Gå til innhold
Arkivverket

[#11195] Alta


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Trenger litt hjernetrim om natta også. Jeg får ikke sove så da kan jeg vel likevel gjøre noe nyttig.FT 1865 Alta, Kvænvik Tue. Nils Nilsen 38 f. Kvænvik og k. Ragnhild Johannesd. 39 f.Kvænvik. Eldste barnet her er Nils fca. 1849. Faren til Nils, Nils Nilsen enm. 75 f. Kvænvik.Ut fra det ser det ut som om Nils og Ragnild ble gift ca. 1848.FT 1900 Alta, Tue, Gaarden: Nils Nilsen d.e. enkem. f. 1820 Alta, Nils Nilsen d.y.(sønn)f.1849 Alta gift med Marit Jensd. f. 1846 Alta og deres datter Elen Margrete Nilsd. f. 1873 Alta. Så bor også sønnen Peder Nilsen f. 1857 der og hjelper faren.Ragnild er altså død, og var vel kanskje fca. 1819. Jeg fant foresten ingen gård Rannvig eller lignende, så her er det mulig jeg må ha feillest noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er alltid lurt å lese dei hjelpesidene som finst for folketeljingane. Der vil ein m.a. finne:Nasjonalitetn norskl lappisklf lappisk, fastboendeln lappisk, nomadiserendek kvensk (finsk)b blandetSpråkn norskl lappiskf finsk (kvensk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er enig i det meste av det Brit Høiland Fjellberg skriver, men jeg har en innvending til utsagnet 'Fra 1840-årene foregikk det en fornorsking av samene. Fra å ha levd en mer eller mindre omflakkende tilværelse til å bli fastboende.' Det er viktig å være klar over at en stor del av den samiske befolkningen i flere hundre år har vært fastboende, og livnært seg av gårdbruk og fiske, jf. mitt første innlegg i denne diskusjonen. Såvidt meg er bekjent, utgjorde den fastboende samiske befolkningen for 100-200 år siden en større del enn den nomadiserende.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Til Anders.Beklager, du har helt rett. 'Trykkfeilnissen' var på ferde uti de sene nattetimer. Man sier vel at fornorskingsprosessen av samer og kvener var i gang med Major Peter Schnitler i 1740-årene. Han bidro bl.a. med grenseeksaminasjonsprotokoller og deltok i undersøkelser i anledning grenseregulering mellom Norge og Sverige. mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Arve Sabbasen

Til innlegg nr. 8 av Berit Knudsen, Oslo: Det er mulig mannsnavnet er Sarak eller Sarac, slik at etternavnet blir Saraksen eller Saracsen. Dette er et gammelt samisk navn, som jeg også har i min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.