Gå til innhold
Arkivverket

[#11199] Niels Bærentsen , Holsen -Førde født ca.1775 , hvem var hans foreldre ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 15.06.1800 giftet Niels Bærentsen , Holsen seg med Salmøy Olsdatter , Hornesklæt i Førde.Ved folketellingen i 1801 befinner de seg på gården Schey/Skei med sin førstefødte sønn Bærent.Da er Niels 26år.I følge databasen over fødte i Førde her på Digitalarkivet fikk de to sønner til i 1802 og 1805 på Hjelle.Her dør Salmøy i 1851 og Niels i 1853.Da står det at han var født i 1773.Kan noen hjelpe meg med hvem som var hans foreldre , og hvor han var født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Rune Thorstensen,Vi mottok feilmelding på e-postadressen din, men ettersom det så ut som du hadde satt inn et komma istedenfor punktum i adressen, har vi nå rettet det og satser på at vi ikke få flere feilmeldinger. Vær påpasselig når du skriver inn e-postadressen din slik at den blir korrekt, ellers mottar du ikke de automatiske meldingene fra serveren vår hver gang noen er inne og svarer på dine innlegg. Korrekt e-postadresse vil også spare oss for en god del arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

På familysearch finnes det en Niels Berntsen født 1767 i Førde pr.gj. Faren er oppgitt å hete Bernt Mulen. Kan dette være din mann? Fødselsåret stemmer ikke helt, men verdt å sjekke?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Lystad

Finnes også en Niels Bentsen f. 1768, med foreldre Berent Jenssen og Johanne Larsdatter. Berent Jenssen og Berent Mulen kan jo dessuten være en og samme mann.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar. Jeg har sett de to kandidatene , og har ingen grunn til å tro at det ikke kan være rett person.Berent Jenssen og Berent Mulen kan godt være en og samme person , men jeg savner konkret bevis på at det er rett person.Så dersom noen kjenner til familien Niels Berentsen og Salmøy Olsdatter er jeg svært interessert i alle aktuelle opplysninger , bl.a. om de fikk flere barn enn de tre sønnene melom 1800-1805. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Iflg. Førde bygdebok band 2, under grd. Skei:Andre husmannsfamilier (Familiar med bustad på Skei, men uvisst kvar):1800 til 1802;Nils Berntson Holsen f. 1775, d. 1853 på Hjelle. Gift 1. med Salmøy Olsdotter Horneskletten f. 1769, d. 1851 på Hjelle. Husmannsfolk utan jord.Born i 1. ekteskapet:a. Bernt f. 1800, vigd 1832 med Helene Rognaldsdotter Kvamme.b. Johannes f. 1802, vigd 1825 med Brita Simonsdotter Røneid.c. Samuel f. 1805.d. Hans Martinus f. 1808.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Nils ha vært sønn av Bærent Johannssen Holsen? To argumenter for en slik hypotese: For det første ser vi av kirkeboka at Bærent bodde på Skei i både 1782 og 1784. Kanskje familien hadde en eller annen tilknytning til Skei? For det andre kaller Nils sin sønn nr. 2 for Johannes. I alle fall kunne det kanskje det være en tanke å ta en kikke i skifteprotokoll nr. 10 for Sunnfjord. Iflg. fylkesarkivets database vil du her på side 10 finne skiftet etter Bernt Johannesen Holsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen begge to.Det var to skifter etter en Berent Johannessen Holsen , men det viste seg at skiftet fra 1790 gav det rette svaret.Berent etterlot seg enken Ingeborg Olsdatter og barna Niels 14år , Ole 8år , Johannes 3år og Marthe 2år.Dermed burde det vel være klart at Berent Johannessen Holsen død 1790 og Ingeborg Olsdatter var foreldrene til Niels Berentsen Holsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Står der noe om Berent Johannessen og Ingeborg Olsdatter i bygdeboken for Førde , under Holsen eller Skei , eventuelt hvor de kom fra eller andre relevante opplysninger som kan ha interesse? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I Førde 1 side 172 finnes en Berent Johannesson Utigard Holsen f 1757 bruker på ytre Nigard, som er strøket av meg. På Nigarden finnes en Berent Pedersson f 1762. Foreldrene til Berent Johannesson var Johannes Gregoriusson Fletene d 1789 og Marta Andesdotter Årskog enke på UtigardLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget Leiv.Jeg ser der er et skifte på Holsen etter en Johannes Gregoriussen mellom 1763-1769.Tror jeg skal ta en nærmere kikk på det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at dette kanskje ikke er den riktige Bærent Johannessen. Hvis det stemmer at han var født så sent som i 1757, er det vel tvilsomt om han er far til Nils? Umulig er det riktignok ikke, og bygdeboka behøver jo ikke være korrekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er oppmerksom på det Knut.Det er en av grunnene til at jeg vil se nærmere på skiftet etter Johannes Gregoriussen.Der kan det jo bl.a. være opplysninger om alderen på barna ved hans død.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Knut Bryn hadde rett i sin antagelse.Johannes Gregoriussen var far til den andre Berent Johannessen som giftet seg med Anne Larsdatter og som døde på Holsen ca.1827.'Min Berent Johannessen' var gift med Ingeborg Olsdatter og døde i 1790.Jeg har ikke lykkes i å finne deres ekteskap på Familysearch, så dersom noen kloke hoder har en ide om hvor jeg kan finne foreldrene og fødestedet til den Berent Johannessen som døde på Holsen i 1790 , så ville det ha vært flott. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lett vei til målet er det ikke sikkert at det er, men ett eller annet sted i kirkebøkene kan vel svaret finnes. Problemet er vel at du ikke vet noe om når Bærent var født. Han må vel helst ha vært født en gang etter 1725 og i alle fall før 1755. Det blir mange år å lete gjennom og kirkebøkene er kronologisk ført (noe som gir ekstraarbeid ved letingen). Et tips kan være å lete blant konfirmerte i perioden 1748-1770. Disse er gjerne samlet i ganske oversiktlige lister en gang i året og er raske å skumme gjennom. Om det skulle vise seg at de ikke forteller hvem foreldrene er, så gir de en pekepinn om når du kan finne dåpen.En annen framgangsmåte kan være å lete etter andre spor. Du har jo datoene for dåpen av flere av barna. Ta en kikk i kirkeboka på hvem som var faddere. Hvis du finner noen som går igjen flere ganger eller som har patronymer som Johannessen eller Johannesdatter, så har du kanskje noen søsken du kan etterspore. Hvem som var kausjonister (forlovere) ved trolovelsen, kan også være et spor. Hvis både Bærent og Ingeborg var fra Holsen-bygda, så kom vel kanskje forloverne derfra også. Hvis én eller begge kausjonistene var fra en annen del av prestegjeldet, kan det være et nyttig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.