Gå til innhold
Arkivverket

[#11209] Carl Johan Rostad, Trondheim


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Jeg har i lang tid hatt problemer med å finne en Carl Johan ROSTAD. Men jeg har muligens funnet den rette på Family Search. Født 26 Jan 1827, døpt 1827 i Domkirken i Trondheim. Foreldre : Ole ROSTAD og Elen Martha ROSTAD.Jeg har også funnet en vielse i Domkirken 13 Apr 1819: Ole ROSTAD (23 år) og Elen Martha OLSDR (23 år). Jeg ønsker å finne ut mer om disse personene for å se om jeg er på rett spor.Jeg håper noen har tid og anledning til å hjelpe meg med å finne faddere, forlovere og en eventuell konfirmasjon til Carl Johan Rostad.mvhStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være Røstad istedenfor Rostad. I 1801 er det finnes ingen Ole i passe alder på Rostad gårdene, men på Røstad i Øreland S-T. finnes Ole Sivertsen, fosterbarn og 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Takk for innspill. De skriver navnet sitt Rostad. Om det skulle ha vært Røstad får jeg finne ut av senere. Håper at tilleggs informasjonen som finnes i Kirkebøkene skal hjelpe meg til å finne frem i 1801 tellingen. Jeg har notert meg Ole Røstad, men det kan jo like godt være en Ole som er på en plassene som hørte inn under Rostad. Så inntil jeg vet mer så lar jeg den tråden ligge litt til.mvh Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 finner du i alle fall 2 stk. Elen Martha Olsdatter i Trondheim, nemlig datter til arbeidsmann Ole Lechnes på Kalvskinnet og datter av høker Ole Andersen Bye i Kongensgt. Men dette sier vel ikke så mye. Den riktige Elen Martha kan jo gjerne være født etter 1801 eller hun kan være ført i tellingen med bare ett av navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Line Killingtveit

Hei Rostad-navnet fanget min oppmerksomhet, det er ikke lenge siden jeg kom over Edvard Martin Rostad selv, så jeg sjekket opp dette i dag. Det er riktig at det var en Carl Johan Rostad som ble født 26 jan 1827 og døpt 18 mars i domkirken. Han er ektefødt sønn av skomagermester Ole Rostad og Elen Martha Rostad fra Dronningensgaden. Faddere var: madam Solbue, madam Phiefferkorn, jomfru Erbe, guldsmedmester Møller, Lieutenant Peter Ross og handelsbetjent Røyen. Den 5 mars 1819 fant jeg en forlovelse mellom soldat Ole Rostad 22 1/2 aar og pige Elen Martha Olsdtr. Hagen. Det ble vissnok forevist en attest der 'Cheffen' (sikkert Oles kommandant e.l.) har gitt sin tillatelse til at ekteskapet kan inngåes. De ble viet i Domkirken 13 april samme år. Vitner til forlovelsen var en Haugan og Petter Pettersen. Dessverre stod det ikke oppført noen navn på foreldrene utover farsnavn, men jeg kan sjekke om det finnes klokkerbøker. Er det mulig at Rostad-navnet kommer fra Klæbu(Tiller)? Vet der finnes der. Skal sjekke Tillerboka når jeg kommer hjem i kveld. Har du fått alle opplysninger du trenger om Edvard Martin Rostad? Så du etterlyste ham tidligere. Han giftet seg jo (som du vet) med Marie Sve, datter av Ole Sve og Oline Høstad. Hun er min tipp-tipp oldemor. Edvard Martin og Marie fikk minst 5 barn, som var født og oppvokst på Ilsvikøra. Jeg har noen opplysninger om dem, men ikke så mye om nyere slekten der. Kanskje du kan hjelpe meg med det?? Hadde vært fint det. Håper dette var til litt hjelp. ALK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.