Gå til innhold
Arkivverket

[#11185] Hvor ble det av Caroline Hotvaen (?) Erichsen/Eriksen?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1948 bor hun og mannen, Bernt Olai Eriksen i Bergen. Da får de en sønn Christian Henrik Ferdiand 12.8.1848I 1851 finner jeg dem og i Bergen. Da får de en datter Sophie Lovise Marie 8.3.1851.Så finner jeg Bernt Olai Eriksen død (17.8.1854) og begravd i Korskirken (21.8.1854).Siden finner jeg ikke Caroline og barna hennes igjen. Jeg har gått igjennom alle Eriksen/Erichsen i 1865 FT i Bergen og leita over hele landet. Har brukt forskjellige skrivemåter både på henne og barna og også sjekket døde i Bergen, uten resultat.Jeg tror at Caroline og hennes mann var foreldre til Martin Johan Olai Eriksen (26.9.1845 - 6.1.1900)ettersom hans var het Bernt Olaus Eriksen.Det er en Karoline Eriksen som død i Bergen 1.10.1912, det står at hun var enke så jeg mener det er henne. Men hvor var hun i 1865?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, det har jeg - ellers takk Arne-:) De var først methodister og gikk så over til den katolske tro.Men denne Caroline som jeg ikke finner er hennes svigermor - tror jeg. Ettersom mannen til Caroline Hotvaen (??) Eriksen, er den eneste Bernt Olai Eriksen jeg kan finne i Bergen. I Karoline Magrethes ekteskap står mannen Martin Johan Olai Eriksen med far Bernt Olai Eriksen.Dette er nokså innviklet med så mange like navn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, det er ikke enkelt, dette her. Jeg har søkt på disse folka en god del i dag, uten å finne ut av det. Det ergerlige er jo at Martin Johan (eller Johan Martin) ved ekteskapsinngåelsen er oppført som født i Stavanger, mens folket. forteller at han er født i Bergen.Og om de var dissentere, så skulle ikke det ha noe å si ved folketellingene, men kanskje ved innførsler i kirkebøkene om det har vært noe rot med avleveringen.Du (vi) får lete videre - det er ikke noe annet å gjøre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for hjelp-:)Jeg har stort sett gått igjennom hele arkivet i dag! Godt man er på bredband og kan være inne på nettet så lenge man vil.Jeg har funnet ut at Martin Johan (ell. omv)Olai Eriksen var født 26.9.1845, men ikke hvor. Jeg tror det må være i Bergen og at Stavanger er feil.Såg forresten at Bernt Olai Eriksen som jeg tror er faren var fritenker.Takket være god hjelp både her og pr mail har jeg nå kommet et godt stykke videre og håper at mine barnebarn vil sette pris på å vite hvem deres forfedre var når de blir gamle nok til å forstå-:)Men Caroline 'den eldre' er et mysterium! Jeg har sett i 1865, 1875 og 1891 i Bergen i alle varianter og finner ingen ting. Jeg har søkt rundt om i landet og spesielt i Hordaland. Etter at mannen døde er de som forsvunnet! Det blir nesten som den berømte nåla...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har og funnet foreldra til Bernt Olai Erichsen. Det var ungkar gesel Erich Erichsen og pige Anne Sophie Gabrielsdtr. De ble gift 1.12.1802.Bernt Olai ble født 16.7.1802 Da står det at faren var høkker.I 1801 finner jeg Anna Sophia Gbrielsdtr, 27 år gammel og tjenestepike.Det ser ikke ut for at Bernt Olai ble gift i Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leter fremdeles etter Caroline HotvaenHar nå sett i Ryghs gardsnavn:http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlMen finner ikke noe som kan likne på 'Hotvaen'.Er det noen som har en ide hvor dette kan ha vært?Kan det ha blitt feilskrevet og dersom det er tilfellet, hva i all verden kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har nå 'bevis' for at HOTVAEN er navnet til Caroline. Det står og som hennes pikenavn da datteren ble gift. Det kan ikke være feilskrevet flere ganger. Har nå funnet en del mer, men står stokk stille med dette navnet. Hvor i all verden kommer det fra?Håper noen vet mer enn meg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kommer tilbake med min Caroline igjen. Caroline ble enke i 1854 da Bernt Olai døde 17 august 1854. Hun hadde da tre umyndige barn : Martin Johan Olai f. 1845 Christian Henrik Ferdinand f 1848 Sophie Lovise Marie f 1850Har lett etter Caroline over alt og har funnet en Caroline Grove Eriksen død (fattig)den 8/11- 1872. (67 år gammel) Hvor var hun hen i 1865? Jeg har funnet en Caroline Greve som enke bosatt hos sin mor Ingeborg Greve i 1865.Alderen passer ikke med den Caroline Grove Eriksen over for denne er f 1816, men man kan ikke alltid lite på folketellingen. Det som er interessant er at denne Caroline har en datter som er 14 år og heter Sophie.Greve kan jo lett ha blitt skrevet Grove. Men det kan og godt være et sammentreff.Ettersom hun var enke så burde hun ikke ha hett det samme som sin mor.Jeg har ikke peilig på hvordan jeg kan finne ut om dette er riktig person.Ellers fant jeg en Karoline Andrea Sigvardine Grove f 11.10.1810 på FS, men finner henne ikke igjen noen steder. Hun var født i 'soevaden' noe som kunne minne om Hotvaen. Og dertil hadde hun tre navn, noe som er i stil med det at hennes tre barn alle har tre navn. Far til denne Caroline het Christian Frederich von Koss og moren Bodil Marie Akeleye.'Min' Caroline har en sønn som heter Christian og hennes datter har Marie som navn nr to.Er det noen som har en god ide hvordan jeg skal finne ut av dette? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Litt mer er funnet om Ingeborg Greve/Grove og hennes datter Caroline.Ingebor Hansdtr blir gift med Jan/Jon Dirich Jansen (rebenslagersvend) i NK den 1.12.1805 og de får en datter Caroline den 22.10.1810Jan/Jon dør (jeg vet ikke når) men Ingebor Hansdtr er enke i 1829 da hun får en sønn med ungkar Iver Johan Grove. I 1833 får hun en datter (Ragnhilde Petrine) og da er de gift. Navnet blir skrevet Grove ell. Growe.Det må i allefall være denne Ingborg Grove som er enke i Bergen i 1865 og som har en datter Caroline som og er enke boende hos seg.Dette kan stemme med navna, men hvorfor hun (Caroline) kaller seg Grove det er en annen sak.Etter dette er det tvilsom at det er 'min' Caroline vi har her, ingen av hennes barn er oppkalt i så tilfelle og det er rart.Håper fremdeles på at noen kan finne ut av dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Kjellaug.Jeg skal ikke gå inn på denne Ingeborg Grove/Greve, men vil lufte en (heller usannsynlig?) tanke om dette 'umulige' Hotvaen-navnet.Vi har vel begge (og sikkert mange andre) forgjeves lett i Norge (på DA og ellers) etter gårder/plasser/steder som kan være i nærheten av dette navnet. Jeg søkte også på nettet (for to-tre uker siden) på navnet HOTVAN, altså uten E, og fikk ett treff som hadde med et stedsnavn å gjøre. Under overskriften 'St. Andrews Cathedral Online' omtales et sted, eller en liten landsby ved navn Hotvan. Men denne byen eller dette stedet ligger i Ungarn, og det er vel ikke det første landet vi tenker på om vi forestiller oss Caroline som en immigrant.Jeg nevte ikke dette for deg da, - ville vente og se om det ikke dukket opp noen forslag om stedsnavn fra mere nærliggende områder.At man 'tok opp' og brukte navn fra slike steder som sitt etternavn er jo velkjent. Og Hotvan kan lett ha blitt til Hotvaen i norsk talemål.Det lille som kanskje kan være med på å underbygge en slik (luftig) tanke, er at hennes svigerdatter (og tre av barna) konverterte til den Romersk - Katolske kirke. Kan hun ha blitt påvirket av sin svigermor, om hun var katolikk? Ved ett av barnas dåp finner vi i merknadsrubrikken 'Fritenker'. Har presten 'rotet' dette til, og at de begge egentlig var katolikker? Jeg nevner dette, siden 2/3-deler av den ungarnske befolkning er tilknyttet den Romersk-Katolske kirke.Det kom jo folk fra så mange nasjoner til Bergen, så tanken om at en ungarer også kan ha forvillet seg hit, den kan vel ikke _helt_ utelukkes. Om hun _virkelig_ var katolikk, så kan hun jo også ha blitt beordret til Bergen, - kanskje kan det hatt noe med den katolske misjon å gjøre, - ikke vet jeg.Her er det mye hypotetisk, Kjellaug, men du får nå tenke over dette. Håper bare det ikke bidrar til økt forvirring om dette Hotvaen-navnet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er hyggelig at du prøver å hjelpe, Arne-:)Jeg er også nesten sikker på at det må ha vært utlendinger med i spillet. Spesielt på grunn av navna til barna som alle har tre og ikke minst på grunn av dette katolske innspillet. Det er og mulig at du har rett i det at presten har skrevet feil når han sier de var fritenkere.Men problemet er, hvor ble hun av etter at mannen døde.Dersom det ikke er hun som heter Grove da. Og denne Sophie som vi finner sammen med moren som enke passer med alderen, men det er navna som liksom ikke passer inn her.Datteren var ihvertfall igjen i Bergen for hun ble gift 14.2.1875 med Severin Annanias Larsen.Jeg har ikke tenkt å gi opp enda, og lurer nå på om det finnes et sted hvor immigranter til Norge fra øst europeiske land står. Hotva kan meget mulig ha blitt Hotvaen på Norsk. Er og blitt foreslått at det kunne komme fra Belgia som Huuitvaen eller noe liknende.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Kom på denne gamle tråden igjen i forbindelse med en annen.Har siden funnet ut at Berent Olaus/Olai Eriksen giftet seg i Stavanger 18/2-1846 med Caroline Randine Christine Holvein hvis far var Carl Holvein. Men jeg har ikke funnet ut hvor, hun var sannsynligvis katolikk eller kanskje fritenker som Arne nevnte over. Finner ingen Holvein i ft 1801 i Norge. Finner henne heller ikke igjen etter Berents død i 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

heisan! Så fant jeg henne i FS sin betabase: hun ble f i 1816 med far Carl Holvejn og mor Ingeborg Holweyn og døpt på Askøy 23/6-1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.