Gå til innhold
Arkivverket

[#11181] Anfin Olsen Færgestuen, Verdal, ca. 1783


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thynes

I Verdalsboka III under gården Holmen er personen Anfin Olsen Færgestuen nevnt. Jeg har ikke kunnet finne sammenheng mellom Færgestuen og evt. gårdsnavn i Verdal. Er det noen som vet noe om denne personen og evt. navnet Færgestuen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

I den opprinnelige meldingen var det desverre sneket seg inne en feil i stedsbetegnelsen i overskriften. Rett stedsbetegnelse skulle være Verdal og ikke Vedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier ikke noe om når dette var. I 1865 finnes det tydligvis 2 fergesteder i dalen. 1 i Stiklestad og 1 i Vuku. Jeg vil tro at før dette fantes det flere fergesteder siden dalen er delt i 2 langsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Vid nuvarande Holmsbrua i Vuku låg ett färjeläge sedan lång tid tillbaka. Den bostad som byggdes på västra sidan av Helgåa i början på 1800-talet kom att kallas Fergeberg. Möjligen låg det något hus på östra sidan av älven, Færgestuen, på Holmens ägor, innan dess. Att Anfin hade någon koppling till färjan vid Holmen kan vi nog utgå från. Var han färjeman? Namnet Anfin är nämnt bara två gånger bland släkterna i Verdalsboka. I nr IV sid. 323 och i nr III sid. 549. Kan det vara den senare, Anfin Haugsholmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg har sett litt i kyrkjebøkene etter Anfin. (han bruker namnet Andfind der) Han vart gravlagt i 1799 og var da 48 år gammal. I 1784 blir han gift med Gurrue Larsdt. 1763-1827 og de hadde desse borna: Lars Fæbyvald 1785-1823, Marit Baglan 1788-1862, Ole 1790- ,Anders Ydsevald 1792-1866, Berit Bergsvald 1794-1892, Anne 1795- ,Karen 1798 sjå VB III side 549, Kristianna 1799 født etter farens død. Du finn dei i 1801-tellinga på Holmen. Andfind sin far var truleg Ole Larss. som og var fergemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Takker så mye for svar. Jeg vet egentlig ikke mer om Anfin/Andfind enn det som står i Verdalsboka, samt hans giftemål med Guru og barna deres. Håpet var at navnet Færgestuen kunne bringe meg litt videre. Jeg innbiller meg da at han har navnet Færgestuen 'med seg' når han kommer til Holmen, dette kan jo selvsagt være feil.Til Frode Aksnes: Ja takk, jeg tar gjerne imot en overiskt over fergesteder i Verdal. Adressen min er athynes@frisurf.no.Når det gjelder de andre Andfind`ene i Verdalsboka, tror jeg nok at han som er nevnt på side 549 er den samme, men at etternavnet på Guru her er feil. Konferer side 249, bind III. Jeg tror derimot ikke at personen omtalt på side 323 er samme person.Til Thomas Berg: Hvor bodde Ole Larssen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Det var fergestader på Verdalsøra(brua kom ca 1860)på Rosvold og i Vuku. Eg sit ikkje med materiale som fortel kven som var kor i 1783. Andfinn var født ca 1751, men eg finn han ikkje født her i Verdal. Det er to blad av kyrkjeboka som er borte i 1750, så kanskje sto han der? Eg finn han heller ikkje konfirmert, samstundes har han eit namn som ikkje var i bruk i Verdal. Gurue var født 16.03.1763 og far var Lars Christopherss. Minsås. Dette var vel til lita hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Takker igjen. Jeg har heller ikke funnet noen Andfind på Verdal i det aktuelle tidsrommet. Han kan jo være i de manglende sidene, men han kan like godt ha vært en innflytter. Et raskt søk i FamilySearch frambrakte tre personer med fornavn Anfind el.l. i det aktuelle tidsrommet fra Beitstad og Stod. Samtidig finnes det jo mange andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.