Gå til innhold
Arkivverket

[#11192] Skanner til bruk ved besøk i arkiver?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ved avskrift av kortregister og annet arkivmatriale har behovet meldt seg for raskere metoder enn kulepenn. Finnes der håndholdte skannere som er egnet til slikt og som raskt kan skanne to tre linjer i en protokoll for eksempel? Har noen erfaring eller tips? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg hadde for mange år siden en håndholdt scanner. Det krevde stødighet, og scanneren var heller ikke bred nok til å ta en hel A4-side. Om det finnes slike scannere i dag, vet jeg ikke, men du må jo uansett ha med PC-en som den er koblet til. Men hva med digitalt kamera? Du kan lett fotografere en skjerm med mikrofilm, og dermed kan du forstørre teksten nær sagt så mye du vil på PC'en. Det er en fordel med et kamera som kan kobles til strøm, og som du kan tømme på PC'en etterhvert.Sissil, som til slutt endte opp med å kjøpe et mikrofisheapparat, og aldri har angret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Sissil. God ide med digitalt kamera,skal forsøke det. Vi har leseapparat for microfilm som kan copiere osv,men vi strever med å skrive av kortregister over skifter, og disse er i lange skuffer med bolt i gjennom kortene. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Problemet er at det er veldig mange steder man faktisk ikke får lov å bruke kamera :o( Jeg får ikke lov på Riksarkivet....På Oslo BYarkiv så står det på døra at man ikke har lov å ta med kamera inn i Lesesalen, på lik linje med mat, drikke, bag'er og yttertøy. Nå må jeg si at jeg fikk lov å bruke kamera når Byarkivet var i tårnet på Rådhuset, men....Hva som er grunnen for dette, ja se det. Kanskje de herrer i DA kan fortelle dette?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

For the information of anyone interested, the newsletter'UpFront with NGS. The Online Newsletter of the National Genealogical Society'has been running a series for genealogists on the use of digital cameras, digital photography & related software since summer.The articles contain something for everyone, no matter level of expertise. The author explains his reasons for preferring a digital camera to a scanner, especially for documents & book pages. He has many tips for how to adjust distance, do without flash etc. - including lots of illustrations of homemade equipment.Here, from the latest issue, is 'all you need to know' about the newsletter, which does not cost anything:Did you miss an issue of UpFront with NGS? Previous issues are located at [url="http://www.NGSgenealogy.org/upfront/archives/>http://www.NGSgenealogy.org/upfront/archives/ Searchable issues of UpFront with NGS are on RootsWeb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Ringnes

Ved Statsarkivet i Kongsberg har de ingenting i mot digitalkameraer, jeg ser ikke helt hensikten med å nekte dette for så lenge man ikke bruker blits så blir det jo ingen slitasje.Har noen spurt om dette i arkivforumet?Ole Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei. Jeg har ved flere adledninger tatt papirkopi av mikrofilm på biblioteket og scannet de inn når jeg har kommet hjem. Faktisk har det vært enklere å lese det jeg scannet inn enn microfilmen på Biblioteket. Ellers så kan jeg nevne at Skien Bibliotek har gått til anskaffelse av microfilmleser som er koblet til en PC med brenner. Så der kan du laste sider ned på PC'n og brenne det du har funnet etter på. Kanskje det er noe en burde mase etter på andre biblioteker og arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå er det vel ikke det det er snakk om her, dette er jo ikke noe problem, problemet er digital avfotografering av original-kilden, altså den fysiske protokollen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.