Gå til innhold
Arkivverket

[#11195] Alta


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Jeg leter fortvilet etter forfedrene til Per Nilsen f. 1850 i Alta gift med Karen Guttormsdatter f. 1852 i Alta. Jeg finner ham i folketelling fra 1900, men ikke tidligere og ikke i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Det er noe jeg lurer på angående betegnelsen lf (lappisk, fastboende). Er det en generell betegnelse på samer, uansett om de er norske, finske eller svenske? Eller er det norske samer? Vet forresten noen når den første faste bosettinga i Lærresfjord i Talvik var? Og var dette nordmenn eller innvandra finske samer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Lappisk fastboende betyr vel helst det vi i dag kaller sjøsamer, dvs. samer som bor ved kysten og som fra gammelt av ernærterte seg på fiske og enklere gårdbruk. Gjerne husdyrhold. Den største konsentrasjonen av sjøsamer på 17- 1800-tallet finner vi vel i Nord-Troms og Vest-Finnmark. Siden det er snakk om kystområder i Finnmark, er jeg sikker på at det er sjøsamer det dreier seg om. Hadde det vært reindriftssamer ville etnisitetsbetegnelsen vært 'ln', altså lappisk nomadiserende. Om dette var norske samer eller innvandrede finske samer, er vanskelig å svare på, men jeg vil tro at det dreier seg om norske samer som har bodd ved kysten i hundrevis, ja tusenvis av år. Nå var det også en del reindriftssamer som bosatte seg ved kysten og etter hvert levde på sjøsamisk, og senere norskt, vis, men jeg tror ikke så veldig mange av disse kom fra Finland. Det var vel mest kvener som kom fra Finland, og da ville vel betegnelsen vært 'k', evt. 'kv'. Dersom det er personene du skriver om i ditt andre innlegg det gjelder, er jeg ganske sikker på at dette er sjøsamer med tanke på navnene.Jeg skulle gjerne ha henvist deg til et nettsted der det stod mer om dette, men dessverre finnes det fint lite av dette.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg så litt i kirkeboka for Alta i dag, men må tilstå at det mestrer jeg ikke. F.eks. var det en Sara Nilsen som fikk sønn Peder eller Per (jeg noterte det ikke da jeg var så usikker). Hva vil etternavnet til dette barnet bli. Det kan vel ikke bli Sarasen. Kan det f.eks. bli P. Nilsen Sara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei. Takk for at du prøvde, men det som gjør det så vanskelig er at alle har så like navn-mange heter det samme-f. eks. Nilsen. Men kanskje Nilsen Sara ikke er så dumt, var den Per/Peder du fant født i 1950? og i tilfelle hvor, Alta eller Talvik? Kunne du sende meg linken på det hadde det vært fint. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Barnet har jo en far, selv om faren ikke er nevnt i kirkeboken, og etternavnet ble kanskje et patronymikon av farens fornavn? Men siden moren het Nilsen, og ikke Nilsdatter, kan det jo hende at barnet ble kalt Nilsen. Sara som etternavn, forekommer nok kun i et par samiske slekter i Karasjok og Kautokeino.Forresten finnes det vel kandidater til denne Per Nilsen, f. ca. 1850 i Alta i de tidligere folketellingene. Hva med Per Nilsen, f. 1850, som i FT 1875 bodde i Yttre Simavik i Talvik, [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875_bokmål&knr=2013&kenr=003&bnr=0010&ln=00>LenkeEller Peder Nilsen som er fostergutt i Storbugt i Talvik i 1865,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sara var farens navn, ikke moren. Jeg sier ikke at han ikke finnes f. 1850 Talvik, men jeg mestret det ikke. Skal prøve igjen. Skulle bare ønske noen kunne forklare meg litt om navneskikken blant finnene/kystsamene.Det finnes vel familier der som har fam.navnet Sara.Det finnes ingen link til stedet jeg fant dette. Her måtte nok beina tas fatt(ikke til Alta, men til Statsark. på Sogn i Oslo). Kirkebøkene for Talvik finnes på film. Alta hadde ikke egen kirkebok på den tiden. Jeg husker ikke sikkert nå om navnet var Peder, for jeg rett og slett ga opp da dette er så ukjent navnesystem for meg. Finnene(de kalles det) og nordmenn står adskilt i hver sin kolonne i kirkeboka.Får prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Her må det være en feil i fødselsopplysninger - så tidlig var det vel tross alt ingen som fikk barn - 8 og 14 år gamle. Kan noen forklare meg hva som er riktig her. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det er jo tydelig noe som er feil her , men hvem som er synderen er ikke godt å si. I kirkebok for Talvik som ligger her på nettet finnes det en Peder Nilsen døpt 1850. Familien finnes i ft. 1865 i Kautokeino, uten Peder. Han kan være død, eller den som er fostersønn i Storbugt hos Jens Thomasen.LenkeMVH. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg gjorden en stor tabbe på 100 år i går. Men, nå er jeg på rett spor.En ting skulle jeg like å vite, er de opplysningene du har kommet med funnet i folketellingene eller har du de fra et annet sted. Grunnen til at jeg spør er at det er motstridende opplysninger her.Kirkebøkene Talvik/Alta og Alta: Foreldre til Aasild Nilsen= f.15/2-9/6 1878 ekte Aase (L), foreldre fisker Nils Eriksen og h. Anna Olsd. Lille Lærredsfjord. (Fantes ingen Aasild).Nils Pedersen= 11/4-12/6 1881 Alta Nils Guthorm ekte, foreldre fisker Peder Nilsen f. 1858 og Karen Guthormsd. f. 1862, Hjemmeluft.Gift Alta 30/11 1879 ungk. Fin, fisker Peder Nilsen Kvænvik, f. 1856 Kvænvik, far fisker Nils Nilsen; og pike Karen Guthormsd. Hjemmeluft, f. 1862 Hjemmeluft, far fisker Guthorm Iversen.F. 30/11-sønd.etter jul 1862 Alta Karen Guttormsd. ekte, foreldre Guttorm Iversen Hjemmeluft og h. Berith Hansd., hj.dpt. av Jon Iversen.Finner ikke Peder f. i Alta eller Talvik/Alta 1852-62. Men, han finnes 10 år gmmel i 1865 i Alta , Kvænvik Tue grd. sammen med foreldrene Nils Nilsen 38 og Ragnhild Johannesd. 39 og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei igjen! Jeg synes dette er vanskelig med så mange forskjellige fødelsdata i de forskjellige folketellingene. Opplysningene jeg har er fra Aasilds barnebarn og fra foketelling 1900 der Aasild er tjenestejente i Hammerfest. Hva betyr 'ekte Aase(L)'. Den Nils Pedersen jeg søker etter skal være født 11.4. så dette er nok riktig person. Og Aasilds foreldre er nok også riktig for det hadde vært snakk om en gammel slektning ved navn Erik. Men hvordan kan vi være sikre på at Peder Nilsen f. 1858 er den som finnes i folketellingen i -65 der han angivelig er 10 år. Er opplysningene du har fra kirkebøkene så er vel de mest å stole på. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

En opplysning til. Jeg finner ekteparet Peder (Per)Nilsen og Karen Guttormsdatter i folketelling fra 1900, men der er det en helt annen fødselsdato på begge to, men det må jo være de samme menneskene. Kan noen forklare meg dette. Mvh Lajla Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ekte betyr bare at foreldrene var gift. L har jeg ingen aning om hva betyr.Å drive slektsforskning fra folketellinger kan ikke anbefales. Da kan det fort bli skjebnesvangre feil. Man MÅ bruke kirkebøkene. Jeg vet noen bruker bygdebøker, men det holder ikke mål da det ofte er feil i dem også. Nå bodde det flere Guttorm i Alta som fikk barn rundt den tid, og mange Nils.Det beste hadde vært om du hadde begynt med den personen du er helt sikker på (rundt 1900). Finn fødsel og foreldre, så foreldrenes ekteskap osv. og deretter deres fødsel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mitt siste innlegg kan kanskje virke som en kalddusj, men det er ikke mente slik.Du har nå 3 innlegg om den samme slekten 11154, 11174 og 11195. Det blir litt rotete og det blir vanskelig å følge tråden.For meg ser det ut som om du har følgende: Aasta Nilsen f. 1911. Du sier hennes foreldre er Nils Pedersen f. 1881 og Aasild Nilsen f.1878.Nils Guthorm Pedersen f.11/4 1881 Hjemmeluft/Gjemeluft i Alta og h. Aase/Aasild Nilsen f. 15/2 1878 L.Lærredsfjord. (Her mangler ekteskapet!!!). Foreldre til Aase Nilsen er Nils Eriksen og h. Anne Olsd. L. Lærredsfjord.Foreldrene til Nils Pedersen 1881 iflg. dåp er: Peder Nilsen 1858 og Karen Guthormsd. 1862 Hjemmeluft.Gift i Alta 30/11 1879 Peder Nilsen f. 1856 Kvænvik (hans far Nils Nilsen) og Karen Guthormsd. f. 1862 Hjemmeluft (far Guthorm Iversen).Karen Guttormsd. f. 30/11 1862 Alta foreldrene var Guttorm Iversen og Berith Hansd. Hjemmeluft.Ikke klart å finne Peder Nilsen 1856/58, med far Nils Nilsen.Jeg vet ikke om du er enig i dette så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei Berit. Tusen takk for kjempehjelp. Nei jeg tok ikke ditt forrige innlegg som en kalddusj-jeg ser jo hvor farlig det er å stole på folketellinger. Kan man egentlig stole på kirkebøkene som er lagt ut på nettet, det kan jo sikkert være avskiftsfeil/tolkefeil der også? Det du har funnet fram for meg i kirkebøkene ser veldig riktig ut så tusen takk igjen. Men det er rart at ikke Peder Nilsen er registrert døpt i den aktuelle perioden. Kan det være spesielle forhold der oppe som gjør dette mon tro? Det er også andre jeg ikke finner hverken døpt/gift eller gravlagt i kirkebøkene på nettet fra Finnmark. Men det skal også sies at det er store tidsrom i kirkebøkene som er borte, antagelig er de vel ikke lagt inn enda. Håper dette blir komplett etter hvert. Med vennlig hilsen Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje Peder er døpt i en annen kirke. I og med at jeg ser på film av orginalbøkene så er det ikke mulighet for feiltolking med mindre jeg gjør det. Derfor pleier jeg bare å ta en ren avskrift som jeg legger inn her. Folketellingene er vel i det store og hele meget bra. Noen feil på alder forekommer.Vet du når og hvor Nils og Aasil giftet seg? Det viktigste er hvor. Du mangler det fra kirkeboka, for å være helt sikker at vi er på rett spor.Jeg lette først etter de opplysningene du oppga aller først. Da fant jeg bare Peder f. 24/9 1850, men med far Nils Pedersen (af Kautokeino). Så fant jeg kun en Karen f. 22/7 1850 med far Gutorm Olsen Stjernsund. Som du ser så passer de ikke inn med de andre opplysningene. Men jeg skriver de ned her allikevel så du kan se hva som finnes ang. folketellinga 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei igjen. Jeg er blitt fortalt at de giftet seg i 1908, men jeg aner ikke hvor. Jeg ville jo kanskje tro at det var i Talvik i og med at bruden var derfra, men hun var f. eks. i Hammerfest under folketellingen i 1900 så de kan jo ha giftet seg der, eller i Alta hvor Nils var fra. De fikk sitt første barn Lotta i 1909, Åsta i 1911, Anny 1914, Karla 1917 og Per 1924. Hvor vidt det kan ha vært noen imellom her som er døde har jeg ikke noe kjennskap til. Jeg er sikker å at det er riktige opplysninger du kom med pga at Aasta's datter husker at hun var med sin bestefar til Hjemmeluft som liten, der han kom fra. Og hun husker også at de hadde familie i Kvænvik. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå henger det sammen. Jeg fant det du manglet.Kåfjord hører under Alta. Født 31/8-19/10 1856 Kaafjord, Peer, foreldre Nils Nilsen Qvenvig og h. Ragnild Johannesd. Hj.dpt. av Johannes Mortensen Rannvig?Funnet i lysningene: Gift i Hammerfest 8/3 1908 Nils Gutorm Pedersen, grubearb.?, bosted-født Kaaafjord-Alten, Alten 11/4 1881, far fisker Peder Nilsen. Og Aashild Nilsd., tj.pike, Kaafjord, Lille Lærredsfjord Talvig 1878, far fisker Nils Eriksen. Forlovere Kornelius Walgren og Jens Nilsen, betalt kr. 20-. Indført nr. 1/08. Meddelt Alten sogneprest. (Indført betyr ganske sikkert at det senere er ført i kirkeboka u/gifte.)Alta kirkebøker finnes 1858-1904. Talvik 1705-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei igjen Berit og tusen takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg. Bare et lite spørsmål til slutt: Tror du det kan være hold i at Johannes Mortensen Rannvig ? som hjemmedøpte Peer kan være faren (eller broren) til Peers mor Ragnhild Johannesd. Det hadde vært artig og sett nærmere på i og med at vi ikke har noen andre opplysinger som Ragnhild. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei! Jeg kan dessverre ikke bidra i den pågående personsøkingen, men jeg ble inspirert til å bidra til oppklaring av etnisitetsbenevnelser og -begreper. En skal være klar over at samene har levd i uminnelige tider over hele Nordkalotten. Samene var et eget folkeslag som snakket samisk uavhengig om de var født i det eller det landet. Før i tiden var begrepene lapp og finn det samme som same. Fra 1840-årene foregikk det en fornorsking av samene. Fra å ha levd en mer eller mindre omflakkende tilværelse til å bli fastboende. Fra å snakke samisk til gradvis å gå over til det norske språk. I folketellingene finner vi forkortelsene lf ln og lb. Jeg tror at lappisk fastboende rett og slett betyr at denne personen ikke forstår og/eller snakker norsk. Videre mener jeg at ln står for lappisk norsk. At personen det henvises til kan og forstår det norske språk. Jeg vet om samer i Harstadområdet med ln i etnisitetskolonnen, der slekten har vært fastboende i 30-40 år. Forkortelsen lb betyr lappisk blandet. Dvs at personen er av blandet etnisk herkomst. Når det gjelder kven, var det et finsktalende folkeslag som i hovedsak kom fra området øvre og nedre Tornedalen på både svensk og finsk side.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.