Gå til innhold
Arkivverket

[#11194] Nils Olsen Borten, f. 1850 Grue i Solør


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Noen som vet hvor Nils Olsen kom fra i Grue? Kan det være ham vi finner som husmannssønn på Næverhaugen i 1865?Nils flytta til Flå i Sør-Trøndelag, og ble husmann under Borten.Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker på dette. Det finnes ingen i Melhus f. 1850 i 1900. I 1865 har du Nils Olsen f. 1850 Grue på gården Nygaard i Grue, men siden finner jeg ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Ja, dette er jeg sikker på:-). Finner ham i bygdeboka for Flå. Der finner jeg også barn, og noen barnebarn.Han utvandra til Amerika i 1882. Derfor finnes han ikke i 1900-tellinga. Kona finner vi imidlertid der, oppført som husmannsenke på plassen Bortshagen.Det jeg lurer på er hvor han kom fra i Grue, for det er ikke opplyst i Flåboka. Kan nevne at han er far til Morten Borten i tema nr. 11193.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Når ble det første barnet til Nils født i Trøndelag? Er til hjelp for å finne riktig person. Nils Olsen på Neverhaugen i Grue ble far til to barn. 1873 og 1875. Var ikke gift med barnas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Har funnet Nils gift i Flå i 1877 nå, og farens navn er oppgitt å være Ole Pedersen. Det bekrefter vel nærmest at Nils Borten er identisk med Nils Neverhaugen. Nils Borten fikk sitt første barn i Flå i 1877. Han ble døpt Ole etter sin farfar. Et år senere får han dattera Berit. Nils Naverhaugens mor het jo Berte, så Berit er vel oppkalt etter sin farmor skulle jeg tro. I 1881 får han sønnen Morten, som igjen er oppkalt etter sin morfar.Alt dette er jo i tråd med den tidas 'oppkallingsregler.'Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har sendt ut en forespørsel vedr. Nils Olsen Neverhaugen til en som har k. boka for Grue i base. Om det der finnes en flyttemelding på Nils. Kommer tilbake til denne saken når jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Sier takk for det! Kunne ikke finne ham som innflytta til Melhus. Det er litt rart, for han måtte vel ha det formelle i orden for å få lov til å gifte seg. Det finnes kanskje bygdebok for Grue også?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Gla-melding: Nils Olsen Neverhaugen attest av 20.5.1875 fra presten i Grue til Guldalen (Gauldal?) Sender en melding til Ulf og Wenche i Dallas. Har anetavla ferdig i 6 gen. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.