hilmers (1883-1962) hadde en adoptiv-mormor Christine Joachimine Lootz fra Bergen (1811-1888) og hennes mor het Christine Helene Hunn, gift med Salve Jocumsen Lootz fra K.sand (1783-1848).En mulig søster av Christine Joachimine Lootz (med samme fornavn som Christines mor), Kristine Helene Lootz, f. 1831 i Bergen, bodde i 1900 i Fjelberg i Hordaland og var der gift med Jan Greve som var landhandler. Olivia Søndenaas far Severin Søndenaa, f. 1871 i Vikedal var ugift, butikkdreng og korporal samme sted. Men senere flyttet han jo derfra, før han fikk et barn som broderte 'Olivia Søndenaa'.Jeg vet ikke hvor Fjelberg er. I 1900 er det i Hordaland. I 1891 ble en Søndenå født i Vik sogn i Fjellberg. En gård i Rogaland heter Fjellberg. Jeg lurer også på hvor Lootz-navnet stammer fra.2. Gjennom Tronstad i Stavanger Karl Johan Tronstad fra Bergen (1864-1943) var lærer ved Petri folkeskole i Stavanger. Hans barn kan ha vært jevngamle med Olivia Søndenaa, og kanskje gått på samme skole. De bodde i Storhaugveien 14 i Stavanger.Olivia dro til USA i ung alder. Hennes familie bodde i Stavanger, bl.a. i Rektor Steens gt. 11, og barna der gikk bl.a. på Kongsgård skole. Jeg er ikke lokalkjent i Stavanger.Karl Johan var bror til min oldemor på farssiden, så hvordan broderiet skulle tilfalle meg er likevel litt mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

På Storhove Landbuksskole i Fåberg ved Lillehammer var Jens Søndenaa lærer. Han levde ca.1905 - ca.1995 og døde på Lillehammer. Han var g. m. Ågot Huse fra Skog gård på Fåberg. De fikk barna Ågot og Odd Søndenaa som lever (nordpå ?) og er hhv. lærer og rektor, født på Fåberg ca. under krigen. Jens Søndenaa hadde en bror som var gårdbruker på Gardermoen og måtte selge pga. flyplassen. Happy hunting !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

... glemte å si at at Jens Søndenaa (selvsagt) var fra Vestlandet (Rogaland eller Hordaland) (Kinsarvik ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.